Metodika práce s lidovou písní na 1. a 2. stupni ZŠ v duchu Orff-Schulwerku
Název práce v češtině: | Metodika práce s lidovou písní na 1. a 2. stupni ZŠ v duchu Orff-Schulwerku |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Orff-Schulwerk Approach to Folk Songs for Elementary School Education |
Klíčová slova: | Carl Orff, Orff-Schulwerk, Émile Jaques-Dalcroze, Zoltán Kodály, lidová píseň, metodika, první a druhý stupeň základní školy, dětské sbory, úpravy, Orffovy nástroje, zpěv |
Klíčová slova anglicky: | Carl Orff, Orff-Schulwerk, Émile Jaques-Dalcroze, Zoltán Kodály, folk-song, methodics, elementary school, children choirs, arrangements, Orff instruments, singing |
Akademický rok vypsání: | 2013/2014 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra hudební výchovy (41-KHV) |
Vedoucí / školitel: | PhDr. Petra Bělohlávková, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno vedoucím/školitelem |
Datum přihlášení: | 26.03.2014 |
Datum zadání: | 26.03.2014 |
Datum a čas obhajoby: | 08.09.2015 08:30 |
Místo konání obhajoby: | M. Rettigové 4, Praha 1 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 17.07.2015 |
Datum proběhlé obhajoby: | 08.09.2015 |
Předmět: | Obhajoba diplomové práce (OSZD005) |
Oponenti: | Mgr. Jitka Kopřivová, Ph.D. |
Předběžná náplň práce |
Diplomová práce Metodika práce s lidovou písní na 1. a 2. stupni ZŠ v duchu Orff-Schulwerku se skládá z teoretické části a praktické části. Teoretická část se snaží popsat základní východiska Orff-Schulwerku pro práci s dětmi v hodinách hudební výchovy na základní škole a v přípravných odděleních dětských pěveckých sborů. Autorka představuje osobnost Carla Orffa, okolnosti vzniku Orff-Schulwerku a jeho charakteristiku, kterou dává do souvislosti s psychologickými teoriemi, zejména s fenoménem psychického stavu toku. Práce pokrývá i problematiku rámcového vzdělávacího programu, resp. estetické výchovy, a zkoumá, zda je Orff-Shulwerk ve shodě s tímto závazným dokumentem.
Dále autorka obohacuje Orffovy teze o myšlenky dvou významných pedagogů a hudebních skladatelů 20. století: Zoltána Kodálye a Émila Jaques-Dalcroze V teoretické části práce tak najdeme i jejich životopisy a ty pedagogické myšlenky a principy, ze kterých vychází konkrétní aktivity popsané v druhé – praktické – části práce. Obohacení Orff-Schulwerku o přístupy dalších dvou autorů je zcela v souladu se základním principem Schulwerku, který za žádnou cenu nechce být dogmatickou doktrínou. Praktická část práce obsahuje návrhy na zpracování notového materiálu českých a moravských lidových písní v duchu Orff-Schulwerku – autorka v práci předkládá jak popis různých aktivit vhodných pro nácvik vybraných písní, tak i notovou přílohu obsahující jednoduché úpravy písní pro koncertní provedení. Cílem práce je nabídnout vhled do výuky v duchu Orff-Schulwerku na příkladu lidových písní, součástí diplomové práce jsou návrhy doprovodů vybraných písní. |
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
Diploma thesis Orff-Schulwerk Approach to Folk Songs for Elementary School Education consists of two parts: theory and practice. The first theoretical describes the basic Orff-Schulwerk thesis for education at the elementary schools in the lessons of Music or in the preparatory units of children choirs. Author introduces Carl Orff biography, circumstances of Orff-Schulwerk creation and its characteristics which is compared to the psychological theories, mainly with the flow phenomenon. The thesis covers the implementation of the Orff-Schulwerk approach to the Czech Framework Education Programme.
Furthermore, the author enriches Orff’s approach by ideas and approaches of two known pedagogues and composers: Zontán Kodály and Émile Jaques-Dalcroze. The diploma thesis covers their curriculum and those pedagogical approaches, which influenced chosen activities described in the second part of the thesis. This enrichment is in line with the basic “Orff principles”, as Orff-Schulwerk has never intended to be a dogmatic doctrine. Specific suggestions of activities connected to Czech and Moravian folk songs rehearsing are the core of the thesis second part – author presents detailed description of activities suitable for rehearsing and attachments consisting of sheets for possible performances of children choirs. The content of the diploma thesis should be used as an inspiration for teachers at the elementary schools and choirmasters of preparatory units of children choirs; the scores for accompaniment can be found in the attachment. |