Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Užití a funkce persvazivních jazykových prostředků v ženských časopisech
Název práce v češtině: Užití a funkce persvazivních jazykových prostředků v ženských časopisech
Název v anglickém jazyce: The use and function of persuasive language techniques in women´s magazines
Klíčová slova: persvaze, jazyk, ženské magazíny, Žena a život, publicistika, lingvistická analýza, kritická analýza diskursu
Klíčová slova anglicky: persuasion, language, women’s magazines, linguistic analysis
Akademický rok vypsání: 2013/2014
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra mediálních studií (23-KMS)
Vedoucí / školitel: prof. PhDr. Jiří Kraus, DrSc.
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem
Datum přihlášení: 12.02.2014
Datum zadání: 12.02.2014
Datum a čas obhajoby: 24.06.2015 00:00
Místo konání obhajoby: FSV Praha 1.
Datum odevzdání elektronické podoby:15.05.2015
Datum proběhlé obhajoby: 24.06.2015
Oponenti: PhDr. Otakar Šoltys, CSc.
 
 
 
Kontrola URKUND:
Předběžná náplň práce
Diplomová práce se bude zabývat jazykovými prostředky persvaze a jejich užitím v současných žurnalistických textech, konkrétně ve vybraných časopisech pro ženy. Persvaze je v rámci komunikačních situací prostředkem k formování vědomí příjemců (k jejich přesvědčování, získávání, vybízení apod.) a uplatňuje se ve všech aspektech společenského života nevyjímaje mediální komunikaci. Přesvědčování je distinktivním rysem žánru publicistiky, kde je realizováno prostředky jazykovými i mimojazykovými. Persvazivní prostředky nabývají v žurnalistických textech různých podob, liší se intenzitou, mírou explicitnosti, jakož i svou rolí, účelem a účinností. Prostřednictvím jazyka (vedle dalších technik) mohou média působit na své recipienty, směřovat jejich myšlenky, formovat postoje, případně i podněcovat k určité reakci.
Základní literatura:
DANEŠ, František a kol. Český jazyk na přelomu tisíciletí. Praha: Academia, 1997.
KADLECOVÁ, Kateřina. Ženské časopisy pro pokročilé: literární interpretace a kritická analýza diskurzu měsíčníku Marianne. Liberec: Nakladatelství Bor, 2006.
KRAUS, Jiří. Jazyk v proměnách komunikačních médií. Praha: Univerzita Karlova v Praze. Nakladatelství Karolinum, 2008.
KRAUS, Jiří. Rétorika a řečová kultura. Praha: Univerzita Karlova v Praze. Nakladatelství Karolinum, 2010.
MACUROVÁ, Alena, ed. a NEBESKÁ, Iva, ed. Jazyk a jeho užívání: sborník k životnímu jubileu profesora Oldřicha Uličného. Praha: Filozofická fakulta Univerzity Karlovy, 1996.
SRPOVÁ, Hana. Metody a prostředky přesvědčování v masových médiích: sborník textů z mezinárodní vědecké konference, Ostrava 13.-15.9.2005. Ostrava: Ostravská univerzita, Filozofická fakulta, 2005.
TRAMPOTA, Tomáš; VOJTĚCHOVSKÁ Martina. Metody výzkumu médií. Praha: Portál, 2010.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK