Znalosti žáků vybraných základních škol o kyberšikaně
Název práce v češtině: | Znalosti žáků vybraných základních škol o kyberšikaně |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Knowledge of secondary school students of cyberbullying |
Klíčová slova: | Kyberšikana, žák základní školy, šikana, kyberagresor, oběť, prevence, internet |
Klíčová slova anglicky: | Cyberbullying, an elementary school student, bullying, cyber aggressor, victim, prevention, internet |
Akademický rok vypsání: | 2013/2014 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra pedagogiky (41-KPG) |
Vedoucí / školitel: | PhDr. Jaroslava Hanušová, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno vedoucím/školitelem |
Datum přihlášení: | 23.01.2014 |
Datum zadání: | 30.07.2014 |
Datum a čas obhajoby: | 08.09.2016 09:00 |
Místo konání obhajoby: | M. Rettigové 4, Praha 1, R217, 217, 2. patro, vlevo, zadní trakt |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 12.07.2016 |
Datum proběhlé obhajoby: | 08.09.2016 |
Předmět: | Obhajoba bakalářské práce (OSZD004) |
Oponenti: | PhDr. Magdalena Richterová, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Úvod
1. Šikana - vymezení pojmu 1.1 Základní formy šikany 1.2 Znaky šikany 1.3 Stádia šikany 2. Kyberšikana 2.1 Druhy kyberšikany 2.2 Prostředky kyberšikany 2.3 Typy agresorů kyberšikany 2.4 Kyberšikana a příbuzné fenomény (cyberstalking, happy slapping apod.) 3. Rozdíly mezi kyberšikanou a šikanou 4. Prevence šikany 4.1 Druhy prevence 4.2 Prevence a škola 4.3 Prevence kyberšikany 5. Vlastní výzkumné šetření 5.1 Cíle a výzkumné otázky 5.2 Metodologie výzkumu 5.3 Výsledky výzkumu 5.4 Diskuze a komparace dat 5.5 Závěry a doporučení pro praxi 6. Závěr 7. Seznam použitých informačních zdrojů 8. Seznam příloh |
Seznam odborné literatury |
BENDL, Stanislav. 2003. Prevence a řešení šikany ve škole. Praha: ISV nakladatelství. Pedagogika (ISV nakladatelství). ISBN 80-86642-08-9.
BLINKA, Lukáš. 2015. Online závislosti: jednání jako droga? - online hry, sex a sociální sítě - diagnostika závislosti na internetu - prevence a léčba. Praha: Grada ve spolupráci s Masarykovou univerzitou. Psyché (Grada). ISBN 978-80-247-5311-9. ČERNÁ, Alena. 2013. Kyberšikana: průvodce novým fenoménem. 1. vyd. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-4577-0. ECKERTOVÁ, Lenka a Daniel DOČEKAL. 2013. Bezpečnost dětí na Internetu: rádce zodpovědného rodiče. Brno: Computer Press. ISBN 978-80-251-3804-5. FIELD, Evelyn M. 2009. Jak se bránit šikaně: praktický rádce pro děti, rodiče i učitele. Praha: Ikar. ISBN 978-80-249-1176-2. HULANOVÁ, Lenka. 2012. Internetová kriminalita páchaná na dětech: psychologie internetové oběti, pachatele a kriminality. Praha: Triton, ISBN 978-80-7387-545-9. KAVALÍR, Aleš (ed.). 2009. Kyberšikana a její prevence: příručka pro učitele. Plzeň: Pro město Plzeň zpracovala společnost Člověk v tísni, pobočka Plzeň. ISBN 978-80-86961-78-1. KOLÁŘ, Michal. 2011. Nová cesta k léčbě šikany. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-871-5. KOŽÍŠEK, Martin a Václav PÍSECKÝ. 2016. Bezpečně n@ internetu: průvodce chováním ve světě online. Praha: Grada Publishing. ISBN 978-80-247-5595-3. LANGMEIER, Josef a Dana KREJČÍŘOVÁ. 2006. Vývojová psychologie. 2., aktualizované vydání. Praha: Grada. Psyché (Grada). ISBN 978-80-247-1284-0. MARTÍNEK, Zdeněk. 2009. Agresivita a kriminalita školní mládeže: druhy agresí, přístupy k agresívnímu chování, poruchy chování, šikana. Praha: Grada. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-2310-5. MÜLLER, Oldřich. 2014. Terapie ve speciální pedagogice. 2., přeprac. vyd. Praha: Grada. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-4172-7. Třídní učitel. 2012. Problémy se třídou?: [tipy a náměty pro třídní učitele]. Praha: Raabe. ISBN 978-80-87553-40-4. ROGERS, Vanessa. 2011. Kyberšikana: pracovní materiály pro učitele a žáky i studenty. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-984-2. ŘÍČAN, Pavel. 1997. Agresivita a šikana mezi dětmi: jak dát dětem ve škole pocit bezpečí. Praha: Portál. Pedagogická praxe. ISBN 80-7178-049-9. ŘÍČAN, Pavel a Pavlína JANOŠOVÁ. 2010. Jak na šikanu. Praha: Grada. Pro rodiče. ISBN 978-80-247-2991-6. SLOWÍK, Josef. 2007. Speciální pedagogika. Praha: Grada. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-1733-3. ŠEVČÍKOVÁ, Anna. 2014. Děti a dospívající online: vybraná rizika používání internetu. Praha: Grada. Psyché (Grada). ISBN 978-80-210-7527-6. VÁGNEROVÁ, Kateřina (ed.). 2009. Minimalizace šikany: praktické rady pro rodiče. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-611-7. |
Předběžná náplň práce |
Cílem této práce je zjistit úroveň znalostí žáků druhého stupně vybraných základních škol o kyberšikaně. Práce seznamuje s klasickou šikanou a podrobněji s kyberšikanou. Kromě popsání základních druhů, prostředků a aktérů popisuje i prevenci šikany a kyberšikany. V praktické části proběhl empirický výzkum, který ověřoval znalosti žáků o kyberšikaně. Jejich schopnost rozpoznat v uvedených příkladech kyberšikanu. A snažil se zjistit, zda školy dostatečně informují a probíhají zde preventivní programy. Z výsledků výzkumu bylo zjištěno, že školy své žáky informují o problematice kyberšikany. Žáci mají znalosti o kyberšikaně a jsou schopné ji rozpoznat. |
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
The aim of this study is to find out the level of knowledge of lower secundary education students regarding cyberbullying. The work informs about traditional bullying and, in more detail, about cyberbullying. Besides describing the basic types of bullying, its means and actors it deals with prevention of bullying and cyberbullying. In the practical part the study presents the results of empirical reseach that checked the students' knowledge of cyberbullying and their ability to recognize cyberbullying using provided example situations. It also tried to find out if schools inform their students about cyberbullying and if they realize any kind of prevention programmes. The research has found that schools inform their students about the issue cyberbullying. Pupils are knowledgeable about cyber-bullying and cyberbullying are able to recognize. |