Implementace výuky výchovy ke zdraví do školního kurikula a realizace tématu výživa v praxi druhého stupně základních škol
Název práce v češtině: | Implementace výuky výchovy ke zdraví do školního kurikula a realizace tématu výživa v praxi druhého stupně základních škol |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Implementation of health education in the school curriculum and implementation in practice of the second grade at elementary school |
Klíčová slova: | Výchova ke zdraví, školní kurikulum, realizace v praxi, kvalita výuky |
Klíčová slova anglicky: | Health education, school curriculum, implementation in practice, the quality of teaching |
Akademický rok vypsání: | 2013/2014 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra pedagogiky (41-KPG) |
Vedoucí / školitel: | PaedDr. Eva Marádová, CSc. |
Řešitel: | skrytý - zadáno vedoucím/školitelem |
Datum přihlášení: | 17.01.2014 |
Datum zadání: | 01.11.2014 |
Datum a čas obhajoby: | 22.05.2015 10:30 |
Místo konání obhajoby: | M. Rettigové 4, Praha 1, R217, 217, 2. patro, vlevo, zadní trakt |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 02.04.2015 |
Datum proběhlé obhajoby: | 22.05.2015 |
Předmět: | Obhajoba diplomové práce (OSZD005) |
Oponenti: | PhDr. Miroslava Kovaříková, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Studentka vyhledá a zpracuje relevantní odbornou literaturu a další informační zdroje. Navrhne a realizuje empirické šetření, vypracuje popis výzkumné metodologie. Provede analýzu dat a jejich interpretaci, v diskusi propojí výsledky šetření s dostupnými výsledky výzkumů.
Hlavním záměrem práce bude sledovat vývoj implementace oboru Výchova ke zdraví do školních vzdělávacích programů. Výzkumný vzorek budou tvořit základní školy ve Středočeském kraji. Teoretická část práce se bude zabývat současným směřováním v oblasti rozvoje výchovy ke zdraví a vzdělávání v České republice včetně legislativy a statistických údajů o současném zdravotním stavu populace. Bude monitorovat trendy vedoucí k nutnosti a potřebnosti zavedení předmětu výchova ke zdraví do škol jako povinného předmětu. V praktické části budou analyzovány Školní vzdělávací programy vybraných základních škol ve Středočeském kraji. Dále bude sledována praktická realizace tématu výživa ve výuce druhého stupně ZŠ. Data potřebná k výzkumu budou získána pomocí elektronicky rozeslaného školského dotazníku. |
Seznam odborné literatury |
HOLČÍK, J. Systém péče o zdraví a zdravotní gramotnost. Brno: Masarykova universita, 2010. ISBN-13: 978-80-210-5239-0
Lazarová, B., Jůva, V.: Učitelé a faktor času: o proměnách pracovního sebepojetí. Studia paedagogica, Brno, 2010, ročník 15,č. 2, s. 44-60. ISSN 1803-7437 Maňák, J., Švec, V.: Výukové metody. Brno – Paido, 2003. ISBN 80-7315-059-5 Ministerstvo zdravotnictví, Dlouhodobý program zlepšování zdravotního stavu obyvatelstva ČR-Zdraví pro všechny v 21. století, 2002,usnesení vlády ČR č. 1046 ze dne 30.10. 2002, č. j.: HEM-300-16.10.02/28915 Průcha, J.: Učitel – současné poznatky o profesi. Praha – Portál, 2002. ISBN 80-7178-621-7 Průcha, J.: Alternativní školy a inovace ve vzdělání. Praha – Portál, 2012. ISBN 978-80-7178-999-4 Skalková, J.: Za novou kvalitu vyučování. Brno – Paldo, 1995. ISBN 80-85931-11-7 Vašutová, J., Urbánek, P.:Učitelé v současné základní škole: hledání mezi změnou a stabilitou. Orbis Scholae, 2010, ročník 4, č. 3, s. 79-91. ISSN 1802-4637 Zdraví 21.: Výklad základních pojmů. Úvod do evropské zdravotní strategie. Zdraví pro všechny ve 21. Století. Praha - OK Design, 2004. ISBN 80-85047-33-0 www.szu.cz cz [online databáze]. Dostupné na: <http://www.szu.cz/uploads/documents/chzp/zdrav_stav/vyskyt_nadvahy_a_obezity.pdf Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání |
Předběžná náplň práce |
Tématem práce bude implementace výchovy ke zdraví do školního kurikula se zaměřením na realizaci problematiky výživy v praxi vybraných základních škol. Hlavním záměrem práce bude sledovat vývoj implementace oboru Výchova ke zdraví do školních vzdělávacích programů. Podle Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání jsou školy bez přímé výuky výchovy ke zdraví povinné implementovat témata výchovy ke zdraví do jiných předmětů. Vzhledem ke stále se zhoršujícímu zdravotnímu stavu populace je nutné zkoumat dostatečnost a kvalitu obsahu této výuky v praxi základních škol.
Výzkumný vzorek budou tvořit základní školy ve Středočeském kraji. Zkoumány budou pouze školy bez zvláštního zaměření a bez přímé výuky předmětu výchova ke zdraví na druhém stupni základních škol. Předpokládaný výstup práce: 1)Vyhodnocení výzkumu 2)Zachycení změn v pojetí výchovy ke zdraví od r. 2005 do současnosti |
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
The theme will be the implementation of the Health Education in the school curriculum with a focus on the implementation problems of nutrition in the practical application of selected elementary schools. The topic of this thesis will follow the development of the implementation of the Health Education in the school curriculum. By the Framework of the training program for basic education are schools without direct teaching Health Education required to implement Health Education topics into the education. Due to the bad situation of health in the population it is necessary to examine the sufficiency and quality of the content of this instruction in the practice of elementary schools.
The research sample will consist of elementary schools in the Central Bohemian region. Examined will be the only school without a special focus and without direct teaching of the Health Education on the secondary level at elementary schools. The expected output of the work: 1) Evaluation research 2) Capturing changes in the concept of Health Education from 2005 to the present |