Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Paměť na nonverbální materiál u pacientů s mírnou kognitivní poruchou
Název práce v češtině: Paměť na nonverbální materiál u pacientů s mírnou kognitivní poruchou
Název v anglickém jazyce: Memory for nonverbal material in patients with mild cognitive impairment
Klíčová slova: paměť, mírná kognitivní porucha, nonverbální paměťové testy, Brief Visuospatial Memory Test - Revised
Klíčová slova anglicky: memory, mild cognitive impairment, nonverbal memory tests, Brief Visuospatial Memory Test-Revised
Akademický rok vypsání: 2013/2014
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra psychologie (21-KPS)
Vedoucí / školitel: doc. PhDr. Petr Kulišťák, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 06.01.2014
Datum zadání: 06.01.2014
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 20.01.2014
Datum a čas obhajoby: 27.01.2015 08:15
Datum odevzdání elektronické podoby:11.12.2014
Datum proběhlé obhajoby: 27.01.2015
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: PhDr. Luděk Stehlík, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Diplomová práce se zaměřuje na klinickou relevanci nonverbálních testů paměti. Pacienti s mírnou kognitivní poruchou (MCI) bývají diagnostikováni jako pacienti s poruchou paměti především na základě výsledků verbálních testů, zejména testů na seznam slov. Cílem diplomové práce je analyzovat výkonnost pacientů s MCI v paměťových testech na nonverbální materiál. Základem bude vyhodnocení výsledků testu Reyovy-Osterriethovy komplexní figury pomocí vhodných skórovacích systémů pro identifikaci mnestického deficitu a jejich porovnání s výsledky jiného testu paměti na nonverbální materiál, jako je například Brief Visuospatial Memory Test. Výsledky testů paměti na nonverbální materiál budou porovnány s výsledky verbálních testů a bude zhodnocena jejich klinická užitečnost.
Teoretická část diplomové práce se bude věnovat analýze známých mechanismů paměti a teoriím paměti, včetně úvodu do anatomických korelátů jednotlivých paměťových procesů. Budou představeny nejběžnější diagnostické postupy při klinickém zhodnocení poruch paměti včetně nejpoužívanějších diagnostických nástrojů. Dále bude popsán neuropsychologický koncept teorie MCI s důrazem na neuropsychologickou diagnostiku kognitivní výkonnosti.
Empirická část bude ověřovat vhodnost využití testů paměti na nonverbální materiál při diagnostice MCI. Tato část bude zpracována na základě dat získaných v rámci výzkumné populační studie MCI probíhající v Kognitivním centru Neurologické kliniky 2. LF UK a FN Motol, na jejichž sběru se diplomantka podílí během své dlouhodobé stáže.
Seznam odborné literatury
Benedict, R. H. B. (1997). Brief Visuospatial Memory Test-Revised. Odessa, FL: Psychological Assessment Resources.
Hort, J., Rusina, R. a kol. (2007). Paměť a její poruchy: paměť z hlediska neurovědního a klinického. Praha: Maxdort.
Kaplan, E. & Knight, J. A. (2003). The handbook of Rey-Osterrieth Complex Figure Usage: clinical and research applications. Lutz, FL: Psychological Assessment Resources.
Lezak, M. D., Howieson, D. B., Bigler, E. D. & Tranel, D. (2012). Neuropsychological Assessment, Fifth Edition. New York: Oxford University Press.
Nikolai, T., Bezdíček, O., Vyhnálek, M. & Hort, J. (2012). Mírná kognitivní porucha: diagnostická jednotka nebo stadium předcházející demenci?. Československá psychologie, 56 (4), 374-390.
Petersen, R. C., & Negash, S. (2008). Mild Cognitive Impairment: An Overview. CNS spectrums, 13(1), 45-53.
Preiss, M., Kučerová, H. a kol. (2006). Neuropsychologie v neurologii. Praha: Grada Publishing.
Sheardová, K. (2010). Mírná kognitivní porucha v praxi. Psychiatrie pro praxi, 11(2), 62-65.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK