Výzvy integrace žáků-cizinců na 1. stupni ZŠ
Název práce v češtině: | Výzvy integrace žáků-cizinců na 1. stupni ZŠ |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Challenges of integration of foreign pupils at primary schools |
Klíčová slova: | Integrace, žák-cizinec, žák s odlišným mateřským jazykem, adaptace, interkulturní vzdělávání, inkluze, kulturní odlišnosti, multikulturní výchova, primární škola, mateřský jazyk, výzvy |
Klíčová slova anglicky: | Integration, second language pupils, foreign pupils, students-foreigners, adaptation, intercultural education, inclusion, cultural differences, multicultural education, primary/elementary school, mother tongue, challenges |
Akademický rok vypsání: | 2013/2014 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP) |
Vedoucí / školitel: | doc. PhDr. Jana Stará, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno vedoucím/školitelem |
Datum přihlášení: | 29.12.2013 |
Datum zadání: | 29.12.2013 |
Datum a čas obhajoby: | 20.05.2015 09:00 |
Místo konání obhajoby: | M. Rettigové 4, Praha 1 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 11.03.2015 |
Datum proběhlé obhajoby: | 20.05.2015 |
Předmět: | Obhajoba diplomové práce (OSZD005) |
Oponenti: | Mgr. Klára Martinovská, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Diplomová práce shromáždí odborné poznatky (včetně poznatků výzkumných šetření) týkajících se problematiky vzdělávání žáků s odlišným mateřským jazykem (dále jen žáků –cizinců) se zvláštním zřetelem na klasifikaci problémů žáků při přechodu do školy v cizí zemi a na jejich možná řešení a preventivní opatření. Empirická část bude spočívat v případových studiích vzdělávání několika žáků-cizinců. V rámci případových studií bude diplomantka realizovat hloubkové rozhovory s učiteli, respektive i žáky a rodiči, zúčastní se pozorování výuky a bude analyzovat příslušné dokumenty
(individuální vzdělávací/vyrovnávací plány a/či výukové artefakty (pracovní listy, hodnocení žáků apod .). Autorka samostatně vyhledá zahraniční literaturu vztahující se k tématu. Po vypracování rešerše (viz např. http://knihovna.cvut.cz/sluzby/reserse/co-je-reserse.html)se bude konat první konzultace (cca duben 2014), zde bude mj. upřesněna osnova práce. Dále bude autorka zasílat jednotlivé kapitoly práce k připomínkám vedoucí práce (2 - 3 konzultace touto formou), poslední konzultaci může autorka využít nejpozději 14 dní před odevzdáním práce, kdy vedoucí přehlédne celý text práce. Diplomová práce shromáždí odborné poznatky (včetně poznatků výzkumných šetření) týkajících se problematiky vzdělávání žáků s odlišným mateřským jazykem (dále jen žáků –cizinců) se zvláštním zřetelem na klasifikaci problémů žáků při přechodu do školy v cizí zemi a na jejich možná řešení a preventivní opatření. Empirická část bude spočívat v případových studiích vzdělávání několika žáků-cizinců. V rámci případových studií bude diplomantka realizovat hloubkové rozhovory s učiteli, respektive i žáky a rodiči, zúčastní se pozorování výuky a bude analyzovat příslušné dokumenty (individuální vzdělávací/vyrovnávací plány a/či výukové artefakty (pracovní listy, hodnocení žáků apod.). |
Seznam odborné literatury |
Analýza dostupných materiálů a zmapování způsobů řešení problematiky vzdělávání žáků cizinců. Dostupné na:
www.msmt.cz/uploads/soubory/zakladni/DS_Analyza_Vzdelavani_zaku_cizincu.pdf Houška, T. inkluzivní škola. Dostupné na: http://www.inkluzivniskola.cz/content/inkluzivni-skola další materiály odkazované na: http://www.inkluzivniskola.cz/content/studijni-materialy ERIKSEN, Thomas H. Antropologie multikulturních společností: Rozumět identitě. Praha: Triton, 2006, 268 stran Lebeer, Jo. Programy pro rozvoj dětí s odchylkami vývoje. Podtitul – Podpora začleňování znevýhodněných dětí do běžného vzdělávání. Praha: Portál, 2006, 264 stran Šindelářová, Jaromíra. Metodická doporučení k začleňování žáků-cizinců do výuky v českých základních školách. Metodický portál: Články[online]. 31. 10. 2011, [cit. 2013-05-20]. Dostupný z WWW: <http://clanky.rvp.cz/clanek/c/z/14329/METODICKA-DOPORUCENI-K-ZACLENOVANI-ZAKU-CIZINCU-DO-VYUKY-V-CESKYCH-ZAKLADNICH-SKOLACH.html>. ISSN 1802-4785. MOORE, D. How Teachers Cope with Social and Educational Transformation, Benešov, EMAN 2008 BITTL, Karl - Heinz, MOREE, Dana: Pokladnice hodnot. Transkulturní učení hodnotám. Dresden: Europa-Direkt e.V., 2007 FALTÝN, Jaroslav. Teoretická východiska multikulturní andragogiky. Praha: FF HIRT, Tomáš, JAKOUBEK, Marek (eds.) Soudobé spory o multikulturalismus a politiku identit: Antropologická perspektiva. Plzeň: Aleš Čeněk, 2005, s. 9-77. HIRT, Tomáš. Svět podle multikulturalismu. Disertační práce. Plzeň: FF ZČU, 2007. Hofstedee, Geert , Hofstedee, Gert Jan. Kultury a organizace. Software lidské mysli. Praha: Linde, 2007. KINCHELOE, Joe, STEINBERG, Shirley. Changing multiculturalism. Buckingham: Open University Press, 1997. Eva Janebová (ed.): Interkulturní komunikace ve škole. FFUK, Praha 2009 |
Předběžná náplň práce |
Diplomová práce se zabývá tématem začleňování a vzdělávání žáků-cizinců na 1. stupni ZŠ. Shromažďuje a prezentuje odborné poznatky týkající se této problematiky. Zaměřuje se na klasifikaci výzev a problémů spojených s přechodem žáka do školy v cizí zemi a na jejich možná řešení a preventivní opatření.
V práci bylo potvrzeno, že učitelky spatřují v přítomnosti žáka-cizince ve třídě přínos, ale zároveň přiznávají obavy z nedostatečné profesní připravenosti a nedostatku materiálů pro práci s žáky-cizinci. Empirická část práce se zabývá třemi případovými studiemi žáků-cizinců. Zaměřuje se na jejich pozorování a rozhovory s jejich třídními učitelkami. Dále se zabývá názory učitelů a výzvami, které učitelé vidí v přítomnosti žáka-cizince ve třídě. Výsledkem práce jsou také ukázky pracovních listů určených pro práci s žáky-cizinci, které navazují na sérii používaných učebnic českého jazyka na 1. stupni ZŠ. |
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
This thesis deals with the theme of integration and education of foreign pupils at primary schools. Further, it presents the findings which are connected with this theme. It focuses on classification of challenges and problems which can occur when the pupil starts to attend a school in a foreign country, and tries to find possible solutions and preventive measures as well.
It has been confirmed that teachers see positive contribution of a foreign pupil in the class but they also admit and express concerns about insufficient preparedness and the lack of materials for work with the foreign pupils. The empirical part of this paper analyses three case studies which have been made thanks to observation of the foreign pupils and thanks to interviews with their class teachers. This part also concerns with teachers´ opinions and their view of the challenges that are brought up by the presence a foreign pupil. The outcome of the thesis is a set of sample work sheets intended for foreign pupils. These worksheets are compatible with the textbooks for teaching Czech language which are commonly used at primary schools. |