Animální modely kognitivních a afektivních poruch
Název práce v češtině: | Animální modely kognitivních a afektivních poruch |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Animal models of cognitive and affective disorders |
Klíčová slova: | animální model, kognice, neuropsychiatrické onemocnění |
Klíčová slova anglicky: | animal model, cognition, neuropsychiatric diseases |
Akademický rok vypsání: | 2013/2014 |
Typ práce: | disertační práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra fyziologie (31-152) |
Vedoucí / školitel: | PhDr. RNDr. Tereza Nekovářová, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno vedoucím/školitelem |
Datum přihlášení: | 12.12.2013 |
Datum zadání: | 12.12.2013 |
Předběžná náplň práce |
Cílem dizertační práce bude modelování „depresi podobného“ chování u potkanů pomocí řady behaviorálních testů: jednak pomocí zavedeného testu nuceného plavání („Forced Swimming Test“) používaného pro evaluaci antidepresivního efektu potenciálních léčiv, jednak bude cílem zavést další úlohy pro modelování a testování „depresi podobného“. Mezi tyto nově zaváděné úlohy bude patřit „social defeat“, potenciální využití „carousel maze“ pro indukci naučené bezmocnosti (navazuje na behaviorální analýzu v diplomové práci) a především zavedení úlohy interpretace nejednoznačných stimulů („Ambiguous-Cue Interpretation“).
Pomocí těchto úloh bude podrobněji studována problematika a možný terapeutický účinek látek ovlivňujících mimo jiné i glutamátergní systém - především neurosteroidy. Tyto látky by mohly být účinné v léčbě deprese a to bez vedlejších (psychomimetických) účinků jaké jsou přítomny u non-kompetitivních NMDA antagonistů (ketamin, MK-801, PCP). Použité metody budou především neurofarmakologické a behaviorální, v průběhu studia se však studentka seznámí i s metodikou lézových studií, popřípadě s elektrofyziologickými technikami. |
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
The aim of the thesis is to create an animal model of depression-like behavior a verify it in a serie of behavioral tasks: 1) with established tests (e.g. forced swimming test, social defeat test) 2) to develop novel behavioral tasks to model depression-like behavior (interpretation of ambiguous stimuli) |