Strukturované drama o Ctiradovi a Šárce jako cesta k pochopení výrazových prostředků symfonické básně
Název práce v češtině: | Strukturované drama o Ctiradovi a Šárce jako cesta k pochopení výrazových prostředků symfonické básně |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Structured drama about Ctirad and Sarka as the way for understanding the symfonic poem |
Klíčová slova: | Strukturované drama, pověst o Ctiradovi a Šárce, symfonická báseň, B. Smetana, realizace, porozumění, I. stupeň ZŠ, mezipředmětové vztahy, poslech. |
Klíčová slova anglicky: | Structured drama, tale about Ctirad and Sarka, symphonic poem, B. Smetana, understanding, realization, Primary school, cross-curricular relations, listening. |
Akademický rok vypsání: | 2013/2014 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP) |
Vedoucí / školitel: | Mgr. Radmila Svobodová |
Řešitel: | skrytý - zadáno vedoucím/školitelem |
Datum přihlášení: | 06.12.2013 |
Datum zadání: | 06.12.2013 |
Datum a čas obhajoby: | 20.05.2015 09:00 |
Místo konání obhajoby: | M. Rettigové 4, Praha 1, R210, 210, 2. patro, vlevo |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 12.03.2015 |
Datum proběhlé obhajoby: | 20.05.2015 |
Předmět: | Obhajoba diplomové práce (OSZD005) |
Oponenti: | doc. Mgr. Radek Marušák |
Zásady pro vypracování |
Cíl diplomové práce:
Pomocí strukturovaného dramatu s identickou pověstí prohloubit vnímání a porozumění symfonické básni Bedřicha Smetany z cyklu Má vlast u žáků vybraných tříd I. stupně ZŠ. Postup při realizaci: 1) Studium odborné literatury. 2) Formulace výzkumných otázek, respektive hypotéz pro praktickou část diplomové práce. 3) Studium symfonické básně Šárka a seznámení s různými verzemi pověsti o Ctiradovi a Šárce z tvorby různých autorů. 4) Tvorba strukturovaného dramatu. 5) Příprava výzkumných strategií k měření porozumění výrazovým prostředkům symfonické básně. 6) Výběr konkrétních škol a tříd, kde bude realizována praktická část diplomové práce. 7) Realizace praktické části. 8) Vyhodnocení výzkumu, výzkumných otázek, hypotéz. |
Seznam odborné literatury |
Clark, Jim a kol...............................................................................Lekce pro život Brno, 2008
Ježková, A..................................................................Staré pověsti české a moravské, Praha 2005 Jirásek, A…................................................................................ Staré pověsti české, Praha 1978 Gavora, P..................................................................Úvod do pedagogického výzkumu, Paido, Brno 2000 Machková,E...................................................................Jak se učí dramatická výchova AMU Praha 2007 Saxtonová,J a Morganová,N.................................................................Vyučování dramatu STD Praha 2001 Ulrychová,I..................................................................................Drama a příběh, AMU Praha 2007 Ulrychová,I........................................................................Hrajeme si s pohádkami, Portál 2000 |
Předběžná náplň práce |
Práce se zabývá využitím strukturovaného dramatu podle pověsti o Ctiradovi a Šárce jako cesty k porozumění obsahu symfonické básně Šárka Bedřicha Smetany pro žáky 1. st. ZŠ. Jsou popsána teoretická východiska propojení oborů dramatické a hudební výchovy.
Provedený experiment srovnává porozumění obsahu symfonické básně u žáků, kteří prošli strukturovaným dramatem, s porozuměním těch, kteří se s obsahem seznámili pouze slovně. |
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
The thesis examines the usage of structured drama based upon the tale about Ctirad and Sarka in explaining the content of the symphonic poem Sarka by B. Smetana to pupils on Primary school. Theoretical basis of combination of drama in education and Music are described.
Realized experiment compares understanding of the content of the symphonic poem between pupils who played the structured drama and those who where familiarised with the content only by verbal explaining. |