Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Strukturované drama o Ctiradovi a Šárce jako cesta k pochopení výrazových prostředků symfonické básně
Název práce v češtině: Strukturované drama o Ctiradovi a Šárce jako cesta k pochopení výrazových prostředků symfonické básně
Název v anglickém jazyce: Structured drama about Ctirad and Sarka as the way for understanding the symfonic poem
Klíčová slova: Strukturované drama, pověst o Ctiradovi a Šárce, symfonická báseň, B. Smetana, realizace, porozumění, I. stupeň ZŠ, mezipředmětové vztahy, poslech.
Klíčová slova anglicky: Structured drama, tale about Ctirad and Sarka, symphonic poem, B. Smetana, understanding, realization, Primary school, cross-curricular relations, listening.
Akademický rok vypsání: 2013/2014
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP)
Vedoucí / školitel: Mgr. Radmila Svobodová
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem
Datum přihlášení: 06.12.2013
Datum zadání: 06.12.2013
Datum a čas obhajoby: 20.05.2015 09:00
Místo konání obhajoby: M. Rettigové 4, Praha 1, R210, 210, 2. patro, vlevo
Datum odevzdání elektronické podoby:12.03.2015
Datum proběhlé obhajoby: 20.05.2015
Předmět: Obhajoba diplomové práce (OSZD005)
Oponenti: doc. Mgr. Radek Marušák
 
 
 
Zásady pro vypracování
Cíl diplomové práce:
Pomocí strukturovaného dramatu s identickou pověstí prohloubit vnímání a porozumění symfonické básni Bedřicha Smetany z cyklu Má vlast u žáků vybraných tříd I. stupně ZŠ.


Postup při realizaci:
1) Studium odborné literatury.
2) Formulace výzkumných otázek, respektive hypotéz pro praktickou část diplomové práce.
3) Studium symfonické básně Šárka a seznámení s různými verzemi pověsti o Ctiradovi a Šárce z tvorby různých autorů.
4) Tvorba strukturovaného dramatu.
5) Příprava výzkumných strategií k měření porozumění výrazovým prostředkům symfonické básně.
6) Výběr konkrétních škol a tříd, kde bude realizována praktická část diplomové práce.
7) Realizace praktické části.
8) Vyhodnocení výzkumu, výzkumných otázek, hypotéz.







Seznam odborné literatury
Clark, Jim a kol...............................................................................Lekce pro život Brno, 2008

Ježková, A..................................................................Staré pověsti české a moravské, Praha 2005

Jirásek, A…................................................................................ Staré pověsti české, Praha 1978

Gavora, P..................................................................Úvod do pedagogického výzkumu, Paido, Brno 2000

Machková,E...................................................................Jak se učí dramatická výchova AMU Praha 2007

Saxtonová,J a Morganová,N.................................................................Vyučování dramatu STD Praha 2001

Ulrychová,I..................................................................................Drama a příběh, AMU Praha 2007

Ulrychová,I........................................................................Hrajeme si s pohádkami, Portál 2000






Předběžná náplň práce
Práce se zabývá využitím strukturovaného dramatu podle pověsti o Ctiradovi a Šárce jako cesty k porozumění obsahu symfonické básně Šárka Bedřicha Smetany pro žáky 1. st. ZŠ. Jsou popsána teoretická východiska propojení oborů dramatické a hudební výchovy.
Provedený experiment srovnává porozumění obsahu symfonické básně u žáků, kteří prošli strukturovaným dramatem, s porozuměním těch, kteří se s obsahem seznámili pouze slovně.
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
The thesis examines the usage of structured drama based upon the tale about Ctirad and Sarka in explaining the content of the symphonic poem Sarka by B. Smetana to pupils on Primary school. Theoretical basis of combination of drama in education and Music are described.
Realized experiment compares understanding of the content of the symphonic poem between pupils who played the structured drama and those who where familiarised with the content only by verbal explaining.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK