Potenciál málotřídní školy
Název práce v češtině: | Potenciál málotřídní školy |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Potential of Small School |
Klíčová slova: | málotřídní škola, věkově smíšené učení, spolupráce, klima školy, potenciál |
Klíčová slova anglicky: | small school, mixes aged education, cooperation, school environment, potential |
Akademický rok vypsání: | 2013/2014 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP) |
Vedoucí / školitel: | PhDr. Jan Voda, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno vedoucím/školitelem |
Datum přihlášení: | 10.11.2013 |
Datum zadání: | 10.11.2013 |
Datum a čas obhajoby: | 12.01.2017 09:00 |
Místo konání obhajoby: | M. Rettigové 4, Praha 1, R210, 210, 2. patro, vlevo |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 08.12.2016 |
Datum proběhlé obhajoby: | 12.01.2017 |
Předmět: | Obhajoba diplomové práce (OSZD005) |
Oponenti: | doc. PhDr. Jana Uhlířová, CSc. |
Zásady pro vypracování |
Na málotřídní školy se dnes obvykle pohlíží jako na „neúplné“, školy v organizační nouzi či provizoriu v důsledku malého počtu žáků v lokalitě. Úkolem diplomantky bude podívat se na málotřídní školy z druhé strany – jako na žádoucí, v mnoha ohledech efektivní uspořádání podmínek pro vzdělávání zejména s důrazem na přirozené věkově heterogenní prostředí umožňující vrstevnické učení mimo rámec tradičních věkově roztříděných struktur.
Autorka ověří výzkumný předpoklad: Charakter klimatu málotřídní školy má signifikantní vliv na učební procesy a výsledky žáků. Bádání tedy osciluje kolem výzkumné otázky, které specifické (jedinečné) kvality vzdělávání mohou dětem zprostředkovat pouze a jedině málotřídní školy. Za tímto účelem autorka provede komparaci plnotřídní a málotřídní školy (metody pozorování, rozhovor, dotazník) a zpracuje případovou studii málotřídní ZŠ Chotouň, Jílového u Prahy. |
Seznam odborné literatury |
Shrnující monografie a zde uvedené odkazy na další odbornou literaturu:
TRNKOVÁ, Kateřina, Dana KNOTOVÁ a Lucie CHALOUPKOVÁ. Málotřídní školy v České republice: malotřídky. 1. vyd. Brno: Paido, 2010, 197 s. ISBN 978-80-7315-204-8. Předchozí diplomové a bakalářské práce v repozitáři závěrečných prací UK, např.: GOBY, Pavel. Život současné malotřídní školy, zkoumaný na Základní škole Teplýšovice, okres Benešov: bakalářská práce [online]. Praha, 2007. 98 l. Vedoucí práce Marie Ortová. JŮZOVÁ, Martina. Spolupráce rodiny a školy na málotřídní škole [online]. Praha: Univerzita Karlova v Praze, 2013. 132 s., [10] s. příl. Vedoucí práce Jana Kargerová. KUBÁTOVÁ, Radka. Malotřídní škola [online]. Praha: Univerzita Karlova v Praze, 2013. 67 s. Vedoucí práce Jarmila Mojžíšová. |