Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Přeprava osob po železnici v českém a německém právním řádu
Název práce v češtině: Přeprava osob po železnici v českém a německém právním řádu
Název v anglickém jazyce: Rail transport of people in the Czech and German legal system
Klíčová slova: přepravní smlouvy, přeprava osob, železnice
Klíčová slova anglicky: contracts of carriage, carriage of passengers, railways
Akademický rok vypsání: 2013/2014
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra občanského práva (22-KOP)
Vedoucí / školitel: doc. JUDr. Ondřej Frinta, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 31.10.2013
Datum zadání: 31.10.2013
Datum potvrzení stud. oddělením: 20.01.2015
Datum a čas obhajoby: 20.01.2015 12:45
Místo konání obhajoby: 406
Datum odevzdání elektronické podoby:11.11.2014
Datum proběhlé obhajoby: 20.01.2015
Oponenti: JUDr. MUDr. Alexandr Thöndel, Ph.D.
 
 
 
Předběžná náplň práce
Cílem této práce je popsat a zhodnotit právní režim přepravy osob po železnici v právním řádu České republiky a Spolkové republiky Německo, včetně vlivu práva veřejného, evropských předpisů a práva mezinárodního, tedy právní režim přepravy vnitrostátní i mezinárodní. Dojde ke srovnání jednotlivých úprav, případně budou vysloveny některé návrhy de lege ferenda pro českého zákonodárce čerpající z německé právní úpravy.
Práce je členěna do 6 kapitol, z nichž první kapitolou je úvod a šestou závěr. Druhá kapitola se zabývá zejména definicí dopravy a přepravy, odlišení jejich významů a dalšími pojmy z oblasti teorie dopravy. Ve třetí kapitole je chronologicky rozebrán vývoj právní úpravy od období starověkého Říma po současnost. V části o německém právním vývoji je stručně nastíněn také vývoj v Německé demokratické republice. Krátce je uveden vývoj dopravy jako takové. Čtvrtá kapitola je zaměřena na samotnou právní úpravou přepravy osob po železnici. Je členěna do několika podkapitol, které se postupně zabývají vlivem veřejného práva a prameny přepravního práva, právním režimem přepravy, smlouvou o přepravě a právy a povinnostmi smluvních stran smlouvy a problematikou odpovědnosti a práv z přepravní smlouvy. Každá podkapitola se zabývá nejdříve českou, poté německou právní úpravou. V případech, kdy je to vhodné, je za výkladem provedeno ještě stručné srovnání obou úprav. Pátá kapitola pojednává o mezinárodněprávní úpravě v Úmluvě o mezinárodní železniční přepravě a o evropské úpravě v příslušném nařízení. V závěru této práce bude provedeno její shrnutí, provedeno celkové srovnání české a německé právní úpravy přepravy osob po železnici a vysloveny návrhy de lege ferenda pro českého zákonodárce. Tato práce vychází z právního stavu k 1. 10. 2014.
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
The aim of this thesis is to describe and evaluate the legal system of the public transport of passengers on railways in legal systems of the Czech Republic and Germany, including the influence of European and international law. A comparison of the both of the legislations will be made, alternatively some of de lege ferenda proposals for the Czech legislator will be draft. This thesis deals with the both of domestic and international transport.
The thesis is divided into six chapters including the introduction as a chapter one and conclusion as a chapter six. In the second chapter some of the legal terms form the field of transport theory such as transport or carriage are defined. The third chapter describes the historical development of the legal regulations of transport starting at the times of the Roman Empire. The fourth chapter deals with the today`s legislation of the transport. It`s subheads describe the influence of the public law, the sources of transport law, the legal systems of transportation, the contract of carriage and the rights of the parties to the contract. Each subhead describes the Czech legal system following by the description of the German one. When it`s suitable, the comparison of both of the legislations is made.
The fifth chapter deals with the international law concerning the contract of carriage, especially the Convention concerning international carriage by rail (COTIF) and with the European directives in the area of the transport law. This thesis reflects the legal status to the date of 1st October 2014.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK