Melodramatická imaginace a divadlo krutosti: V roce se třinácti úplňky
Název práce v češtině: | Melodramatická imaginace a divadlo krutosti: V roce se třinácti úplňky |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Melodramatic Imagination and the Theatre of Cruelty: In a Year with Thirteen Moons |
Klíčová slova: | melodramatická imaginace, Artaud, divadlo krutosti, Fassbinder, V roce se třinácti úplňky |
Klíčová slova anglicky: | melodramatic imagination, Artaud, theatre of cruelty, Fassbinder, In a Year with 13 Moons |
Akademický rok vypsání: | 2012/2013 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra filmových studií (21-KFS) |
Vedoucí / školitel: | PhDr. Petra Hanáková, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 13.09.2013 |
Datum zadání: | 13.09.2013 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 25.09.2013 |
Datum a čas obhajoby: | 11.09.2014 09:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 18.08.2014 |
Datum proběhlé obhajoby: | 11.09.2014 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | doc. Petr Christov, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Bakalářská práce si klade za cíl objasnit niternou spojitost mezi filmovým melodramatem a Artaudovou vizí divadla, tzv. divadlem krutosti. Po vzoru Petera Brookse a jeho konceptu melodramatické imaginace nebudu melodrama chápat pouze jako filmový žánr či fenomén populární kultury, nýbrž jako koherentní estetický systém a zároveň určitý modus myšlení a zobrazování. Takto pojaté melodrama sdílí mnohá filosofická východiska a výrazové prostředky právě s Artaudovou koncepcí divadla: budu se snažit představit divadlo krutosti jako radikální vyjádření melodramatické formy, jež umožňuje naplno projevit její potenciál. Ve své práci provedu komparaci tří zásadních příspěvků k teorii filmového melodramatu (Brooks, Elsaesser, Nowell-Smith) s Artaudovou teorií divadla, která odhalí společné znaky obou forem a možnosti jejich propojení. Analýza filmu R. W. Fassbindera V roce se třinácti úplňky (1978) pak ukáže, jak toto souznění může vypadat v praxi |
Seznam odborné literatury |
ARTAUD, Antonin. Divadlo a jeho dvojenec. Praha: Herrmann & synové, 1994. ARTAUD, Antonin. Texty I. Praha: Herrmann & synové, 1995. ARTAUD, Antonin. Texty II. Praha: Herrmann & synové, 1996. ARTAUD, Antonin. Texty III. Praha: Herrmann & synové, 2003. BROOKS, Peter. Melodramatic Imagination: Balzac, Henry James, Melodrama and the Mode of Excess. New Haven and London: Yale University Press, 1976. del RÍO, Elena. Deleuze and the Cinemas of Performance: Powers of Affection. Edinburgh: Edinburgh University Press, 2008. DELEUZE, Gilles, GUATTARI, Félix. Anti-Oedipus: Capitalism and Schizophrenia. New York: Penguin Classics, 2009. DELEUZE, Gilles, GUATTARI, Félix. Tisíc plošin. Praha: Herrmann & synové, 2011. ELSAESSER, Thomas. Fassbinder’s Germany: History, Identity, Subject. Amsterdam: Amsterdam University Press, 1996. ELSAESSER, Thomas. Tales of Sound and Fury: Observations on the Family Melodrama. In: NICHOLS, Bill (ed.). Movies and Methods, Vol. 2. Berkeley: University of California Press, 1985, s. 165-189. FASSBINDER, Rainer Werner. The Anarchy of the Imagination: Interviews, Essays, Notes. Baltimore: The John Hopkins University Press, 1992. GLEDHILL, Christine (ed.). Home is Where the Heart Is: Studies in Melodrama and the Women’s Film. London: British Film Institute, 1987. KLINGER, Barbara. Melodrama and Meaning. History, Culture, and the Films of Douglas Sirk. Bloomington: Indiana University Press, 1994. KOPECKÝ, Jan. Antonin Artaud - poslední z prokletých. Praha: Herrmann & synové, 1994. NOWELL-SMITH, Geoffrey. Minnelli and Melodrama. In: NICHOLS, Bill (ed.). Movies and Methods, Vol. 2. Berkeley: University of California Press, 1985, s. 190-194. SILVERMAN, Kaja. Male Subjectivity at the Margins. New York: Routledge, 1992. |