Nástup zvukového filmu a jeho obraz v kulturních časopisech
Název práce v češtině: | Nástup zvukového filmu a jeho obraz v kulturních časopisech |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | The coming of sound film and the media image of it in contemporary czechoslovak press |
Klíčová slova: | Dějiny filmu, zvukový film, mluvící film, filmová kritika, kinematografie, kulturní časopisy, československý tisk |
Klíčová slova anglicky: | History of film, sound film, talkie, movie reviews, cinematography, art magazines, Czechoslovak press |
Akademický rok vypsání: | 2012/2013 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra mediálních studií (23-KMS) |
Vedoucí / školitel: | PhDr. Petr Bednařík, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno vedoucím/školitelem |
Datum přihlášení: | 01.08.2013 |
Datum zadání: | 01.08.2013 |
Datum a čas obhajoby: | 16.06.2014 00:00 |
Místo konání obhajoby: | FSV Praha 1. |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 15.05.2014 |
Datum proběhlé obhajoby: | 16.06.2014 |
Oponenti: | PhDr. Anna Batistová, Ph.D. |
Kontrola URKUND: |
Předběžná náplň práce |
Nástup zvukového filmu na konci 20. let 20. století v USA znamenal významný přerod v komunikaci film (médium) – divák (příjemce). Tento přerod však nebyl okamžitý a nebyl plně podporován filmovými tvůrci a diváky od svého začátku, nesl s sebou také mnohá technologická úskalí.
Existovaly dva hlavní názorové proudy o zvuku ve filmu: konzervativní odpůrci zvukového filmu, kteří se domnívali, že zvukový film vrací uměleckou úroveň o několik let nazpět, a nadšení podpůrci, kteří se těšili novými filmovými možnostmi. V Československu pravděpodobně technologie zvukového filmu neprocházela tak složitým vývojem jako v USA, co se však umělecké stránky týká, debata o umění zvukového filmu u nás probíhala několik let. Cílem této práce je zachytit vnímání přechodu od němého filmu ke zvukovému v článcích kulturních časopisů zabývajících se filmovou tvorbou v Československu v letech 1928-1931 a zjistit tak, jakým způsobem bylo toto médium konstruováno. |
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
The author deals with the coming of a sound film and its reviews in the contemporary Czech art and film magazines. The first part describes development of film and film art from its beginnings in the late 19th century to the time just before the coming of a sound film at the turn of the twenties and thirties of the 20th century. The author also describes the evolution of the sound technology in the film and the coming of the first sound films including problems which this change has brought. In the practical part the author examines articles about this topic in the Czechoslovak art magazines using the qualitative analysis and describes the media image of the sound film at the time of its boom. The thesis describes main themes in those articles - the artistic quality of sound films, the future of the sound film, the sound film and the theater and international character of the film - and several related subtopics and ideological streams. He also finds out that the criticism of the sound film at those times is mostly negative, but despite that, its future development and existence had been expected. At last the author finds an improvement in an evaluation of aesthetic qualites of sound films. |