Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
„Dobré“ a „špatné“ vztahy na pracovišti: Studie české firmy
Název práce v češtině: „Dobré“ a „špatné“ vztahy na pracovišti: Studie české firmy
Název v anglickém jazyce: "Good" and "bad" relationships at a workplace: A Study of a Czech firm
Klíčová slova: práce, pracovní vztahy, pracovní prostředí, sociologie organizace, formální a neformální vztahy
Klíčová slova anglicky: work, labour relations, working environment, sociology of organization, formal and informal relations
Akademický rok vypsání: 2012/2013
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra sociologie (23-KS)
Vedoucí / školitel: doc. PhDr. Pavel Kuchař, CSc.
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem
Datum přihlášení: 11.06.2013
Datum zadání: 11.06.2013
Datum a čas obhajoby: 23.06.2014 00:00
Místo konání obhajoby: Jinonice, U Kříže 8, Praha 5
Datum odevzdání elektronické podoby:15.05.2014
Datum proběhlé obhajoby: 23.06.2014
Oponenti: doc. Milan Tuček, prom. mat., CSc.
 
 
 
Kontrola URKUND:
Předběžná náplň práce
Námět práce:
Většina lidí dnes tráví nemalou část svého života v práci nebo aktivitami s prací spojenými. Ale nejenom v dospělosti trávíme většinu dne v pracovním prostředí, velká část našeho dětství a dospívání je zaměřena na získávání dovedností a schopností potřebných k dosažení úspěchu v pracovním světě [Ritzer 1979: 413]. Ulrich Beck dokonce poznamenává, že „význam, jakého v industriální společnosti nabyla práce, nemá v dějinách obdoby“ [Beck 2004: 221]. Práce je důležitou podmínkou důstojné existence člověka, přináší mu jak materiální prospěch, tak i vytváří sociální pole strukturovaných kontaktů, které může jedinec využívat [Buchtová 2013: 49].

Firemní vztahy mají svoji formální a neformální stránku, obě jsou vždy přítomny ve všech pracovních vztazích, různí se jen jejich poměr. U vztahů mezi spolupracovníky nebo mezi pracovními kolektivy převažuje neformální stránka, mezi zaměstnancem a zaměstnavatelem převažují formální aspekty vztahu [Koubek 2009: 326]. Neformální struktury v organizaci, stejně jako ty formálně vymezené, zahrnují určitá pravidla, různá uskupení a schválené či sankcionované postupy, jak jednat. Ve svém důsledku jsou stejně reálné jako formální struktury. Odlišují se od formální soustavy pouze tím, že nejsou zaznamenány nikde v oficiálních kodexech či plánech. Neformální struktura může být vnímána jako součást kultury, která se vytváří uvnitř v rámci organizace, a ačkoliv není nikde pevně ukotvena tak jako prvky oficiální struktury, výrazně ovlivňuje chod organizace [Page 1946: 89].

Různé výzkumy potvrdily existenci neformálních struktur organizace, které mají takovou sílu, že mohou narušovat či přímo narušují formální postupy a oficiálně stanovená pravidla [Blau 1963, Page 1946, Roethlisberger a Dickson 1964]. Pro Čechy je navíc příznivé sociální klima, nekonfliktní komunikace, pozitivní atmosféra, vzájemné sympatie a pochopení vysokou sociální hodnotou, která za určitých okolností může být i cílem sama o sobě. Češi méně často pracují pro firmu jako takovou, více jsou ochotni se angažovat pro své nadřízené, kolegy či spolupracovníky. Kulturní standard, který můžeme nazvat jako „orientaci na sociální vztahy“, je možné identifikovat v porovnání s většinou evropských kultur i kulturou severoamerickou [Nový a Schroll-Machl 2007: 59-61].

V diplomové práci se budu soustředit v prvé řadě právě na vztahy neformální v horizontální i vertikální úrovni. Zaměřím se na to, jak sami zaměstnanci reflektují „dobré“ a „špatné“ vztahy a důvody, které lidé uvádějí, aby vysvětlili své jednání.

Předpokládané metody zpracování:
V teoretické části se budu opírat o literaturu, v empirické pak budu vycházet z provedeného výzkumu. Ve firmě, od které mám předběžný souhlas, provedu pozorování a následně s několika vybranými respondenty povedu nestrukturované nebo polostrukturované rozhovory.

Očekávané výsledky práce:
Cílem práce je analyzovat vnitropodnikové vztahy ve vybrané firmě a zmapovat subjektivní interpretace vztahů z hlediska zaměstnanců. Výsledky by mohly, ukázat, jak jsou vnímány „dobré“ a „špatné“ vztahy na pracovišti a nabídnout možnou typologii. Jako výstup mé práce očekávám hlubší porozumění problematice pracovních vztahů a jejich působení na jedince. Také doufám, že výzkum ve firmě poukáže na některá problematická místa a nabídne návrhy na jejich zlepšení.

Struktura práce:
Úvod
1. Teoretické vymezení problému
3. Praxe
3.1 Metodologie výzkumu
3.2 Deskriptivní část
3.3 Analytická část
4. Závěr

Orientační seznam literatury:
ARGYLE, Michael a Monika HENDERSON. The Informal Rules of Working Relationships. Journal of Occupational Behaviour, Vol. 7, No. 4 (Oct., 1986), pp. 259-275
ARMSTRONG, M. Řízení lidských zdrojů. Praha : Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1407-3.
BARNARD, Chester I. The functions of the executive. 30th anniversary ed. Cambridge: Harvard University Press, 1968, 334 s. ISBN 0-674-32803-5.
BECK, Ulrich. Riziková společnost: na cestě k jiné moderně. Vyd. 1. Praha: Sociologické nakladatelství, 2004, 431 s. ISBN 80-86429-32-6.
BEDNÁŘ, Vojtěch a kolektiv. Sociální vztahy v organizaci a jejich management. Vyd. 1. Praha : Grada, 2013. 224 s. ISBN 978-80-247-4211-3
BEDRNOVÁ, E, NOVÝ, I. a kol. Psychologie a sociologie řízení. Praha : Management Press, 2002. 586 s. ISBN 80-7261-064-3.
BĚLOHLÁVEK, F., KOŠŤAN, P. ŠULEŘ, O. Management. Olomouc : Rubico, 2001. 642 s. ISBN 80-85839-45-8.
BELL, Daniel. The end of ideology. Cambridge: Harvard University Press, 1988, 501 s. ISBN 0-674-25229-2.
BUCHTOVÁ, Božena, Josef ŠMAJS a Zdeněk BOLELOUCKÝ. Nezaměstnanost. 2., přeprac. a aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2013, 187 s. ISBN 978-80-247-4282-3.
ĎURĎOVIČ, Martin. Spokojenost se zaměstnáním a změna zaměstnání – červen 2013 [online]. Praha : Sociologický ústav AV ČR, 2013. [cit. 2013-12-22] Dostupné z WWW: http://cvvm.soc.cas.cz/media/com_form2content/documents/c1/a7048/f3/eu130712.pdf
HOMANS, G. C. The human group. London: Routledge & Kegan Paul, 1975. 484 s. ISBN 0-7100-3296-x.
KELLER, Jan. Sociologie organizace a byrokracie. Vyd. 2., přeprac. Praha: Sociologické nakladatelství, 2007, 182 s. ISBN 978-80-86429-74-8.
KOUBEK, J. Personální práce v malých a středních firmách. Praha : Grada, 2007, 261 s. ISBN 978-80-247-2202-3.
KOUBEK, Josef. Řízení lidských zdrojů: základy moderní personalistiky. 4., rozš. a dopl. vyd. Praha: Management press, 2009, 399 s. ISBN 978-80-7261-168-3.
MAYO, Elton. The human problems of an industrial civilization. 4th. ed. New York: The Viking Press, 1966, 187 s.
MIKULÁŠTÍK, Milan. Komunikační dovednosti v praxi. Vyd. 1. Praha: Grada, 2003, 361 s. ISBN 80-247-0650-4.
NOVÝ, Ivan a Sylvia SCHROLL-MACHL. Interkulturní komunikace v řízení a podnikání: česko-německá. Vyd. 1. Praha: Management Press, 2007, 161 s., [4] s. barev. obr. příl. ISBN 978-80-7261-158-4.
NAKONEČNÝ, M. Sociální psychologie organizace. Praha : Grada, 2005. 228 s. ISBN 80-247-0577-X.
PAGE, Charles Hunt. Bureaucracy's Other Face. Social Forces, Vol. 25, No. 1 (Oct., 1946), pp. 88-94.
RITZER, George, Kenneth C. KAMMEYER a Norman R. YETMAN. Sociology: experiencing a changing society. Boston: Allyn and Bacon, 1979, XXI, 616 s. ISBN 0-205-05935-X.
ROETHLISBERGER, F a William J DICKSON. Management and the worker. Cambridge: Harvard University Press, 1964, 615 s.
ŠTIKAR, J. RYMEŠ, M., RIEGEL, K., HOSKOVEC, J. Psychologie ve světě práce. Praha : Karolinum, 2003, 461 s. ISBN 80-246-0448-5.
WEBER, Max. Metodologie, sociologie a politika. Vyd. 1. Praha: OIKOYMENH, 1998, 354 s. ISBN 80-86005-48-8.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK