Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Tetování a netetování jako odlišné světy
Název práce v češtině: Tetování a netetování jako odlišné světy
Název v anglickém jazyce: Tattooed and Non-tattooed as a Different World
Klíčová slova: tetování, společnost, hodnoty, identita, tělesné modifikace, kultura
Klíčová slova anglicky: tattoo, society, values, identity, body modification, culture
Akademický rok vypsání: 2012/2013
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra sociologie (23-KS)
Vedoucí / školitel: prof. PhDr. Josef Kandert, CSc.
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem
Datum přihlášení: 10.06.2013
Datum zadání: 10.06.2013
Datum a čas obhajoby: 16.06.2014 00:00
Místo konání obhajoby: Jinonice, U Kříže 8, Praha 5
Datum odevzdání elektronické podoby:15.05.2014
Datum proběhlé obhajoby: 16.06.2014
Oponenti: PhDr. Vít Horák, Ph.D.
 
 
 
Kontrola URKUND:
Zásady pro vypracování
Základem práce budou teoretické východiska, spojená částečně s historií této problematiky, co původně vedlo k jejímu vzniku a jak se to postupem času modifikovalo až do současné podoby.
Předběžný návrh výzkumu je kvalitativní analýza pomocí hloubkových rozhovorů jak s těmi, kdo mají takovýchto tělesných zdobení více, ale právě i s již zmíněnými vysoce postavenými lidmi, kteří svá tetování skrývají. Snažila bych se kombinací rozhovorů a pozorování zjistit, co se tito lidé snaží tetováním, či jinými modifikacemi vyjádřit za postoje, a jak se snaží působit na své okolí.
Konkrétně bych rozhovory chtěla provádět s lidmi mladšími, tj. 18-40 let. Respondenty bych chtěla nacházet pomocí metody sněhové koule, s tím že bych začala v tetovacím salónu Tribo, se kterým mám sama osobní zkušenosti, kde bych si chtěla promluvit jak s tatéry, tak s klienty tetovacího salónu, od kterých bych případně chtěla získat kontakt na někoho dalšího. Předpokládaný počet respondentů je cca 15-20.


Seznam odborné literatury
Základní literatura
1. Rychlík Martin: Tetování, skarifikace a jiné zdobení těla. Nakladatelství Lidové
noviny s.r.o. ,Praha 2005.

2.Randal,Housk.:PIERCING-Moderní antologie.Rebo Poductions,Praha:1998

3. Hesselt von Dinter, MaartenThe World of Tattoo. Amsterdam: KIT Publisher, 2005.
4. Gilbert Steve. Tattoo History. A Source Book. New York: Juno Books, 2001.

5. Hendl, J. 2008. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. Praha: Portál

6. Heřmanský, Martin. Činky, sichry, banánky: Piercing v kultuře pražské středoškolské mládeže. Praha 2012. Disertační práce. Univerzita Karlova, Fakulta humanitních studií.

Další literatura bude doplněna.
Předběžná náplň práce
Ve své práci bych chtěla zkoumat, co může lidi vést k tomu, aby dobrovolně prováděli permanentní a bolestivé zásahy do svého těla. Je to totiž něco, co se v současné společnosti rozmáhá nejen mezi určitými komunitami a subkulturami, jak tomu možná bylo dřív, ale stává se to jakýmsi trendem, kterému podléhá čím dál víc vrstev populace. Často najdeme takovéto nenápadné ozdoby i u vysoce postavených manažerů, kteří je skrývají vhodným oblečením. Proč to dělají? Je to jen móda, která pro ně nic neznamená a ve chvíli, kdy vyjdou z práce se to stává pouze doplňkem, a nebo se tím snaží vyjádřit něco víc?
Především jde ale také o ty, kteří mají potetovanou či jinak ozdobenou větší část těla, a nijak se za to nestydí. Co může vést člověka k tomu, že zasvětí svůj život a své tělo jakési módě, která je velkým a potenciálně nebezpečným zásahem? Je to pouze trend, nebo něco čemu lidé přizpůsobí celý styl svého života?
Cíle práce
Za cíle práce považuji zkoumat tetování, piercing a jiné zdobení těla, jako sociologický fenomén. Chci se zaměřit na jedince, kteří tomuto trendu podlehli, a co je k tomu vedlo, případně na jejich sebeobraz a vliv jejich rozhodnutí na celkový životní styl. Chci se také zaměřit na to, zda si lidé jsou ochotni si zdobit takto tělo proto, že to pro ně má nějaký náboženský či jiný význam (například ve spojitosti s nějakými sektami, subkulturami atd.), či zda je to pouze „móda“. Zjistit, v jakých sociálních skupinách se takoví jedinci objevují, a jaký to má dopad na jejich osobnost. Je změna osobnosti a postojů důsledkem nějaké takovéto ozdoby, a nebo naopak to, že se člověk k něčemu takovému propůjčí znamená, že už pro to má jisté osobnostní předpoklady?
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK