Konstrukce realit osob ovlivněných mimotělními zkušenostmi
Název práce v češtině: | Konstrukce realit osob ovlivněných mimotělními zkušenostmi |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Construction of realities of Influenced by out - of - Body experiences |
Klíčová slova: | spiritualita, mimotělní zkušenosti, náboženské zkušenosti, OBE, trans, astrální cestování, neuroteologie, sociologie spirituality, psychologie náboženství |
Klíčová slova anglicky: | spirituality, out-of-body experiences, religious experiences, OBE, trans, astral projection, neurotheology, sociology of spirituality, psychology of religion |
Akademický rok vypsání: | 2012/2013 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra sociologie (23-KS) |
Vedoucí / školitel: | Mgr. Miroslav Grznár |
Řešitel: | skrytý - zadáno vedoucím/školitelem |
Datum přihlášení: | 10.06.2013 |
Datum zadání: | 10.06.2013 |
Datum a čas obhajoby: | 15.06.2015 00:00 |
Místo konání obhajoby: | Jinonice, U Kříže 8, Praha 5 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 15.05.2015 |
Datum proběhlé obhajoby: | 15.06.2015 |
Oponenti: | Mgr. Martin Janas |
Kontrola URKUND: |
Zásady pro vypracování |
Mou hlavní výzkumnou otázkou je, jak si vysvětlují lidé své spirituální zkušenosti. Zejména mě bude zajímat rozdíl mezi věřícími a nevěřícími. Myslím, že v průběhu přibude i jedna další skupina, a to věřící, kteří se nehlásí k žádné církvi nebo nějakému institucionálnímu náboženství.
Je důležité přesně specifikovat, jaký druh spirituální zkušenosti budu zkoumat. Zaměřil bych se především na stavy transu a konkrétně na mimotělní zkušenosti (z anglického out-of-body experience, zkráceně OBE). Budu vyhledávat zejména (avšak ne pouze) ty osoby, které jsou schopny se do tohoto stavu dostat úmyslně. OBE jsou stavy, kdy člověk nevnímá hranice mezi sebou a okolím, zkrátka nevnímá, že by byl pouze ve svém těle. Buď své tělo opustí úplně nebo se rozšiřuje za jeho hranice nebo na něj hledí z jiného místa nebo se cítí být na více místech zároveň. V tomto výzkumu pro mě tedy bude velice důležité využívat poznatky z psychologie náboženství, neuroteologie a ze sociologie spirituality. Hlavní výzkumná otázka Jaký je rozdíl ve způsobech, kterými věřící a nevěřící zvýznamňují své spirituální zkušenosti spojené se subjektivním pocitem pobytu mimo vlastní tělo? Vedlejší výzkumné otázky Změnil se u těchto lidí po prožití jejich zážitku nějakým způsobem pohled na svou (ne)víru? Jaké techniky používají a jak hlubokých prožitků poté dosahují? Zkoušejí více technik? Jsou rozdíly mezi navozením transu pomocí drog a bez jejich pomoci? Jak tyto zážitky celkově ovlivnily jejich smýšlení o životě nebo o nich samých? Za výzkumnou metodu jsem zvolil zakotvenou teorii podle Strausse a Corbinové. Spíše než tvorbu teorie budu používat její postup založený na opakovaných vstupech do terénu a na neustálém přehodnocování zjištěných věcí a rozvíjení teoretické citlivosti. Jako základ mé teoretické citlivosti poslouží literatura a mé osobní zkušenosti. Respondenty budu vyhledávat přes různá internetová fóra, zabývající se tímto tématem. Některé získám od svých známých. Dále je budu zkoušet vyhledat technikou nabalování. Dohromady předpokládám osm až dvanáct respondentů, kterým budu slibovat anonymitu. Rozhovory budou polostrukturované. Budu mít připravené některé otázky, ale počítám s tím, že v průběhu výzkumu se budou objevovat další a k respondentům se poté budu vracet. Předpokládaná struktura bakalářské práce 1. Úvod 2.Teoretická východiska 3. Metody 4. Deskriptivní část 5. Analytická část 6. Závěry 7. Přepisy rozhovorů |
Seznam odborné literatury |
Andrew B. Newberg, The Mystical Mind: Probing the Biology of Religious Experience, 1999. Minneapolis: Fortress Press
Bourguignon, Erika, Religion, Altered States of Consciousness, and Social Change. 1973. Columbus: Ohio State Univ. Press Durkheim, Emile, Elementární formy náboženského života, 2002. Praha: Oikoymenh Eliade, Mircea, Šamanismus a nejstarší techniky extáze, 1997. Praha: Argo Hendl, J., Kvalitativní výzkum: základní metody a aplikace, 2005. Praha: Portál Huxley, Aldous, Věčná filozofie, 2002. Praha: Onyx James, William The varieties of religious experience,1902 Jung, C. G., Psychology and Religion, 1992. Yale Univ. Press Locke, R. G.; Kelly, E. F. (1985). "A Preliminary Model for the Cross-Cultural Analysis of Altered States of Consciousness". Ethos 13: 3 Pargament, Kenneth I., The psychology of religion and coping: Theory, research, practice, 1997. New York: Guilford Strauss, A.L., a Corbinová, J., Základy kvalitativního výzkumu: postupy a techniky metody zakotvené teorie, 1990. Brno: Sdružení Podané ruce Watts, Alan, Psychedelics and Religious Experience, in: California Law Review, Vol. 56, No. 1, January 1968, pp. 74-85 Wulff, D. M., Psychology of Religion: Classic and Contemporary (2nd ed), 1997. New York: Wiley Yinger, J. Milton, Religion, Society and the Individual. An Introduction to the Sociology of Religion, 1957. New York: Macmillan |
Předběžná náplň práce |
Tento výzkum by měl sloužit k tomu, aby ukázal, jaké jsou techniky uvádění se do transu v českém prostředí. Jaké jsou více nebezpečné a jaké méně. Také zda je to nějakým způsobem prospěšné. Zejména by však měl tento výzkum přispět k lepšímu objasnění této problematiky, protože je to velice staré téma a výzkumů na toto téma je v ČR velice málo. Také by mohl ukázat, že změněné stavy vědomí nemusí souviset jen s drogami a mohou přinést i velice pozitivní následky, zejména co se týče seberealizace. |