Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Role svépomocných organizací ve zdravotně-sociální péči o osoby se zdravotním postižením
Název práce v češtině: Role svépomocných organizací ve zdravotně-sociální péči o osoby se zdravotním postižením
Název v anglickém jazyce: Role of Self-help Organizations in Health and Social Care Services for People with Disabilities
Klíčová slova: zdravotní postižení, svépomocné organizace, rodina, sociální integrace, zájem, aktéři, občanský sektor
Klíčová slova anglicky: disability, self-help organizations, family, social integration, interest, actors, civil sector
Akademický rok vypsání: 2012/2013
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra veřejné a sociální politiky (23-KVSP)
Vedoucí / školitel: PhDr. Karolína Dobiášová, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem
Datum přihlášení: 09.06.2013
Datum zadání: 09.06.2013
Datum a čas obhajoby: 16.06.2014 00:00
Místo konání obhajoby: Jinonice, U Kříže 8, Praha 5
Datum odevzdání elektronické podoby:16.05.2014
Datum proběhlé obhajoby: 16.06.2014
Oponenti: Mgr. Ing. Pavla Mašková, Ph.D.
 
 
 
Kontrola URKUND:
Předběžná náplň práce
Vymezení předmětu zkoumání

Předmětem bakalářské práce je integrace rodin s hendikepovanými dětmi celkově do celé společnosti, ve které žijí (volnočasové aktivity, škola, přátelé, práce, docílení pocitu plnohodnotného využití svého potencionálu, … atd.) Ať už se rodině narodí dítě s hendikepem, nebo se stane hendikepovaným díky nějaké nešťastné nehodě, rodině se převrátí celý život naruby. Největší hodnotou pro matky je totiž zdraví dítěte a „jeho trvalé znehodnocení je jedním z nejhorších životních traumat, která mohou mámu potkat“ [Vágnerová 2009: 11]. Pokud se rodině přihodí tato tragédie, je pro ni velice těžké se ze situací vypořádat a mnohdy se může zdát, že je až nemožné rodinu začlenit zpět do společnosti. ,,Těhotenství připravuje na mateřství ženu fyziologicky, nikoli však sociálně.“ [Možný 2002: 131]
Zaměřím se především na zmapování integrace těchto rodin, na možnosti i problémy, se kterými se rodiny potýkají. Dále se v práci chci věnovat pohledu rodin (zejména matek, kterým hendikepované dítě v rodině ve většině případů ovlivní život nejvíce) na zásahy státu (finance a sociální podpora), neziskových organizací (osvětová činnost, informace) i dalších orgánů a jaké změny by jim ulehčily život a tedy i integraci. Problematika tedy bude hodnocena z různých pohledů různých aktérů (rodičů a sourozenců hendikepovaných dětí, asistentů, zástupců neziskových organizací, organizátorů volnočasových aktivit pro hendikepované lidi, zaměstnavatelů lidí s hendikepem, či ředitelů škol pro hendikepované ...atd.). Každý aktér může mít na danou problematiku jiný pohled a srovnání může být přínosem a zlepšením budoucí situace.


Teoretická východiska

Sociální integrace = ,,proces, kdy jednotlivci nebo celé skupiny osob mají omezený přístup ke zdrojům potřebných pro zapojení se do sociálních, ekonomických a politických aktivit společnosti.“ [Mareš: 2002] Někdy je také možné setkat se s pojmem ,,inkluze“. Oba tyto pojmy jsou významem začlenění jedince do společnosti, lze je tedy chápat jako synonyma. ,,V sociální rovině je integrace spojována s kolektivitou, solidaritou, právy, legitimitou. Je to tedy komplexní a bohaté téma.“ [Sirovátka: 2003] V dnešní době o integraci vyloučených členů společnosti zabývá stále více lidí. Vyloučenými jsou nejčastěji: romské rodiny, přistěhovalci, rodiny s více dětmi, neúplné rodiny, náhradní a pěstounské rodiny a rodiny se zdravotně postiženými členy, na které svou práci zaměřím. [Dobiášová: 2013]

Zdravotní hendikep (zdravotní postižení) – člověk se zdravotním hendikepem (postižením) trpí odchylkou ve svém zdravotním stavu, která ho omezuje v určité činnosti (např. uplatnění ve společnosti, pohyb, kvalita života, ..atd.). Podle zákona  č. 108/2006 Sb. ,,o sociálních službách se zdravotním postižením rozumí tělesné, mentální, duševní, smyslové nebo kombinované postižení, jehož dopady činí nebo mohou činit osobu závislou na pomoci jiné osoby“. Nejčastějšími příčinami postižení jsou: nehody, nemoc, vrozená nemoc, dědičnost, příčiny způsobené komplikovaným porodem. [Neuvedeno: 2013]

Cíle bakalářské práce

Cílem bakalářské práce je popsat a vysvětlit stávající možnosti sociální politiky ve vztahu k rodinám s hendikepovanými dětmi v České republice v praxi, a to zejména v oblasti jejich integrace do společnosti a identifikace klíčových problémů.
Okrajově se dotknu i témat: kvality sociálních a zdravotních služeb a spokojenosti s finančním zabezpečením.

Výzkumné otázky

Jaké jsou stávající možnosti integrace hendikepovaných dětí a jejich rodin do společnosti?
Jaké dokumenty (strategie, legislativa, koncepce aj.) ovlivňují rozvoj integrace rodin s hendikepovanými dětmi?
Jaké výhody a nevýhody vyplývají pro rodiny s hendikepovanými dětmi z našeho systému sociálního zabezpečení (v sociální a zdravotní oblasti)?
Jsou rodiny s hendikepovanými dětmi rizikovou skupinou z hlediska chudoby?
Jaké jsou překážky a problémy integrace rodiny s hendikepovanými dětmi z pohledu vybraných aktérů?

Metody a prameny

V celé práci využiji kvalitativní přístup, kde využiji analýzy dokumentů, které se týkají dané problematiky (teoretická literatura, legislativa, koncepce, strategie, statistická data). Součástí budou také polostrukturované rozhovory s vybranými aktéry – tedy především rodinami hendikepovaných dětí, asistentů, zástupců neziskových organizací, organizátorů volnočasových aktivit pro hendikepované osoby, zaměstnavatelů lidí s hendikepem, ředitelů a učitelů škol pro hendikepované či odbornicím a poradkyním v oblasti sociální a zdravotní péče.

Předpokládaná struktura bakalářské práce

Úvod
Teoretická východiska
Metody
Deskriptivní část
Analytická část
Závěr


Předběžná literatura k tématu:

DOLEŽAL, R., VÍTKOVÁ, M. (ed.): ,,Zaměstnávání osob se zdravotním postižením“. Brno. Paido 2007
HABEŠOVÁ, A. 2007. ,,Raná péče pro rodiny s dětmi s mentálním postižením“. Praha, Univerzita Karlova
HÁJKOVÁ,V. 2008. ,,Podpora speciálních vzdělávacích potřeb žáků se zdravotním znevýhodněním“, PedF UK, Praha.
HENDL, Jan. 2008. ,,Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace.“ Praha: Portál.
HUTAŘ, J.2009 ,,Sociálně právní minimum pro zdravotně postižené.“ Praha, Sdružení zdravotně postižených ČR
CHVÁTALOVÁ, H. 2001:,, Jak se žije dětem s postižením.“ Praha: PORTÁL,
MOŽNÝ, I. 2008. ,,Rodina a společnost.“ Praha : Sociologické nakladatelství.
NOVOSAD, L.; ŠVINGALOVÁ, D. 2002 ,,Problém tělesnosti u hendikepovaných osob z hlediska filosofie výchovy.“ 1.vyd., Praha UK: Pedagogická fakulta
OPATŘILOVÁ, D., ZÁMEČNÍKOVÁ, D. Možnosti speciálně pedagogické podpory u osob s hybným postižením. Brno: Pedagogická fakulta MU, 2008, ISBN 978-80-210-4575-0
OPATŘILOVÁ, D., ZÁMEČNÍKOVÁ, D. 2007. ,,Somatopedie.“ Paido: Brno. ISBN 978-80-7315-137-9
PIPEKOVÁ, J. 2006. ,,Osoby s mentálním postižením ve světle současných edukativních trendů.“ Brno. MSD ISBN 80-86633-40-3.
,,Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání s přílohou upravující vzdělávání žáků s lehkým mentálním postižením.“ Praha. VÚP 2005. ISBN 80-87000-02-1
,,Standardy kvality sociálních služeb, Průvodce poskytovatele.“ Praha. MPSV 2003. ISBN 80-86552-66-7 (Manuál pro tvorbu zavádění standardů kvality poskytovaných sociálních služeb)
ŠIŠKA, J. 2002. ,,Lidská práva lidí s mentálním postižením.“ Národní zpráva Česká republika. Praha. Nakladatelství školy SPMP Modrý klíč ISBN 80-902494-4-2.
TITZL, B. 2000. ,,Postižený člověk ve společnosti.“ Praha: UK, ISBN 80-86039-90-0
TITZL, B. 2001. ,,O postavení zdravotně postižených občanů ve společnosti totalitního režimu.“ Speciální pedagogika, roč. 11, č. 3, s. 173-187. ISSN 1211-2720
TOMEŠ, I., KOLDINSKÁ, K.2003: ,,Sociální právo Evropské unie. Praha“. C.H.Beck
VYSOKAJOVÁ, MARGERITA, 2000: ,,Hospodářská, sociální, kulturní práva a zdravotně postižení.“ Praha, Karolinum
WARD, A. D.: ,,Nový pohled.“ Praha. Sbor zástupců zdravotně postižených 1994. ISBN 2-930078-04-9
ZIKL, P. 2009. ,,Komplexní péče o děti  s kombinovaným mentálním a tělesným postižením.“ Praha, Univerzita Karlova


Legislativní opatření, zákon
Zákon č. 117/1995 Sb., o státní sociální podpoře
Zákon č. 435/2004 Sb.
Zákon č.108/ 2006 Sb.
Zákon č. 361/2000 Sb.
Zákon č. 183/2006 Sb.
Vyhláška Ministerstva práce a sociálních věcí ČR č. 182/1991 Sb., kterou se provádí zákon o sociálním zabezpečení a zákon o působnosti orgánů ČR v sociálním zabezpečení
Vyhláška MŠMT ČR č. 2005/73 Sb., o vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami dětí, žáků a studentů mimořádně nadaných

Použitá literatura:
Možný Ivo, 2002. ,,Sociologie rodiny.“ Praha SLON
Vágnerová, Strnadová, Krejčová, 2009. ,,Náročné mateřství.“ Praha KAROLINUM

Internetové zdroje a jiné zdroje:
Dobiášová, Karolína. 2013. ,,Rodinná politika ve vztahu k rodinám se specifickými potřebami“. Přednáška, předmět: Rodinná politika. UK FSV - Sociologie a sociální politika
Neuvedeno, 2013. ,,Definice zdravotního postižení“. (on-line), (citováno: 1.6. 2013). Dostupné z: http://www.zijushandicapem.cz/zamestnani/definice-zdravotniho-postizeni.html
Sirovátka, Tomáš. 2003. ,,Sociální inkluze.“ Sociální studia. č. 9. (on-line), (citováno: 1.6. 2013). Dostupné z: http://socstudia.fss.muni.cz/dokumenty/080305095608.pdf















 
Univerzita Karlova | Informační systém UK