Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Krátký neprofesionální film jako žánr současného folklóru. Možnosti jeho výzkumu na webu v antropologické a sociologické perspektivě
Název práce v češtině: Krátký neprofesionální film jako žánr současného folklóru. Možnosti jeho výzkumu na webu v antropologické a sociologické perspektivě
Název v anglickém jazyce: Short Non-Professional Film as a Genre of Contemporary Folklore. Options of Research on the Web in Anthropological and Sociological Perspective
Klíčová slova: etnografie, film, internet, folklor, současná pověst, liminalita, ostense
Klíčová slova anglicky: ethnography, film, internet, folklore, contemporary legend, liminality, ostension
Akademický rok vypsání: 2012/2013
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra sociologie (23-KS)
Vedoucí / školitel: Mgr. Jitka Cirklová, M.A., Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem
Datum přihlášení: 07.06.2013
Datum zadání: 07.06.2013
Datum a čas obhajoby: 01.09.2015 00:00
Místo konání obhajoby: Jinonice, U Kříže 8, Praha 5
Datum odevzdání elektronické podoby:31.07.2015
Datum proběhlé obhajoby: 01.09.2015
Oponenti: Mgr. Andrea Hrůzová, Ph.D.
 
 
 
Kontrola URKUND:
Zásady pro vypracování
Práce bude zpracována jako případová studie. V teoretické části za pomoci odborné literatury budou vymezeny pojmy jako fenomén 2012, neprofesionální, studentský a krátký film. Rovněž budou vymezeny základní teoretické koncepty práce: teorie globalizace (globální komunity), memů, sítě aktérů a šíření mediálního obsahu. Taktéž bude přesně vymezen objekt výzkumu, terén, pozice výzkumníka v terénu a výzkumné metody.
Výzkumnou část práce bude tvořit nejprve sestavení „časové osy“ výskytu krátkých studentských a neprofesionálních filmů volně dostupných na serverech youtube.com a vimeo.com. Poté bude následovat obsahová analýza vybraných filmů. Další část pak bude tvořit zachycení výpovědí autorů těchto snímků. Výpovědi autorů budou zachyceny z rozhovorů s autory přes email či jinou elektronickou komunikaci či z časopiseckých interview s těmito autory. Na tuto část naváže rozbor výpovědí autorů. Analýze budou rovněž podrobeny i diskuze autorů a diváků nad filmy (zpravidla součást internetové stránky, na které je snímek umístěn).
Seznam odborné literatury
1. Appadurai, Arjun. (1996). Modernity at large: cultural dimensions of globalization. Minneapolis, Minn.: University of Minnesota Press.
2. Bourdieu, Pierre. (2003). „Zúčastněná objektivace: Huxleyho přednáška.“ Biograf. 3020033-17, s. 3-17.
3. Burgess, Jean., Joshua Green. (2009). YouTube: online video and participatory culture. Cambridge: Polity.
4. Pavlíček, Antonín. (2004). Nová média a sociální sítě. Praha: Oeconomica.
5. Thompson, John B. (2004). Média a modernita: sociální teorie médií. Praha: Karolinum.
6. Van Dijk, Jan. (2006). The network society: social aspects of new media. Thousand Oaks, CA: Sage Publications.
Předběžná náplň práce
Námět práce:
Moje studie cílí na krátké studentské či nezávislé (nekomerční) filmy na internetu. Filmy, jimž se tato práce věnuje jsou zpravidla studentské. Práci jsem započal původně jako studium filmů, které by měly reflektovat tématiku fenoménu 2012. Předmětem mého výzkumu se staly filmy vědecko-fantastické, protože bylo nutné vytvořit výběr filmů vzhledem k množství vizuálního materiálu na internetových stránkách, ze kterých filmy pocházejí; navíc sci-fi filmy je snadné žánrově snadno odlišit díky typickým rekvizitám. Jelikož jsem během prvotního studia dokumentů a materiálů zjistil, že problematika nezávislých filmů na internetových stránkách (jako jsou YouTube či Vimeo) nebyla prakticky vůbec prozkoumána, rozhodl jsem se nakonec práci pojmout jako explorační studii. Práce je tedy uvedením krátkého neprofesionálního filmu na internetu jako předmětu sociologického a antropologického bádání.
Když hovořím o tom, že chci ustavit neprofesionální krátké filmy jako objekt sociologického studia, míním tím hlavně to, že za pomoci literatury a svého vlastního pozorování ustanovím filmy jako formu folkloru, která se šíří ve specifickém prostředí (internet, stránky a blogy) a což je nejdůležitější, vizuální formou.
Vymezení neprofesionálních krátkých filmů jako současného folkloru proběhne zvláště skrze jejich srovnání se současnými pověstmi (jímž se podobají nejvíce), zvláště co se týče jejich funkce, které mají pro lidi, jež je natáčejí, sdílí a sledují.

Cíle práce vycházející z výše uvedeného:
Cílem mojí práce je rovněž odhalit, jaké problémy současné společnosti zachycují a reflektují krátké neprofesionální filmy, a jakým způsobem také mohou fungovat na základě podobnosti se současnou pověstí.
Kromě předchozího, se také pokusím zjistit jaké náměty pro další studie v diskursu krátkého neprofesionální filmu můžeme nalézt.
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
Object of study:
My study is aimed at short student or independent (non-commercial) films on the internet. The films, in which is interested this work are generally made by student. I originally started this study as the study of films, which could reflect the theme of the phenomenon 2012. The subject of my research became the science fiction films, because it was necessary to create a selection of films due to the amount of visual materials on the websites from which films come; In addition, the sci-fi genre films are easy to distinguish, because of typical props. After the very first sight into documents and literature, I found that the issue of independent films on websites (such as YouTube or Vimeo) was practically unexplored, I decided to write my study as an exploratory study. The study is also a kind of presentation of short non-professional film on the Internet as a subject of sociological and anthropological research.
Speaking of that, I want to establish non-professional short films as an object of sociological research, I am referring mainly that with the help of literature and my own observation, I appoint short films as a form of folklore, which is spreading in a specific environment (internet sites and blogs) and which, most importantly, exist in visual form.
Definition of non-professional short films as contemporary folklore, will be done especially through their comparison with the contemporary legends (with wwhich are similar to most), especially in terms of their functions, which serve to the people who are filming, sharing and watching them.

Objectives of study based on the above:
The goal of my work is also reveal, which problems of contemporary society are engaged and reflected by short non-professional films, and how they can work on the basis of similarity with contemporary legends.
In addition to the preceding, also I try to find out, what topics for further research in the discourse of short non-professional film, can be found.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK