Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Etické aspekty dodatečných úprav zpravodajských textů v online médiích
Název práce v češtině: Etické aspekty dodatečných úprav zpravodajských textů v online médiích
Název v anglickém jazyce: Ethical aspects of additional changes of news in online media
Klíčová slova: proměnlivost zpráv – dodatečné úpravy zpráv – nová média – transparentnost médií – online zpravodajství – opravy v online médiích
Klíčová slova anglicky: liquidity of news – additional changes in news – new media – transparency of news – online journalism – corrections in online media
Akademický rok vypsání: 2012/2013
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra žurnalistiky (23-KZ)
Vedoucí / školitel: PhDr. Václav Moravec, Ph.D., Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem
Datum přihlášení: 05.06.2013
Datum zadání: 01.07.2013
Datum a čas obhajoby: 20.06.2014 00:00
Místo konání obhajoby: FSV Praha 1
Datum odevzdání elektronické podoby:16.05.2014
Datum proběhlé obhajoby: 20.06.2014
Oponenti: prof. MgA. Martin Štoll, Ph.D.
 
 
 
Kontrola URKUND:
Předběžná náplň práce
V éře nových médií dochází každý den na internetových zpravodajských serverech k dodatečným úpravám a změnám v již publikovaných textech. Ačkoliv jde většinou o drobné zásahy stylistického nebo pravopisného rázu, objevují se i výrazné zásahy do textu, které mohou závažně změnit vnímání popisované události publikem a posunout její mediální obraz. Na skutečnost, že k zásahu do textu došlo, je publikum často upozorněno pouze strohým oznámení o aktualizaci článku bez možnosti prohlížení předchozích verzí textu, což může vést k dezinformaci čtenáře.
Cílem této práce je zmapovat, jak mohou dodatečné změny zpráv ovlivnit důvěryhodnost médií v očích publika, jakých změn se autoři nejčastěji dopouští, a zda zásahy do textů po jejich vydání neodporují novinářské etice, především v oblasti podávání přesných a pravdivých informací. Práce se také snaží navrhnout etickou a čtenářsky vstřícnou cestu, jak tyto dodatečné změny provádět a jak o nich publikum informovat.
V práci jsou využita data získaná dlouhodobým automatizovaným sběrem změn v textech zpráv publikovaných na vybraných významných českých zpravodajských serverech umožňující objektivní posouzení četnosti a závažnosti tohoto jevu.
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
In the era of new media, changes occur every day to already published articles on internet news sites. Although these are usually minor stylistic or spelling changes, more dramatic ones, those that can alter perception of events by the audience and change cover of story, could appear. The fact that the edit took place, is usually marked only by small notification about update, without the possibility to access previous versions, which can lead to misinformation of readers.
The aim of this paper is to explore how additional changes may affect credibility of news media in eyes of audience, frequency of changes by authors and if those interventions do not conflict with journalistic ethics, especially in area of providing accurate and truthful information. This paper also tries to propose ethical and reader friendly way how to make such changes and how to inform audience about them.
The paper used data collected during long-term automated collection of content changes in news stories published by selected major Czech online news websites, allowing objective assessment of the frequency and severity of this phenomenon.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK