Využití Hamblinova přístupu k evaluaci vzdělávacích aktivit
Název práce v češtině: | Využití Hamblinova přístupu k evaluaci vzdělávacích aktivit |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Using of Hamblin’s Approach to Evaluation of Educational Activities |
Klíčová slova: | Evaluace, hodnocení, vzdělávací aktivita,úroveň reakcí, úroveň učení, úroveň pracovního chování, úroveň organizace, úroveň hodnot, vzdělávání v organizaci, otevřený vzdělávací kurz. |
Klíčová slova anglicky: | Evaluation, educational aktivity, reaction level, learning level, job behaviour level, organisation level, ultimate value level, education in an organization, open course. |
Akademický rok vypsání: | 2012/2013 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra andragogiky a personálního řízení (21-KANPR) |
Vedoucí / školitel: | PhDr. Mgr. Miroslava Dvořáková, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 03.06.2013 |
Datum zadání: | 03.06.2013 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 01.07.2013 |
Datum a čas obhajoby: | 11.09.2014 09:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 13.07.2014 |
Datum proběhlé obhajoby: | 11.09.2014 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | prof. PhDr. Pavel Mühlpachr, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Ve své bakalářské práci se budu zabývat využitím Hamblinova přístupu k evaluaci vzdělávacích aktivit. Hamblinův model evaluace není ve vzdělávání dospělých využíván v takové míře jako známější model Kirkpatrickův, jeho význam si však také zaslouží pozornost. Po vymezení pojmů evaluace a hodnocení a přiblížení několika různých přístupů k evaluaci vzdělávacích aktivit pro dospělé, se budu zabývat modelem evaluace A. C. Hamblina. Vycházet budu především z primární literatury, Hamblinovy publikace Evaluation and Control of Training. Hamblin ve svém modelu vymezil pět úrovní evaluace. Jedná se o úroveň reakcí, úroveň učení, úroveň pracovního chování, úroveň organizace a úroveň hodnot. Tento model je vytvořený pro evaluaci vzdělávání v organizaci. Ve své práci se však pokusím Hamblinův model evaluace aplikovat na otevřený vzdělávací kurz, tedy kurz určený veřejnosti. V případě potřeby navrhnu jeho modifikaci tak, aby byl pro účely otevřených kurzů pro dospělé využitelný. Cílem práce bude charakterizovat jednotlivé úrovně Hamblinova modelu evaluace a ověřit, zda je efektivní jej využít pro otevřený vzdělávací kurz, případně jak je potřeba ho pro evaluaci otevřeného kurzu upravit. 1 Evaluace a hodnocení vzdělávacích aktivit pro dospělé 2 Různé přístupy k evaluaci vzdělávacích aktivit pro dospělé 3 Hamblinův přístup k evaluaci vzdělávacích aktivit pro dospělé 3.1 Úroveň reakcí 3.2 Úroveň učení 3.3 Úroveň pracovního chování 3.4 Úroveň organizace 3.5 Úroveň hodnot 4 Otevřený kurz pro dospělé 4.1 Navržení evaluace otevřeného kurzu pro dospělé podle Hamblinova modelu 5 Posouzení efektivity využití Hamblinova přístupu pro evaluaci otevřeného kurzu pro dospělé |
Seznam odborné literatury |
ARMSTRONG, Michael. Řízení lidských zdrojů: nejnovější trendy a postupy. 1. vyd. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1407-3. BARTOŇKOVÁ, Hana. Firemní vzdělávání. Vyd. 1. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-2914-5. BELCOURT, Monica a Philip C. WRIGHT. Vzdělávání pracovníků a řízení pracovního výkonu. Vyd. 1. Praha: Grada, 1998. ISBN 80-7169-459-2. BOULMETIS, John. The ABCs of evaluation: timeless techniques for program and project managers. 2nd ed. San Francisco, CA: Jossey-Bass, 2005. ISBN 0-7879-7902-3. HAMBLIN, Anthony C. Evaluation and control of training. London: McGraw-Hill, 1974. KIRKPATRICK, Donald L. a James D. KIRKPATRICK. Evaluation training programs: the four levels. 3rd ed. San Francisco: Berrett-Koehler, 2006. ISBN 978-1-57675-348-4. KIRKPATRICK, Donald L. a James D. KIRKPATRICK. Implementing the four levels: a practical guide for effective evaluation of training programs. San Francisco: Berrett-Koehler, 2007. ISBN 978-1-57675-454-2. KOUBEK, Josef. Řízení lidských zdrojů: základy moderní personalistiky. 4. vyd. Praha: Management Press, 2007. ISBN 978-80-7261-168-3. Pedagogická evaluace…: sborník z konference [CD]. Ostrava: Pedagogická fakulta OU, [2006]. PRŮCHA, Jan. Pedagogická evaluace: hodnocení vzdělávacích programů, procesů a výsledků. Vyd. 1. Brno: Masarykova univerzita, 1996. ISBN 80-210-1333-8. STUFFLEBEAM, Daniel L. a Anthony J. SHINKFIELD. Evaluation theory, models, and applications. 1st ed. San Francisco: Jossey-Bass, 2007. ISBN 0-7879-7765-9. STUFFEBEAM, Daniel L., George F. MADAUS, a Thomas Kellaghan. Evaluation models: viewpoints on educational and human services evaluation [online]. 2nd ed. Boston: Kluwer Academic, 2002. Evaluation in education and human services [cit. 2013-05-19]. Dostupné z: http://site.ebrary.com/lib/natl/Doc?id=10053344. VODÁK, Jozef a Alžbeta KUCHARČÍKOVÁ. Efektivní vzdělávání zaměstnanců. 2. vyd. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3651-8. |