Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Využití Hamblinova přístupu k evaluaci vzdělávacích aktivit
Název práce v češtině: Využití Hamblinova přístupu k evaluaci vzdělávacích aktivit
Název v anglickém jazyce: Using of Hamblin’s Approach to Evaluation of Educational Activities
Klíčová slova: Evaluace, hodnocení, vzdělávací aktivita,úroveň reakcí, úroveň učení, úroveň pracovního chování, úroveň organizace, úroveň hodnot, vzdělávání v organizaci, otevřený vzdělávací kurz.
Klíčová slova anglicky: Evaluation, educational aktivity, reaction level, learning level, job behaviour level, organisation level, ultimate value level, education in an organization, open course.
Akademický rok vypsání: 2012/2013
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra andragogiky a personálního řízení (21-KANPR)
Vedoucí / školitel: PhDr. Mgr. Miroslava Dvořáková, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 03.06.2013
Datum zadání: 03.06.2013
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 01.07.2013
Datum a čas obhajoby: 11.09.2014 09:00
Datum odevzdání elektronické podoby:13.07.2014
Datum proběhlé obhajoby: 11.09.2014
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: prof. PhDr. Pavel Mühlpachr, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Ve své bakalářské práci se budu zabývat využitím Hamblinova přístupu k evaluaci vzdělávacích aktivit. Hamblinův model evaluace není ve vzdělávání dospělých využíván v takové míře jako známější model Kirkpatrickův, jeho význam si však také zaslouží pozornost.
Po vymezení pojmů evaluace a hodnocení a přiblížení několika různých přístupů k evaluaci vzdělávacích aktivit pro dospělé, se budu zabývat modelem evaluace A. C. Hamblina. Vycházet budu především z primární literatury, Hamblinovy publikace Evaluation and Control of Training. Hamblin ve svém modelu vymezil pět úrovní evaluace. Jedná se o úroveň reakcí, úroveň učení, úroveň pracovního chování, úroveň organizace a úroveň hodnot. Tento model je vytvořený pro evaluaci vzdělávání v organizaci. Ve své práci se však pokusím Hamblinův model evaluace aplikovat na otevřený vzdělávací kurz, tedy kurz určený veřejnosti. V případě potřeby navrhnu jeho modifikaci tak, aby byl pro účely otevřených kurzů pro dospělé využitelný.
Cílem práce bude charakterizovat jednotlivé úrovně Hamblinova modelu evaluace a ověřit, zda je efektivní jej využít pro otevřený vzdělávací kurz, případně jak je potřeba ho pro evaluaci otevřeného kurzu upravit.

1 Evaluace a hodnocení vzdělávacích aktivit pro dospělé
2 Různé přístupy k evaluaci vzdělávacích aktivit pro dospělé
3 Hamblinův přístup k evaluaci vzdělávacích aktivit pro dospělé
3.1 Úroveň reakcí
3.2 Úroveň učení
3.3 Úroveň pracovního chování
3.4 Úroveň organizace
3.5 Úroveň hodnot
4 Otevřený kurz pro dospělé
4.1 Navržení evaluace otevřeného kurzu pro dospělé podle Hamblinova modelu
5 Posouzení efektivity využití Hamblinova přístupu pro evaluaci otevřeného kurzu pro dospělé
Seznam odborné literatury
ARMSTRONG, Michael. Řízení lidských zdrojů: nejnovější trendy a postupy. 1. vyd. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1407-3.
BARTOŇKOVÁ, Hana. Firemní vzdělávání. Vyd. 1. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-2914-5.
BELCOURT, Monica a Philip C. WRIGHT. Vzdělávání pracovníků a řízení pracovního výkonu. Vyd. 1. Praha: Grada, 1998. ISBN 80-7169-459-2.
BOULMETIS, John. The ABCs of evaluation: timeless techniques for program and project managers. 2nd ed. San Francisco, CA: Jossey-Bass, 2005. ISBN 0-7879-7902-3.
HAMBLIN, Anthony C. Evaluation and control of training. London: McGraw-Hill, 1974.
KIRKPATRICK, Donald L. a James D. KIRKPATRICK. Evaluation training programs: the four levels. 3rd ed. San Francisco: Berrett-Koehler, 2006. ISBN 978-1-57675-348-4.
KIRKPATRICK, Donald L. a James D. KIRKPATRICK. Implementing the four levels: a practical guide for effective evaluation of training programs. San Francisco: Berrett-Koehler, 2007. ISBN 978-1-57675-454-2.
KOUBEK, Josef. Řízení lidských zdrojů: základy moderní personalistiky. 4. vyd. Praha: Management Press, 2007. ISBN 978-80-7261-168-3.
Pedagogická evaluace…: sborník z konference [CD]. Ostrava: Pedagogická fakulta OU, [2006].
PRŮCHA, Jan. Pedagogická evaluace: hodnocení vzdělávacích programů, procesů a výsledků. Vyd. 1. Brno: Masarykova univerzita, 1996. ISBN 80-210-1333-8.
STUFFLEBEAM, Daniel L. a Anthony J. SHINKFIELD. Evaluation theory, models, and applications. 1st ed. San Francisco: Jossey-Bass, 2007. ISBN 0-7879-7765-9.
STUFFEBEAM, Daniel L., George F. MADAUS, a Thomas Kellaghan. Evaluation models: viewpoints on educational and human services evaluation [online]. 2nd ed. Boston: Kluwer Academic, 2002. Evaluation in education and human services [cit. 2013-05-19]. Dostupné z: http://site.ebrary.com/lib/natl/Doc?id=10053344.
VODÁK, Jozef a Alžbeta KUCHARČÍKOVÁ. Efektivní vzdělávání zaměstnanců. 2. vyd. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3651-8.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK