Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Úzkost a strach ve škole
Název práce v češtině: Úzkost a strach ve škole
Název v anglickém jazyce: Anxiety an Fear at School
Klíčová slova: úzkost, strach, tréma, úzkostnost, fobie, úzkost ve škole, sebepojetí, školní úspěšnost, pedagogicko-psychologická diagnostika, diagnostická způsobilost učitele, interpersonální vztahy
Klíčová slova anglicky: anxiety, fear, stage fright, anxiety, phobia, anxiety at school, self-concept, school success, pedagogical and psychological diagnostics, teacher competence to diagnose, interpersonal relations
Akademický rok vypsání: 2012/2013
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra pedagogiky (21-KPED)
Vedoucí / školitel: Mgr. Tereza Komárková, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 03.06.2013
Datum zadání: 03.06.2013
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 10.07.2013
Datum a čas obhajoby: 02.09.2014 09:00
Datum odevzdání elektronické podoby:26.06.2014
Datum proběhlé obhajoby: 02.09.2014
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: PhDr. Daniela Sedláčková, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce se zabývá problémem úzkosti a strachuve škole. Dělí se na teoretickou a praktickou část. V teoretické části nejprvevymezuje klíčové pojmy, jako jsou úzkost, strach, úzkostnost, tréma a fobie. Dále popisuje faktory ovlivňující míru úzkostnosti u dětí a zdůrazňujevztah rodiny a školy, který je pro řešení problému nezbytný. Jako jednu z příčin úzkosti u žáka uvádí i učitele, který je mnohdy právě největším zdrojem strachu. Seznamuje nás s tím, kdy takováto situacevzniká, kteří žáci jsou nejvíce ohroženi a jaký to má případnývlivna jejich psychiku, osobnost a sebepojetí. Odráží se zde i míra školní úspěšnosti avztahu ke škole. Práce také uvádí způsoby řešení, nebo zmírnění úzkostiv podobě různých metod a technik, nastiňuje některévhodné formy práce s úzkostným dítětem. Dozvíme se také, jak je to s mírou diagnostické kompetentnosti učitele, resp. co tento termínvlastně znamená. Na závěr upozorňuje na možná specifika dětí s úzkostí, mezi které řadí interpersonálnívztahy, zejména se spolužákyve třídě, s učiteli, ale i s vrstevníkyv prostředí mimo školu.
V praktické části práce podává, na základěvýzkumu, odpovědi na některé aktuální otázky, jako jsou diagnostická kompetentnost učitele, jeho schopnost zvládat situaci strachu a umět ji řešit. Dozvíme se zde,v jaké míře a s jakými následky, se na úzkosti žáka podílí právě učitel, nebo jakými situacemi tuto neblahou skutečnost podporuje.

Hlavní cíl práce:
Tato práce si klade za cíl prozkoumat míru kompetentnosti učitele odhalit a řešit situaci úzkosti a strachuve škole, jeho způsobilost pedagogicko-psychologické diagnostiky a znalostivhodné aplikace postupů, při řešenívzniklého problému.
Práce se také snaží nastínit, do jaké míry se na úzkosti žáka podílí právě učitel a jaký to má dopad na žákovu osobnost, jeho sebepojetí a školní úspěšnost, popřípadě navrhnout možnostivhodného řešení.
Seznam odborné literatury
Praško, J. Vyskočilová, J. Prašková, J. Nadměrné obavy a úzkost a jak je překonat. Praha: TNM PRINT, 2005. 95s. ISBN 80-903539-1-6

Praško, J. Vyskočilová, J. Prašková, J. Nadměrný stud a jak ho překonat. Příručka pro lidi trpící sociální fobií . Praha: TNM s.r.o, 2004. 48s. ISBN 80-903539-0-8

Říčan, P. Krejčířová, D. a kol. Dětská klinická psychologie. 1.vydání. Praha: Grada Publishing, 1995. 398 s. ISBN 80-7169-168-2

Vymětal, J. Úzkost a strach u dětí. 1.vydání. Praha: Portál, 2004. 184 s. ISBN 80-7178-830-9

Čáp, J. Mareš, J. Psychologie pro učitele. 1.vydání. Praha: Portál, 2001. 656 s. ISBN 80-7178-463-X

Fontana, D. Psychologieve školní praxi. 2.vydání. Praha: Portál, 2003. 384 s. ISBN 80-7178-626-8

Bláha, K., Šebek, M. (1988). Já – tvůj žák, ty – můj učitel. Praha: Státní pedagogické nakladatelství.

Blatný, M. (2001). Sebepojetívosobnostním kontextu. Brno: Masarykova univerzita.

Drvota, S. (1971). Úzkost a strach. Praha: Avicenum. Helus, Z., Hrabal, V., Kulič, V., Mareš, J. (1979). Psychologie školní úspěšnosti ţáků. Praha: Státní pedagogické nakladatelství.

Helus, Z., Pelikán, J. (1984). Preferenční postoje učitelů k žákům a jejich vliv na účinnost výchovně vzdělávacího procesu. Praha: Nakladatelství technické literatury. Honzák, R. (1995). Strach, tréma, úzkost a jak je zvládat. Praha: MAXDORF.

Honzák, R. (2005). Úzkostný pacient. Praha: Galén.

Hrabal, V. (1989). Pedagogicko - psychologická diagnostika žáka. Praha: Státní pedagogické
nakladatelství.

Hrabal, V., Man F., Pavelková I. (1984). Psychologické otázky motivaceve škole. Praha:
Státní pedagogické nakladatelství.

Macková, I. (2007). Úzkost brání dětskémuvývoji. Psychologie dnes
Matějček, Z., Dytrych, Z. (1994). Děti, rodina a stres. Praha: Galén.

Stuchlíková, I. (ed), Prokešová, L., Krejčí. Zvládání emočních problémů školáků. Praha: Portál

Vágnerová, M. (1995). Psychologie školního dítěte. Praha: Husitská teologická fakulta UK.

Vágnerová, M. (2001). Kognitivní a sociální psychologie žáka základní školy. Praha: Karolinum.

Vágnerová, M. (2005). Školní poradenská psychologie pro pedagogy. Praha: Karolinum.

Vymětal, J. (1979). Úzkostné děti a jejichvýchova. Praha: Státní pedagogické nakladatelství.

Čáp, J., Dytrych, Z. Utváření osobnostivnáročných životních situacích. 1vyd. Praha: SPN, 1968,

Krovatschek, D., Domsch, H. Do školy beze strachu. 1.vyd. Brno: Computer Press,
a.s., 2007, 144 stran. ISBN: 978-80-251-1767-5

Práško, J. Jak se zbavit napětí, stresu a úzkosti. 1.vyd. Praha: Grada Publishing,
2003, 208 stran. ISBN: 80-247-0185-5
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK