Úzkost a strach ve škole
Název práce v češtině: | Úzkost a strach ve škole |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Anxiety an Fear at School |
Klíčová slova: | úzkost, strach, tréma, úzkostnost, fobie, úzkost ve škole, sebepojetí, školní úspěšnost, pedagogicko-psychologická diagnostika, diagnostická způsobilost učitele, interpersonální vztahy |
Klíčová slova anglicky: | anxiety, fear, stage fright, anxiety, phobia, anxiety at school, self-concept, school success, pedagogical and psychological diagnostics, teacher competence to diagnose, interpersonal relations |
Akademický rok vypsání: | 2012/2013 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra pedagogiky (21-KPED) |
Vedoucí / školitel: | Mgr. Tereza Komárková, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 03.06.2013 |
Datum zadání: | 03.06.2013 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 10.07.2013 |
Datum a čas obhajoby: | 02.09.2014 09:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 26.06.2014 |
Datum proběhlé obhajoby: | 02.09.2014 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | PhDr. Daniela Sedláčková, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Bakalářská práce se zabývá problémem úzkosti a strachuve škole. Dělí se na teoretickou a praktickou část. V teoretické části nejprvevymezuje klíčové pojmy, jako jsou úzkost, strach, úzkostnost, tréma a fobie. Dále popisuje faktory ovlivňující míru úzkostnosti u dětí a zdůrazňujevztah rodiny a školy, který je pro řešení problému nezbytný. Jako jednu z příčin úzkosti u žáka uvádí i učitele, který je mnohdy právě největším zdrojem strachu. Seznamuje nás s tím, kdy takováto situacevzniká, kteří žáci jsou nejvíce ohroženi a jaký to má případnývlivna jejich psychiku, osobnost a sebepojetí. Odráží se zde i míra školní úspěšnosti avztahu ke škole. Práce také uvádí způsoby řešení, nebo zmírnění úzkostiv podobě různých metod a technik, nastiňuje některévhodné formy práce s úzkostným dítětem. Dozvíme se také, jak je to s mírou diagnostické kompetentnosti učitele, resp. co tento termínvlastně znamená. Na závěr upozorňuje na možná specifika dětí s úzkostí, mezi které řadí interpersonálnívztahy, zejména se spolužákyve třídě, s učiteli, ale i s vrstevníkyv prostředí mimo školu. V praktické části práce podává, na základěvýzkumu, odpovědi na některé aktuální otázky, jako jsou diagnostická kompetentnost učitele, jeho schopnost zvládat situaci strachu a umět ji řešit. Dozvíme se zde,v jaké míře a s jakými následky, se na úzkosti žáka podílí právě učitel, nebo jakými situacemi tuto neblahou skutečnost podporuje. Hlavní cíl práce: Tato práce si klade za cíl prozkoumat míru kompetentnosti učitele odhalit a řešit situaci úzkosti a strachuve škole, jeho způsobilost pedagogicko-psychologické diagnostiky a znalostivhodné aplikace postupů, při řešenívzniklého problému. Práce se také snaží nastínit, do jaké míry se na úzkosti žáka podílí právě učitel a jaký to má dopad na žákovu osobnost, jeho sebepojetí a školní úspěšnost, popřípadě navrhnout možnostivhodného řešení. |
Seznam odborné literatury |
Praško, J. Vyskočilová, J. Prašková, J. Nadměrné obavy a úzkost a jak je překonat. Praha: TNM PRINT, 2005. 95s. ISBN 80-903539-1-6 Praško, J. Vyskočilová, J. Prašková, J. Nadměrný stud a jak ho překonat. Příručka pro lidi trpící sociální fobií . Praha: TNM s.r.o, 2004. 48s. ISBN 80-903539-0-8 Říčan, P. Krejčířová, D. a kol. Dětská klinická psychologie. 1.vydání. Praha: Grada Publishing, 1995. 398 s. ISBN 80-7169-168-2 Vymětal, J. Úzkost a strach u dětí. 1.vydání. Praha: Portál, 2004. 184 s. ISBN 80-7178-830-9 Čáp, J. Mareš, J. Psychologie pro učitele. 1.vydání. Praha: Portál, 2001. 656 s. ISBN 80-7178-463-X Fontana, D. Psychologieve školní praxi. 2.vydání. Praha: Portál, 2003. 384 s. ISBN 80-7178-626-8 Bláha, K., Šebek, M. (1988). Já – tvůj žák, ty – můj učitel. Praha: Státní pedagogické nakladatelství. Blatný, M. (2001). Sebepojetívosobnostním kontextu. Brno: Masarykova univerzita. Drvota, S. (1971). Úzkost a strach. Praha: Avicenum. Helus, Z., Hrabal, V., Kulič, V., Mareš, J. (1979). Psychologie školní úspěšnosti ţáků. Praha: Státní pedagogické nakladatelství. Helus, Z., Pelikán, J. (1984). Preferenční postoje učitelů k žákům a jejich vliv na účinnost výchovně vzdělávacího procesu. Praha: Nakladatelství technické literatury. Honzák, R. (1995). Strach, tréma, úzkost a jak je zvládat. Praha: MAXDORF. Honzák, R. (2005). Úzkostný pacient. Praha: Galén. Hrabal, V. (1989). Pedagogicko - psychologická diagnostika žáka. Praha: Státní pedagogické nakladatelství. Hrabal, V., Man F., Pavelková I. (1984). Psychologické otázky motivaceve škole. Praha: Státní pedagogické nakladatelství. Macková, I. (2007). Úzkost brání dětskémuvývoji. Psychologie dnes Matějček, Z., Dytrych, Z. (1994). Děti, rodina a stres. Praha: Galén. Stuchlíková, I. (ed), Prokešová, L., Krejčí. Zvládání emočních problémů školáků. Praha: Portál Vágnerová, M. (1995). Psychologie školního dítěte. Praha: Husitská teologická fakulta UK. Vágnerová, M. (2001). Kognitivní a sociální psychologie žáka základní školy. Praha: Karolinum. Vágnerová, M. (2005). Školní poradenská psychologie pro pedagogy. Praha: Karolinum. Vymětal, J. (1979). Úzkostné děti a jejichvýchova. Praha: Státní pedagogické nakladatelství. Čáp, J., Dytrych, Z. Utváření osobnostivnáročných životních situacích. 1vyd. Praha: SPN, 1968, Krovatschek, D., Domsch, H. Do školy beze strachu. 1.vyd. Brno: Computer Press, a.s., 2007, 144 stran. ISBN: 978-80-251-1767-5 Práško, J. Jak se zbavit napětí, stresu a úzkosti. 1.vyd. Praha: Grada Publishing, 2003, 208 stran. ISBN: 80-247-0185-5 |