Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Čeština jako cizí jazyk v předškolním zařízení
Název práce v češtině: Čeština jako cizí jazyk v předškolním zařízení
Název v anglickém jazyce: Czech for Foreigners in the Preschool Education Institutions
Klíčová slova: čeština jako cizí jazyk, výuka češtiny pro cizince, předškolní zařízení, případová studie, osvojování druhého jazyka, vzdělávací programy, předškolní vzdělávání, kurzy češtiny pro děti cizinců, metodologie, pedagogický výzkum, analýza vzdělávacích materiálů, jazyková příprava
Klíčová slova anglicky: czech for foreigners, education of czech for foreigners, preschool education institutions, case study, second language acquisition, educational programmes, preschool education, czech language courses for children of foreigners, methodology, pedagogical research, analysis of educational materials, language preparation
Akademický rok vypsání: 2012/2013
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Ústav českého jazyka a teorie komunikace (21-UCJTK)
Vedoucí / školitel: prof. PhDr. Karel Šebesta, CSc.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 29.05.2013
Datum zadání: 29.05.2013
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 05.01.2015
Datum a čas obhajoby: 02.02.2015 11:00
Datum odevzdání elektronické podoby:05.01.2015
Datum proběhlé obhajoby: 02.02.2015
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná pracovníkem v zastoupení a finalizovaná
Oponenti: doc. PhDr. Lucie Saicová Římalová, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Cílem práce je analyzovat jazykovou přípravu zajišťovanou předškolním zařízením v oboru čeština jako cizí jazyk, a to formou případových studií. Autorka se zaměří na komplexní analýzu situace dětí předškolního věku s jiným prvním jazykem než češtinou ve vybraných předškolních zařízeních, analyzuje vzdělávací programy těchto zařízení v oblasti jazykové výuky v češtině pro cizince a podle možností i proces jejich jazykové výchovy v průběhu jednoho školního roku.
Postup práce:
1. Studium odborné literatury (zvl. osvojování druhého jazyka dětmi v předškolním věku; předškolní vzdělávání; postavení dětí cizinců v českých školách v dětském věku; metodologie pedagogického výzkumu)
2. Analýza vzdělávacích programových dokumentů a dalších kurikulárních materiálů
3. Navázání spolupráce s vybranými předškolními zařízeními, která zajišťují výuku češtiny pro cizince
4. Analýza situace předškolních zařízení se zřetelem k postavení dětí cizinců; průběžné sledování a analýza jazykové přípravy těchto dětí v češtině jako druhém jazyce
5. Shrnutí výsledků, jejich vyhodnocení a formulace závěrů
Seznam odborné literatury
BEČVÁŘOVÁ, Z. Současná mateřská škola a její řízení. Praha : Portál 2003.
ČECHOVÁ, M. - STYBLÍK, V.: Čeština a její vyučování. Praha 1998.
DOSTÁL, A. M.; OPRAVILOVÁ, E. Úvod do předškolní pedagogiky. Praha : SPN 1986.
GREGER, D., JEŽKOVÁ, E. Školní vzdělávání: zahraniční trendy a inspirace. Praha : Karolinum, 2007.
HRDLIČKA, M. Cizí jazyk čeština. Praha : ISV, 2002.
JANEBOVÁ, E. Interkulturní komunikace ve škole. Praha: Fortuna, 2010.
KOLLÁRIKOVÁ, Z.; PUPALA, B. (eds.) Předškolní a primární pedagogika. Praha : Portál 2002.
KOLMAN, L. Komunikace mezi kulturami. Praha : Alfa Nakladatelství, 2007.
KREMLIČKOVÁ, M. Praktická cvičení z předškolní pedagogiky a pedagogická praxe. Praha : SPN 1990.
KUTÁLKOVÁ, D.: Vývoj dětské řeči krok za krokem. Praha: Grada 2010.
MERTIN, V.; GILLERNOVÁ, I. a kol. Psychologie pro učitelky mateřské školy. Praha : Portál 2003.
OPRAVILOVÁ , E.; GEBHARTOVÁ, V. Rok v mateřské škole. Praha : Portál 2003.
PRŮCHA, J. Interkulturní komunikace. Praha : Grada, 2010.
PRŮCHA, J. Přehled pedagogiky. Praha : Portál, 2009.
SAVILLE-TROIKE, M. Introducing Second Language Acquisition. Cambridge : CUP, 2006, 2007.
ŠEBESTA, K.: Od jazyka ke komunikaci. Didaktika českého jazyka a komunikační výchova. Praha 1999.
ŠULOVÁ, L.; ZAOUCHE; GAUDRON, Ch. Předškolní dítě a jeho svět. Praha : Karolinum 2004.
Rámcový program pro předškolní vzdělávání. Praha : MŠMT 2001.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK