Čeština jako cizí jazyk v předškolním zařízení
Název práce v češtině: | Čeština jako cizí jazyk v předškolním zařízení |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Czech for Foreigners in the Preschool Education Institutions |
Klíčová slova: | čeština jako cizí jazyk, výuka češtiny pro cizince, předškolní zařízení, případová studie, osvojování druhého jazyka, vzdělávací programy, předškolní vzdělávání, kurzy češtiny pro děti cizinců, metodologie, pedagogický výzkum, analýza vzdělávacích materiálů, jazyková příprava |
Klíčová slova anglicky: | czech for foreigners, education of czech for foreigners, preschool education institutions, case study, second language acquisition, educational programmes, preschool education, czech language courses for children of foreigners, methodology, pedagogical research, analysis of educational materials, language preparation |
Akademický rok vypsání: | 2012/2013 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Ústav českého jazyka a teorie komunikace (21-UCJTK) |
Vedoucí / školitel: | prof. PhDr. Karel Šebesta, CSc. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 29.05.2013 |
Datum zadání: | 29.05.2013 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 05.01.2015 |
Datum a čas obhajoby: | 02.02.2015 11:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 05.01.2015 |
Datum proběhlé obhajoby: | 02.02.2015 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná pracovníkem v zastoupení a finalizovaná |
Oponenti: | doc. PhDr. Lucie Saicová Římalová, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Cílem práce je analyzovat jazykovou přípravu zajišťovanou předškolním zařízením v oboru čeština jako cizí jazyk, a to formou případových studií. Autorka se zaměří na komplexní analýzu situace dětí předškolního věku s jiným prvním jazykem než češtinou ve vybraných předškolních zařízeních, analyzuje vzdělávací programy těchto zařízení v oblasti jazykové výuky v češtině pro cizince a podle možností i proces jejich jazykové výchovy v průběhu jednoho školního roku.
Postup práce: 1. Studium odborné literatury (zvl. osvojování druhého jazyka dětmi v předškolním věku; předškolní vzdělávání; postavení dětí cizinců v českých školách v dětském věku; metodologie pedagogického výzkumu) 2. Analýza vzdělávacích programových dokumentů a dalších kurikulárních materiálů 3. Navázání spolupráce s vybranými předškolními zařízeními, která zajišťují výuku češtiny pro cizince 4. Analýza situace předškolních zařízení se zřetelem k postavení dětí cizinců; průběžné sledování a analýza jazykové přípravy těchto dětí v češtině jako druhém jazyce 5. Shrnutí výsledků, jejich vyhodnocení a formulace závěrů |
Seznam odborné literatury |
BEČVÁŘOVÁ, Z. Současná mateřská škola a její řízení. Praha : Portál 2003.
ČECHOVÁ, M. - STYBLÍK, V.: Čeština a její vyučování. Praha 1998. DOSTÁL, A. M.; OPRAVILOVÁ, E. Úvod do předškolní pedagogiky. Praha : SPN 1986. GREGER, D., JEŽKOVÁ, E. Školní vzdělávání: zahraniční trendy a inspirace. Praha : Karolinum, 2007. HRDLIČKA, M. Cizí jazyk čeština. Praha : ISV, 2002. JANEBOVÁ, E. Interkulturní komunikace ve škole. Praha: Fortuna, 2010. KOLLÁRIKOVÁ, Z.; PUPALA, B. (eds.) Předškolní a primární pedagogika. Praha : Portál 2002. KOLMAN, L. Komunikace mezi kulturami. Praha : Alfa Nakladatelství, 2007. KREMLIČKOVÁ, M. Praktická cvičení z předškolní pedagogiky a pedagogická praxe. Praha : SPN 1990. KUTÁLKOVÁ, D.: Vývoj dětské řeči krok za krokem. Praha: Grada 2010. MERTIN, V.; GILLERNOVÁ, I. a kol. Psychologie pro učitelky mateřské školy. Praha : Portál 2003. OPRAVILOVÁ , E.; GEBHARTOVÁ, V. Rok v mateřské škole. Praha : Portál 2003. PRŮCHA, J. Interkulturní komunikace. Praha : Grada, 2010. PRŮCHA, J. Přehled pedagogiky. Praha : Portál, 2009. SAVILLE-TROIKE, M. Introducing Second Language Acquisition. Cambridge : CUP, 2006, 2007. ŠEBESTA, K.: Od jazyka ke komunikaci. Didaktika českého jazyka a komunikační výchova. Praha 1999. ŠULOVÁ, L.; ZAOUCHE; GAUDRON, Ch. Předškolní dítě a jeho svět. Praha : Karolinum 2004. Rámcový program pro předškolní vzdělávání. Praha : MŠMT 2001. |