Učitel praktického vyučování
Název práce v češtině: | Učitel praktického vyučování |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | The Teacher of Practical Training |
Klíčová slova: | příprava a kvalifikace učitele, klíčové pedagogické dovednosti, motivace, kompetence učitele, pedagogické situace, osobnost učitele, řemeslná výroba, řemeslo |
Klíčová slova anglicky: | Training and qualification of teachers, Crucial pedagogical skills, Motivation, Competentions of teachers, Pedagogical situations, Personality of teacher, Handicraft, Craft |
Akademický rok vypsání: | 2012/2013 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra pedagogiky (21-KPED) |
Vedoucí / školitel: | PhDr. Mgr. Ivana Tvrzová |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 14.05.2013 |
Datum zadání: | 14.05.2013 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 12.06.2013 |
Datum a čas obhajoby: | 17.06.2014 09:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 12.05.2014 |
Datum proběhlé obhajoby: | 17.06.2014 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | doc. PhDr. Hana Kasíková, CSc. |
Zásady pro vypracování |
1 Kvalifikace učitelů praktického vyučování: 1.1 Legislativní proměny kvalifikace pedagogických pracovníků; 1.2 Vzdělávání a celoživotní vzdělávání; 1.3 Problematika učňovského školství 2 Učitel praktického vyučování: 2.1 Klíčové kompetence učitele; 2.2 Osobnost učitele praktického vyučování 2.3 Pedagogické situace při praktické výuce 3 Absolvent VŠ v pozici učitele praktického vyučování: 3.1 Pedagogická a psychologická příprava/připravenost; 3.2 Odborná příprava/připravenost; 3.3 Pojetí výuky řemeslné výroby - poznatky o pracovních postupech a nástrojích potřebných pro kvalifikovaný výkon a o uplatnění na trhu 4 Odborník z praxe v pozici učitele praktického vyučování: 4.1 Pedagogická a psychologická příprava/připravenost; 4.2 Odborná příprava/připravenos; 4.3 Pojetí výuky řemeslné výroby - poznatky o pracovních postupech a nástrojích potřebných pro kvalifikovaný výkon a o uplatnění na trhu práce 5 Empirické šetření - příprava/připravenost a sebehodnocení učitelů praktického vyučování (dotazník a rozhovor) 6 Závěr: Vliv rozdílů v pojetí výuky řemeslné výroby na úroveň absolventů, jejich kvalifikovaný výkon a uplatnění na trhu práce. |
Seznam odborné literatury |
BARTOŇOVÁ, M.; VÍTKOVÁ, M. Strategie ve vzdělávání dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Brno: Paido, 2007. 2.přeprac. a rozšíř. vyd. ISBN 978-80-7315-158-4 BELZ, H. Klíčové kompetence a jejich rozvíjení. Praha: Portál,2001. ISBN 80-7178-479-6 ČÁP, J.;MAREŠ, J. Psychologie pro učitele. Praha: Portál, 2007.2.vyd. ISBN 978-80-7367-273-7 HRABAL, V.; PAVELKOVÁ, I. Jaký jsem učitel. Praha: Portál, 2010. 1.vyd., 240 s. ISBN 978-80-7367-755-8 CHRÁSTKA, M. Metody pedagogického výzkumu. Základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada, 2007.ISBN 978-80-247-1369-4 KYRIACOU, Ch. Klíčové dovednosti učitele. Praha: Portál, 1996. ISBN 80-7178-965-8 LANGOVÁ, M. a kol. Učitel v pedagogických situacích: kapitoly ze sociální pedagogické psychologie. Praha: Karolinum, 1992. ISBN 80-7066-613-7 PELIKÁN, J. Základy empirického výzkumu pedagogických jevů. Praha: Karolinum, 2011. 2. nezměn.vyd. ISBN 978-80-246-1916-3 PRůCHA, J. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 2009. 4. aktual. a dopl.vyd. ISBN 978-80-7367-503-5 PRůCHA, J. Učitel: současné poznatky o rpfesi. Praha: Portál, 2002. 1.vyd. ISBN 80-7178-621-7 PRůCHA, J.; WALTEROVÁ, E.; MAREŠ, J. Pedagogický slovník. Praha:Portál, 2003. ISBN 80-7178-772-8 TRUNDA, M. Zákon o pedagogických pracovnících s odborným výkladem. Třinec: RESK, 2012. 1.vyd. ISBN 978-80-87675-01-4 ŠIMONÍK, O. Začínající učitel. Brno: Masarykova Univerzita, 1994. 1.vyd. ISBN 80-210-0944-6 ŠVEC, V. Klíčové dovednosti ve výuce a výcviku. Brno: Masarykova Univerzita, 1998. 1.vyd. ISBN 80-210-1937-9 VALIŠOVÁ, A.; KASÍKOVÁ, H. eds. Pedagogika pro učitele. Praha: Grada Publishing, 2011. 2. rozšíř. a aktual. vyd. ISBN 978-80-247-3357-9 VAŠUTOVÁ, J. Být učitelem: co by měl učitel vědět o své profesi. Praha: Univerzita Karlova, 2007. 2. přeprac. vyd. ISBN 978-80-7290-325-2 http://www.msmt.cz RVP podle kategorií oborů vzdělání. Dostupné z WWW:http://www.nuov.cz/ramcove-vzdelavaci-programy Rozvojový program MŠMT: Podmínka odborné kvalifikace a vysokoškolského vzdělání. Dostupné z WWW:http://www.atre.cz/aktuality/stahni/id/133 Vyhláška č. 139/1997 Sb. MŠMT o podmínkách odborné a pedagogické způsobilosti pedagogických pracovníků a o předpokladech kvalifikace výchovných pracovníků. Dostupná z WWW:http://www.pravnipredpisy.cz-predpisc.139/1997Sb. Zákon č. 563/2004 Sb. o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů, konsolidované znění. Dostupné z WWW:http://www.zakonaprolidi.cz/cs/2004-563 |