Obraz české společnosti v normalizačních komediích Petra Schulhoffa
Název práce v češtině: | Obraz české společnosti v normalizačních komediích Petra Schulhoffa |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | The Portrayal of Czech Society in Petr Schulhoff’s Film Comedies of the Normalization Era |
Klíčová slova: | normalizace, popkultura, ideologie, komedie, diskurs |
Klíčová slova anglicky: | normalization, popculture, ideology, comedy, discourse |
Akademický rok vypsání: | 2012/2013 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra filmových studií (21-KFS) |
Vedoucí / školitel: | doc. PhDr. Stanislava Přádná |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 07.05.2013 |
Datum zadání: | 07.05.2013 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 20.05.2013 |
Datum a čas obhajoby: | 11.09.2014 09:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 17.06.2014 |
Datum proběhlé obhajoby: | 11.09.2014 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | prof. PhDr. Ivan Klimeš |
Zásady pro vypracování |
Cílem práce je ukázat na vybraném vzorku komedií českého filmového režiséra Petra Schulhoffa jednu z podob normalizační české společnosti. Bude mne zajímat nejenom, jaký obrázek československé reality 70. a počátku 80. let normalizační popkultura prostřednictvím kinematografie konstruovala, ale také, jakých postupů se tato konstrukce držela.
Postup 1) Vymezení tématu, shrnutí současných reflexí normalizační popkultury. 2) Metodická východiska práce, obecné poznámky k řeči komunistické moci. 3) Přiblížení kontextu vzniku a původního ideologického záměru analyzovaných filmů (institucionální podmínky filmové tvorby, texty v dobovém tisku, výpovědi účastníků natáčení). 4) Analýza vybraných komedií s důrazem na prezentovanou hodnotovou strukturu. 5) Vsazení získaných charakteristik do širšího společenského rámce. 6) Syntéza poznatků a z nich vyplývající závěry. |
Seznam odborné literatury |
BÍLEK, P.A. (ed.): Tesilová kavalérie. Popkulturní obrazy normalizace. Příbram: Pistorius & Olšanská, 2010.
FIDELIUS, P.: Řeč komunistické moci. Praha: Triáda, 1998. HALL, S.: Coding and Encoding in the Television Discourse. In HALL, S. (ed.) Culture, Media, Language. London: Hutchinson, 1980, s. 197–208. HOLÝ, L.: Malý český člověk a velký český národ. Praha: Sociologické nakladatelství, 2001. HULÍK, Š.: Kinematografie zapomnění. Počátky normalizace ve Filmovém studiu Barrandov (1968–1973). Praha: Academia, 2011. KLIMEŠ, I.: Modely filmové dramaturgie. In: Život je jinde...?: česká literatura, kultura a společnost v sedmdesátých a osmdesátých letech dvacátého století. Praha, 2002. KOPAL, P.: Film a dějiny II. Adolf Hitler a ti druzí. Filmové obrazy zla. Praha: Casablanca, 2009. MACURA, V.: Šťastný věk. Symboly, emblémy a mýty 1948–89. Praha: Pražská imaginace, 1992. OTÁHAL, M.: Opozice, moc, společnost 1969/1989. Praha: Maxdorf, 1994. PULLMANN, M.: Konec experimentu: přestavba a pád komunismu v Československu. Praha: Scriptorium, 2011. ŠIMEČKA, M.: Obnovení pořádku. Kolín nad Rýnem: Index, 1979. |