Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Kolektivní odpovědnost při morálním usuzování dětí školního věku
Název práce v češtině: Kolektivní odpovědnost při morálním usuzování dětí školního věku
Název v anglickém jazyce: Collective responsibility in moral judgment of school age children
Klíčová slova: morální usuzování, kolektivní odpovědnost, trest, viník, nevinní, solidarita
Klíčová slova anglicky: moral judgment, collective responsibility, punishment, culprit, innocent, solidarity
Akademický rok vypsání: 2012/2013
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra psychologie (41-KPSY)
Vedoucí / školitel: PhDr. Miroslav Klusák, CSc.
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem
Datum přihlášení: 03.04.2013
Datum zadání: 03.04.2013
Datum a čas obhajoby: 11.09.2015 09:00
Datum odevzdání elektronické podoby:17.07.2015
Datum proběhlé obhajoby: 11.09.2015
Předmět: Obhajoba bakalářské práce (OSZD004)
Oponenti: doc. PhDr. Lenka Hříbková, CSc.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Studentka provede kritickou repliku Piagetova výzkumu morálního usuzování dětí ve školním věku, a to v jeho části týkající se postoje ke kolektivním trestům. Piaget s použitím 6 výzkumných situací (příběhů), které variovaly tři typy situací (dospělí trestají celou skupinu, aniž by se snažili zjistit individuální vinu; dospělí trestají celou skupinu, když po pachateli pátrají, ale skupina jej nechce udat; dospělí trestají celou skupinu, když po pachateli pátrají, ale ani skupina jej nezná) získal data, na základě kterých tvrdí, že před dětmi v tomto věku stojí dvě vývojové výzvy: přechod od preference trestu viníka, i když zasáhne nevinné spolu s viníkem, k preferenci beztrestnosti viníka, pokud by trest spolu s viníkem zasáhl i nevinné; přechodu od morálního realismu „sylogistického“ pojetí odpovědnosti skupiny k pojetí „organickému“.
Studentka se však nebude věnovat otázce mapování vývoje daných postojů v celém Piagetem zkoumaném věkovém rozpětí 5–14 let. Nýbrž otázce tzv. horizontálního časového posunu, resp. relativní míře pracnosti zvládání dané výzvy v jednotlivých situacích. Jinými slovy, věnovat se bude otázce korelace postojů dětí napříč 6 výzkumnými situacemi; případně dalšími situacemi z každodenního školního života zkoumaných dětí, o něž Piagetův soubor výzkumných situací sama doplní (a to na základě rozhovorů s učiteli zkoumaných dětí).
Seznam odborné literatury
Výchozím titulem je samozřejmě: PIAGET, J.: The moral judgment of the child. Glencoe, Free Press 1948. (Původní práce publikovaná 1932.)
Vlastní rešerší se studentka pokusí najít zprávy z výzkumů, které na Piagetův výzkum daného jevu navazovaly – pro případnou diskusi vlastních zjištění i s těmito autory.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK