Proces osvojování psaného jazyka dítětem předškolního věku (případová studie)
Název práce v češtině: | Proces osvojování psaného jazyka dítětem předškolního věku (případová studie) |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | The process of acquiring written language in the pre - school age (case study) |
Klíčová slova: | počáteční čtení a psaní, pregramotnost, předškolní věk, E. Ferreiro, vnímání psaného jazyka, osvojování psaného jazyka |
Klíčová slova anglicky: | Emergent reading and writing, prelitteracy, preschool age, E. Ferreiro, perception of written language, acquiring of written language |
Akademický rok vypsání: | 2012/2013 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra psychologie (41-KPSY) |
Vedoucí / školitel: | PhDr. Ida Viktorová, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 01.04.2013 |
Datum zadání: | 01.04.2013 |
Datum a čas obhajoby: | 09.01.2018 08:45 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 08.12.2017 |
Datum proběhlé obhajoby: | 09.01.2018 |
Předmět: | Obhajoba bakalářské práce (OSZD004) |
Oponenti: | PhDr. Klára Špačková, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Na základě mé dlouhodobé spolupráce s dítětem předškolního věku, prostřednictvím pozorování v jeho přirozeném prostředí, analýzy řízeného i spontánního písemného projevu, se ve své studii pokusím, nalézt spojitosti s výsledky výzkumu E. Ferreiro, které byly podkladem pro vytvoření psychogenetické teorie
Má studie bude probíhat průběžně obdobím předškolního věku dítěte. Svou pozornost věnuji především spontánní aktivitě dítěte směrem k psanému jazyku, kterou budu doplňovat úkoly, inspirovanými prací E. Ferreiro. Na základě následné analýzy výsledků bych se ráda pokusila odhalit vnitřní procesy, které dítě vedly k řešení zadaného úkolu. Tyto vnitřní konstrukty jsou významným ukazatelem v procesu vývoje vnímání písma a porozumění pravidlům jeho tvorby. |
Seznam odborné literatury |
DOLEŽALOVÁ, J. Prvopočáteční psaní. Hradec Králové : Gaudeamus, 1996. 124 s.
FERREIRO, E. What is Written in a Written Sentence? A Developmental Answer.. Journal of Education. 1978, 160, 4, s. 25 - 40. FERREIRO, E., TEBEROSKY. A Literacy Before Schooling. Portsmouth : Heinemann Educational Books Inc., 1982. 289 s. FERREIRO, E. Literacy development: A psychogenetic perspective. In: D.R. Olson, N. Torrance, A. Hildyard (Eds.): Literacy, language and learning: The nature and consequences of reading and writing. Cambridge, MA : Cambridge University Press, 1985 FERREIRO, E. Literacy development: Psychogenesis. In: Y.M.Goodman (Ed.): How children construct literacy: Piagetian perspectives. Newark - Delaware : IRA, 1990 KUČERA, M., I. VIKTOROVÁ. Čtení/psaní v první tříde. In: Pražská skupina školní etnografie: První třída. Praha: PdF UK v Praze, 1998, s. 61 – 167. PUPALA, B., ZÁPOTOČNÁ, O. Rané štúdie o ranej gramotnosti. Bratislava : Univerzita Komenského, 2003. 151 s. ŠTUTIKA, M. Od obrázkov k písmenám. Bratislava: Renesans, 2007 TOLCHINSKY, L. Developmental aspects in learning to write. Dordrecht: Kluwer Academic Publishers, 2001. VIKTOROVÁ, I. Psychogenetická teorie Emillie Ferreirové. In DOLEŽALOVÁ, J. Současné pohledy na výuku elementárního čtení a psaní. Hradec Králové: Gaudeamus 2001, s. 21-31. ISBN 80-7041-100-7. |
Předběžná náplň práce |
Na základě mé dlouhodobé spolupráce s dítětem předškolního věku, prostřednictvím pozorování v jeho přirozeném prostředí, analýzy řízeného i spontánního písemného projevu, se ve své studii pokusím, nalézt spojitosti s výsledky výzkumu E. Ferreiro, které byly podkladem pro vytvoření psychogenetické teorie
Má studie bude probíhat průběžně obdobím předškolního věku dítěte. Svou pozornost věnuji především spontánní aktivitě dítěte směrem k psanému jazyku, kterou budu doplňovat úkoly, inspirovanými prací E. Ferreiro. Na základě následné analýzy výsledků bych se ráda pokusila odhalit vnitřní procesy, které dítě vedly k řešení zadaného úkolu. Tyto vnitřní konstrukty jsou významným ukazatelem v procesu vývoje vnímání písma a porozumění pravidlům jeho tvorby. |
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
Based on my long-term cooperation with a child of pre-school age, through observation in his natural environment, analysis of both evocated and spontaneous writtings, In my study I will try to find the links with the results of E. Ferreiro's research, which were the basis for the creation of a psychogenetic theory
My study will run continuously over the pre-school age of the child. I will pay attention to the spontaneous activity of the child towards the written language. These activities I will supplement with the tasks inspired by the works of E. Ferreiro. Based on a subsequent analysis of the results, I would like to try to discover the internal processes that led the child to solve the task. These internal constructs are an important indicator in the process of developing the perception of the written language and understanding the rules of its creation. |