Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Proces osvojování psaného jazyka dítětem předškolního věku (případová studie)
Název práce v češtině: Proces osvojování psaného jazyka dítětem předškolního věku (případová studie)
Název v anglickém jazyce: The process of acquiring written language in the pre - school age (case study)
Klíčová slova: počáteční čtení a psaní, pregramotnost, předškolní věk, E. Ferreiro, vnímání psaného jazyka, osvojování psaného jazyka
Klíčová slova anglicky: Emergent reading and writing, prelitteracy, preschool age, E. Ferreiro, perception of written language, acquiring of written language
Akademický rok vypsání: 2012/2013
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra psychologie (41-KPSY)
Vedoucí / školitel: PhDr. Ida Viktorová, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem
Datum přihlášení: 01.04.2013
Datum zadání: 01.04.2013
Datum a čas obhajoby: 09.01.2018 08:45
Datum odevzdání elektronické podoby:08.12.2017
Datum proběhlé obhajoby: 09.01.2018
Předmět: Obhajoba bakalářské práce (OSZD004)
Oponenti: PhDr. Klára Špačková, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Na základě mé dlouhodobé spolupráce s dítětem předškolního věku, prostřednictvím pozorování v jeho přirozeném prostředí, analýzy řízeného i spontánního písemného projevu, se ve své studii pokusím, nalézt spojitosti s výsledky výzkumu E. Ferreiro, které byly podkladem pro vytvoření psychogenetické teorie

Má studie bude probíhat průběžně obdobím předškolního věku dítěte. Svou pozornost věnuji především spontánní aktivitě dítěte směrem k psanému jazyku, kterou budu doplňovat úkoly, inspirovanými prací E. Ferreiro.
Na základě následné analýzy výsledků bych se ráda pokusila odhalit vnitřní procesy, které dítě vedly k řešení zadaného úkolu. Tyto vnitřní konstrukty jsou významným ukazatelem v procesu vývoje vnímání písma a porozumění pravidlům jeho tvorby.

Seznam odborné literatury
DOLEŽALOVÁ, J. Prvopočáteční psaní. Hradec Králové : Gaudeamus, 1996. 124 s.

FERREIRO, E. What is Written in a Written Sentence? A Developmental
Answer.. Journal of Education. 1978, 160, 4, s. 25 - 40.

FERREIRO, E., TEBEROSKY. A Literacy Before Schooling. Portsmouth : Heinemann
Educational Books Inc., 1982. 289 s.

FERREIRO, E. Literacy development: A psychogenetic perspective. In: D.R. Olson, N. Torrance, A. Hildyard (Eds.): Literacy, language and learning: The nature and consequences of reading and writing. Cambridge, MA : Cambridge University Press, 1985

FERREIRO, E. Literacy development: Psychogenesis. In: Y.M.Goodman (Ed.): How children construct literacy: Piagetian perspectives. Newark - Delaware : IRA, 1990
KUČERA, M., I. VIKTOROVÁ. Čtení/psaní v první tříde. In: Pražská skupina školní etnografie: První třída. Praha: PdF UK v Praze, 1998, s. 61 – 167.

PUPALA, B., ZÁPOTOČNÁ, O. Rané štúdie o ranej gramotnosti. Bratislava :
Univerzita Komenského, 2003. 151 s.

ŠTUTIKA, M. Od obrázkov k písmenám. Bratislava: Renesans, 2007

TOLCHINSKY, L. Developmental aspects in learning to write. Dordrecht: Kluwer
Academic Publishers, 2001.

VIKTOROVÁ, I. Psychogenetická teorie Emillie Ferreirové. In DOLEŽALOVÁ, J.
Současné pohledy na výuku elementárního čtení a psaní. Hradec Králové: Gaudeamus 2001, s. 21-31. ISBN 80-7041-100-7.

Předběžná náplň práce
Na základě mé dlouhodobé spolupráce s dítětem předškolního věku, prostřednictvím pozorování v jeho přirozeném prostředí, analýzy řízeného i spontánního písemného projevu, se ve své studii pokusím, nalézt spojitosti s výsledky výzkumu E. Ferreiro, které byly podkladem pro vytvoření psychogenetické teorie

Má studie bude probíhat průběžně obdobím předškolního věku dítěte. Svou pozornost věnuji především spontánní aktivitě dítěte směrem k psanému jazyku, kterou budu doplňovat úkoly, inspirovanými prací E. Ferreiro.
Na základě následné analýzy výsledků bych se ráda pokusila odhalit vnitřní procesy, které dítě vedly k řešení zadaného úkolu. Tyto vnitřní konstrukty jsou významným ukazatelem v procesu vývoje vnímání písma a porozumění pravidlům jeho tvorby.
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
Based on my long-term cooperation with a child of pre-school age, through observation in his natural environment, analysis of both evocated and spontaneous writtings, In my study I will try to find the links with the results of E. Ferreiro's research, which were the basis for the creation of a psychogenetic theory

My study will run continuously over the pre-school age of the child. I will pay attention to the spontaneous activity of the child towards the written language. These activities I will supplement with the tasks inspired by the works of E. Ferreiro.

Based on a subsequent analysis of the results, I would like to try to discover the internal processes that led the child to solve the task. These internal constructs are an important indicator in the process of developing the perception of the written language and understanding the rules of its creation.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK