Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Figury a stopy paměti. Proměny dynamiky kulturní paměti ve vztahu k vizuální kultuře
Název práce v češtině: Figury a stopy paměti. Proměny dynamiky kulturní paměti ve vztahu k vizuální kultuře
Název v anglickém jazyce: Figures and Traces of Memory. Changes in Dynamics of Cultural Memory in Relation to Visual Culture
Klíčová slova: kulturní paměť; dějepisná didaktika; vizuální kultura; vizuální gramotnost; remediace; postkomunismus
Klíčová slova anglicky: cultural memory; history didactics; visual culture; visual literacy; remediation; post-communism
Akademický rok vypsání: 2012/2013
Typ práce: disertační práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra sociologie (23-KS)
Vedoucí / školitel: Mgr. Tomáš Dvořák, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem
Datum přihlášení: 11.03.2013
Datum zadání: 11.03.2013
Datum a čas obhajoby: 12.04.2018 00:00
Datum odevzdání elektronické podoby:08.02.2018
Datum proběhlé obhajoby: 12.04.2018
Oponenti: doc. Mgr. Kamil Činátl, Ph.D.
  doc. PhDr. Irena Reifová, Ph.D.
 
 
Seznam odborné literatury
Althusser, Louis: Ideology and Ideological State Apparatuses. In: Althusser, Louis (Ed.): Lenin and Philosophy and Other Essays, 1971. New York: Monthly Review Press. s. 127-186. ISBN 9780853452133.
Anglin, Gary J.; Vaez, Hossein; Cunningham, Kathryn L.: Visual Representations and Learning: The Role of Static and Animated Graphics. In: Jonassen, David H. (Ed.): Handbook of Research on Educational Communications and Technology, 2004. Mahwah / New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates. s. 865-916. ISBN 978-0805841459.
Arnold-de Simine, Silke: Mediating Memory in the Museum. Trauma, Empathy, Nostalgia. New York: Palgrave Macmillan, 2013. 239 s. ISBN 978-0-230-36886-6.
Assmann, Aleida: Cultural Memory and Western Civilization. Function, Media, Archives. New York: Cambridge University Press, 2013. 410 s. ISBN 978-0-521-76437-7.
Assmann, Aleida: Erinnerungsräume: Formen und Wandlungen des kulturellen Gedächtnisses. München: C. H. Beck Verlag. 424 s. ISBN 9783406446702.
Assmann, Jan: Kultura a paměť. Praha: Prostor. 320 s. ISBN 80-7260-051-6.
Aumont, Jacques: Obraz. Praha: NAMU, 2010. 319 s. ISBN 978-80-7331-165-0.
Barthes, Roland: Elements of Semiology. New York. Hill and Wang, 1977. 112 s. ISBN 978-0374521462.
Barthes, Roland: Mytologie. Praha: Dokořán, 2011. 172 s. ISBN 978-80-7363-359-2.
Barthes, Roland: Rétorika obrazu. In: Císař, Karel (Ed.): Co je fotografie? Praha: Herrmann & synové, 2004. s. 51-62. ISBN 80-239-5169-9.
Barša, Pavel: Paměť a genocida: Úvahy o politice holocaustu. Praha: Argo, 2011. 284 s. ISBN 978-80-257-0368-7.
Bartlová, Anežka (Ed.): Manuál monumentu. Praha: UMPRUM, 2016. 208 s. ISBN 978-80-87989-04-3.
Bartlová, Milena (Ed.): Co bylo Československo? Kulturní konstrukce státní a národní identity. Praha: UMPRUM, 2017. 272 s. ISBN 978-80-87989-23-4.
Baudrillard, Jean: Simulacra and Simulation. In: Baudrillard Jean: Selected Writings. Stanford: Stanford University Press, 1988. s. 166-184. ISBN 978-0804742733.
Bell, Philip: Content Analysis of Visual Images. In: Van Leeuwen, Theo; Jewitt, Carey (eds.): Handbook of Visual Analysis. London: SAGE, 2001. s. 10-34. ISBN 978-0-7619-6476-6.
Beneš, Zdeněk: Historický text a historická kultura. Praha: Karolinum, 1995. 224 s. ISBN 978-80-7184-126-9.
Benjamin, Walter: Umělecké dílo ve věku své technické reprodukovatelnosti. In: Benjamin, Walter: Dílo a jeho zdroj. Praha: Odeon, 1979. s. 17-47. ISBN 978-80-96603-80-3.
Benjamin, Walter: The Arcades Project. MA: Harvard University Press, 2002. 1088 s. ISBN 978-0674008021.
Berger, John: Photographs of Agony. In: Selected Essays. New York: Vintage, 2001. 280 s. ISBN 9780375713187.
Blight, David W.: American Oracle: The Civil War in the Civil Rights Era. MA: Harvard University Press, 2013. 328 s. ISBN 978-0674725973.
Blight, David W.: The Memory Boom: Why and Why Now? In: Boyer, Pascal; Wertsch, V. James (Eds.): Memory in Mind and Culture. New York: Cambridge University Press, 2009. s 238-251. ISBN 978-0-521-76078-2.
Boehm, Gottfried: Was Ist Ein Bild? (Bild und Text). Mnichov: Wilhelm Fink Verlag, 1994. 458 s. ISBN 978-3770529209.
Boehm, Gottfried: Wie Bilden Sinn erzeugen: Die Macht des Zeigens. Berlín: Berlin University Press, 2007. 282 s. ISBN 978-3940432001.
Bolter, Jay David; Grusin, Richard: Remediation: Understanding New Media, 1999. MA: MIT Press, 312 s. ISBN 978-0262522793.
Bolter, Jay David; Grusin, Richard: Imediace, hypermediace, remediace. In: Dvořák, Tomáš (Ed.): Kapitoly z dějin a teorie médií. Praha: VVP AVU, 2010. s. 69-94. ISBN 978-80-87108-16-1.
Bourdieu, Pierre: Teorie jednání. Praha: Karolinum, 1998. 180 s. ISBN 80-7184-518-3.
Boym, Svetlana: The Future of Nostalgia. New York: Basic Books, 2002. 432 s. ISBN 978-04650007080.
Bredekamp, Horst: Theories des Bildakts. Berlín: Suhrkamp Verlag, 2007. 463 s. ISBN 978-3518585160.
Bryson, Norman: The Gaze in the Expanded Field. In: Foster, Hall (ed.): Vision and Visuality. Seattle: Bay Press, 1988. s. 87-114. ISBN 0-941920-10-0.
Burstyn, Joan N.; Corrigan Ruth R.: Images of Women in Textbooks 1880-1920. In: Bello, Manuel; Provenzo, Eugene F., Junior; Shaver, Annis N. (Eds.): The Textbook as Discourse: Sociocultural Dimensions of American Schoolbooks. London and New York: Routledge, 2011. s. 36-47. ISBN 9780415886468.
Catel, Ludewig: Museum: Begründet, Entworfen und Dargestellt nach seiner Urform. Osobní korespondence, Berlín, 1816.
Chaplin, Elizabeth: Sociology and Visual Representation. London and New York: Routledge, 1994. 304 s. ISBN 0-415-07362-6.
Connerton, Paul: How Societies Remember. New York: Cambridge University Press, 1989. 121 s. ISBN 978-0521270939
Crane, Susan A.: Introduction: Of Museums and Memory. In: Crane, Susan A. (Ed.): Museums and Memory. Stanford: Stanford University Press, 2000. s. 1-16. ISBN 0-8047-3564-6.
Crary, Jonathan: Techniques of the Observer. On Vision and Modernity in the Nineteenth Century. MA: MIT Press, 1990. 171 s. ISBN 978-0-262-53107-8.
Crimp, Douglas: On the Museum’s Ruins. MA: MIT Press, 1993. 368 s. ISBN 9780262032094.
Činátl, Kamil: Naše české minulosti. Praha: NLN – Nakladatelství Lidové noviny, 2014. 364 s. ISBN 978-80-7422-291-7.
Debord, Guy: Společnost spektáklu. Praha: Intu, 2007. 157 s. ISBN 978-80-903355-5-4.
Deleuze, Gilles: Foucault. Praha: Herrmann & synové, 2003. 192 s.
Derrida, Jacques: Gramatólogia. Praha: Archa, 1999. 314 s. ISBN 80-7115-138-6.
Didi-Hüberman, Georges: Bilder Trotz Allem. Mnichov: Wilhelm Fink Verlag, 2007. 260 s. ISBN 978-3-7705-4020-4.
Didi-Hüberman, Georges: Ninfa moderna: Esej o spadlé draperii. Praha: Agite / FRA, 2010. 212 s. ISBN 978-80-86603-80-3.
Dobrovolná, Ilona: Seriál Vyprávěj a projevy normalizační nostalgie v programovém schématu českých televizních stanic. Brno: JAMU, 2012. 53 s. Bakalářská práce.
Doss, Erika: Memorial Mania: Public Feeling in America. Chicago: University of Chicago Press. 480 s. ISBN 978-0226159416.
Du Bois, Burghardt W. E.: Black Reconstruction in America, 1860-1880. New York: Hartcourt, Brace and Company, 1935. 768 s. ISBN 978-0684856575.
Erll, Astrid: Memory in Culture. New York: Palgrave Macmillan, 2011. 209 s. ISBN 978-0-230-29744-9.
Erll, Astrid; Rigney, Ann (Eds.): Mediation, Remediation, and the Dynamics of Cultural Memory. Berlin / Boston: Walter de Gruyter GmbH & Co. KG, 2012. 256 s. ISBN 978-3-11-028396-9.
Ernst, Wolfgang: Archi(ve)textures of Museology. In: Crane, Susan A. (Ed.): Museums and Memory. Stanford: Stanford University Press, 2000. s. 17-34. ISBN 0-8047-3564-6.
Fišerová, Michaela: Obraz a moc. Praha: Karolinum, 2015. 188 s. ISBN 978-80-246-2635-2.
Foucault, Michel: Dohlížet a trestat. Praha: Dauphin, 2000. 430 s. ISBN 80-86019-96-9.
Foster, Hall: Preface. In Foster, Hall (Ed.): Vision and Visuality. Seattle: Bay Press, 1988. s. ix-2. ISBN 0-941920-10-0.
Foucault, Michel: Dohlížet a trestat: Kniha o zrodu vězení. Praha: Dauphin, 2000. 430 s. ISBN 80-86019-96-9.
Foucault, Michel: Zrození kliniky. Červený Kostelec: Pavel Merkvart, 2010. 248 s. ISBN 078-80-87378-29-8.
Fyfe, Gordon; Law, John: Introduction: On the Visibility of the Visible. In: Fyfe, Gordon; Law, John (Eds.): Picturing Power: Visual Depiction and Social Relations. London and New York: Routledge, 1988. s. 1-14. ISBN 978-0415031448.
Gautschi, Peter: Geschichte lehren: Lernwege und Lernsituationen für Jugendliche. Bern: Lehrmittel- und Medienverlag, 1999. 192 s. ISBN 978-3292006592.
Gracová, Blažena; Labischová, Denisa: Gender ve vzdělávací oblasti Člověk a společnost. Olomouc: UPOL, 2013. 119 s. ISBN 978-80-7464-417-7.
Gregory, Kate; Witcomb, Andrea: Beyond Nostalgia: The Role of Affect in Generating Historical Understanding at Heritage Sites. In: Knell, Simon J.; MacLeod, Suzanne; Watson, Sheila (Eds.): Museum Revolutions. How Museums Change and Are Changed. Abingdon: Routledge, 2007. s. 263-275. ISBN 978-0415444675.
Halbwachs, Maurice: Kolektivní paměť. Praha: SLON, 2010. 290 s. ISBN 9788074190162.
Hall, Stuart: Representation. London: SAGE, 1997. s. 215-287 ISBN 978-1-84920-547-4.
Halliday, M. A. K.: Language as a Social Semiotic: Social Interpretation of Language and Meaning. London: Hodder Arnold, 1978. 256 s. ISBN 978-0713162592.
Harper, Douglas: Visual Sociology. London and New York: Routledge, 2012. 294 s. 978-0-415-77895-4.
Hartog, François: Regimes of Historicity: Presentism and Experiences of Time. New York: Columbia University Press, 2016. 288 s. ISBN 978-0231163774.
Havlůjová, Hana; Najbert, Jaroslav a kol.: Paměť a projektové vyučování v dějepise. Praha: Ústav pro studium totalitních režimů, 2014. 247 s. ISBN 978-80-87912-12-6.
Herlihy, John G.: The Textbook Controversy: Issues, Aspects and Perspectives. Santa Barbara: Praeger, 1992. 156 s. ISBN 978-0893917487.
Hes, Milan: Promluvili o zlu: Holocaus mezi dějinami a pamětí. Praha: Epocha, 2013. 348 s. ISBN 978-80-7425-191-7.
Hirsch, Marianne: Projected Memory: Holocaust Photographs in Personal and Public Fantasy. In: Bal, Mieke; Crewe, Jonathan; Spitzer, Leo (Eds.): Acts of Memory: Cultural Recall in the Present. Hanover: University Press of New England, 1999. s. 3-23. ISBN 0-87451-886-5.
Hirsch, Marianne: Surviving Images: Holocaust Photographs and the Work of Postmemory. In: Zelizer, Barbie (Ed.): Visual Culture and the Holocaust. New Braunschweig and New Jersey: Rutgers University, 2000. s. 214-246.
Hlavačka, Milan; Marès, Antoine: Paměť míst, událostí a osobností. Praha: Historický ústav, 2011. 665 s. ISBN 978-80-7286-186-6.
Hlaváčková, Konstantina: Móda za železnou oponou: Československo 1948-1989. Praha: Grada, 2017. 288 s. ISBN 978-80-247-5833-6.
Holý, Jiří; Málek, Petr; Špirit, Michael; Tomáš, Filip: Šoa v české literatuře a kulturní paměti. Praha: Akropolis FF UK, 2011. 312 s. ISBN 978-80-87481-14-1.
Hoskins, Andrew: Media and the Closure of the Memory Boom. In: Niemeyer, Katharina (Ed.): Media and Nostalgia. Yearning for the Past, Present and Future. New York: Palgrave Macmillan, 2014. 241 s. ISBN 978-1-137-37587-2.
Hunter, Barbara; Crismore, Avon; Pearson, P. D.: Visual Displays in Basal Readers and Social Studies Textbooks. In: Houghton, H. A.; Willows, D. M. (Eds.): The Psychology of Illustration. New York: Springer-Verlag, 1987. s. 116-135. ISBN 978-1-4612-4706-7.
Huyssen, Andreas: Present Pasts. Urban Palimpsests and the Politics of Memory. Stanford: Stanford University Press, 2003. 177 s. ISBN 0-8047-4560-9.
Jay, Martin: Downcast Eyes: The Denigration of Vision in Twentieth-Century French Thought. Berkeley: University of California Press, 1993. 648 s. ISBN 978-520088856.
Jeismann, Karl-Ernst: Die Teilung Deutschlands als Problem des Geschichtsbewusstsein. Eine Empirische Untersuchung über Wirkungen von Geschichtsunterricht auf historische Vorstellungen und politische Urteile. Paderborn: Ferdind Schöningh Verlag, 1988. ISBN 3-506-15104-5.
Jenks, Chris: Visual Culture. London and New York: Routledge, 1995. 282 s. ISBN 978-0415-106238.
Jewitt, Carey; Oyama, Rumiko: Visual Meaning: A Social Semiotic Approach. In: Van Leeuwen, Theo; Jewitt, Carey (Eds.): Handbook of Visual Analysis. London: SAGE, 2001. s. 134-156. ISBN 978-0-7619-6476-6.
Joza, Jaroslav; Butvin, Jozef; Červinka, František: Dějepis pro 8. ročník základní devítileté školy. Praha: SPN, 1963. 224 s.
Kämpfer, Frank: Propaganda: Politische Bilder im 20. Jahrhundert: Bildkundliche Essays. Hamburg: Ingrid Kämpfer Verlag, 1997. 207 s. ISBN 978-3932208041.
Klíma, Bohuslav a kol.: Mládež a dějiny. Brno: CERM, 2001. 200 s. ISBN 80-7204-191-6.
Kosseleck, Reinhart: Vergangene Zukunft: Zur Semantik geschichtlicher Zeiten. Berlin: Suhrkamp Verlag, Auflage: 10, 1988. 389 s. ISBN 978-3518283578.
Körber, Andreas: German History Didactics: From Historical Consciousness to Historical Competencies – And Beyond? In: Bjerg, Helle; Lenz, Claudia; Thorstensen, Erik (Eds.): Historicizing the Uses of the Past. Scandinavian Perspectives on History Culture, Historical Consciousness and Didactics of History Related to World War II. Bielefeld: Transcript Verlag, 2011. s. 145-164.
Krämer, Sybille (Ed.): Medien-Computer-Realität. Wirklichkeitsvorstellungen und Neue Medien. Frankfurt am Main: Suhrkamp Verlag. 328 s. ISBN 978-3518289792.
Kukemelk, Hasso: The Appeal of Illustrations and Other Characteristics of Textbooks. In: Kraav, Inger; Mikk, Jaan; Vassilchenko, Larissa (Eds.): Family and Textbook. Tartu: University of Tartu. 1995. s. 150-164. ISBN 1406-0361.
Kukkonen, Karin: The Map, the Mirror and the Simulacrum. In: Stocchetti, Matteo; Kukkonen, Karin: Images in Use: Towards the Critical Analysis of Visual Communication. Amsterdam: John Benjamin Publishing House, 2011. s. 55-68. ISBN 978-9027206350.
Labischová, Denisa: Čech závistivec – Rakušan byrokrat? Ostrava: Ostravská univerzita, 2005. 213 s. ISBN 80-7042-678-0.
Labischová, Denisa: Didaktická média ve výuce dějepisu. Ostrava: Ostravská univerzita, 2008. 98 s. ISBN 978-80-7368-550-8.
LaCapra, Dominick: Writing History, Writing Trauma. Baltimore and London: John Hopkins University, 2001. 248 s. ISBN 978-0801864964.
Landsberg, Alison: The Prosthetic Memory: The Transformation of American Remembrance in the Age of Mass Culture. New York: Columbia University Press, 2004. 240 s. ISBN 978-0231129275.
LaSpina, James A.: The Visual Turn and the Transformation of the Textbook. London and New York: Routledge, 1998. 280 s. ISBN 978-0805827019.
Le Goff, Jacques: The Medieval Imagination. Chicago: University of Chicago Press, 1992. 302 s. 978-0226470856.
Lutz, Catherine A.; Collins, Jane L.: Reading National Geographic. Chicago: University of Chicago Press, 1993. 328 s. ISBN 978-0226497242.
Lübbe, Hermann: Zeit-Verhältnisse: Zur Kulturphilosophie des Fortschritts. Graz und Vienna: Verlag Styria, 1983. 151 s. ISBN 3222114528.
Maier, Zdeněk: Interpretace účasti jednotek Ruské osvobozenecké armády v událostech Pražského povstání 1945 ve školských učebnicích dějepisu a dalších publikacích. Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni, 2015. 111 s. Diplomová práce.
Manghani, Sunil: Image Studies. Theory and Practice. London and New York: Routledge, 2013. 271 s. ISBN 978-0-415-57339-9.
Marghalit, Avishai: The Ethics of Memory. MA: Harvard University Press, 2003. 240 s. ISBN 978-0674013780.
Mayer, Françoise: Češi a jejich komunismus. Paměť a politická identita. Praha: Argo, 2009. 274 s. ISBN 78-80-257-0151-5.
Mayer, Françoise; Vašíček, Zdeněk: Minulost a současnost, paměť a dějiny. Praha: Centrum pro studium demokracie a kultury, 2008. s. 199 ISBN 978-80-7325-162-8.
Mietzner, Ulrike; Myers, Kevin; Peim, Nick (Eds.): Visual History: Images of Education. Frankfurt am Main: Peter Lang, 2005. 268 s. ISBN 978-3039101511.
Mikk, Jaan: Textbook: Research and Writing. Frankfurt am Main: Peter Lang, 2000. 426 s. ISBN 9780820447599.
Mirzoeff, Nicholas: The Right to Look. A Counterhistory of Visuality. Durham and London: Duke University Press, 2011. 383 s. ISBN 978-0-8223-4895-5.
Mitchell, W. J. T.: Iconology: Image, Text, Ideology. Chicago: University of Chicago Press, 1987. 236 s. ISBN: 978-0226532.
Mitchell, W. J. T.: Teorie obrazu. Praha: Karolinum, 2016. 477s. ISBN 987-80-246-3202-5.
Mulcahy, Patricia; Samuels, S. J.: Three hundred years of illustration in American Textbooks. In: Houghton, H. A.; Willows, D. M. (Eds.): The Psychology of Illustration. New York: Springer-Verlag, 1987. s. 2-48. ISBN 978-1-4612-4706-7.
Nejedlý, Zdeněk: Komunisté – dědici velikých tradic českého národa. Praha: Sekretariát ÚV KSČ, 1946. 45 s.
Novotný, Pavel: Vizuální informace ve vybraných učebnicích dějepisu pro 9. ročník základní školy. In: Janík, Tomáš; Knecht, Petr; Najvarová, Veronika (Eds.): Příspěvky k tvorbě a výzkumu kurikula. Brno: Paido, 2007. 160 s. ISBN 978-80-7315-153-9.
Olick, Jeffrey K.: From Collective Memory: The Two Cultures. In: Olick, Jeffrey K.; Vinitzky-Seroussi, Vered; Levy, Daniel (Eds.): The Collective Memory Reader. New York: Oxford University Press, 2011. s. 225-228. ISBN 978-0-19-533741-9.
Oravcová, Jana: Mocné ženy alebo ženy moci? Vizuálná kultúra, reprezentácia, ideológia. Selce: CSY, s. r. o., 2014. 222 s. ISBN 978-80-971852-0-6.
Oswalt, Vadim; Pandel, Hans-Jürgen: Geschichtskultur: Die Anwesenheit von Vergangenheit in der Gegenwart. Frankfurt am Main: Wochenschau Verlag, 2009. 240 s. ISBN 978-3899744088.
Paivio, Allan: Imagery and Verbal Processes. New York: Holt, Rinehart and Winston, 1971. 596 s. ISBN 9780030851735.
Parkan, František: Didaktika dějepisu. Praha: Karolinum, 2014. 59 s. ISBN 978-82-7290-644-4.
Pingel, Falk: UNESCO Guidebook on Textbook Research and Textbook Revision. Paris / Braunschweig: UNESCO, 2010. 83 s. ISBN 978-3-88304-028-8.
Plate, Liedeke; Smelik, Anneke (Eds.): Performing Memory in Art and Popular Culture. New York: Routledge, 2013. 229 s. ISBN 978-0-203-07029-1.
Platón: Ústava. Praha: OIKOYMENH, 2001. 428 s. ISBN 978-80-7298-230-1.
Posner, Roland: Basic Tasks of Cultural Semiotics. In: Withalm, Gloria; Wallmannsberger, Josef (Eds.): Signs of Power – Power of Signs. Essays in Honour of Jeff Bernard. Vienna. INST, 2004. s. 56-89. ISBN 3825876187.
Provenzo, Eugene F., Junior: Education and the Iconography of the Republic. Patriotic Symbolism in the Frontispieces of Eighteenth- and Nineteenth-Century American Textbooks. In: Bello, Manuel; Provenzo, Eugene F., Junior; Shaver, Annis N. (Eds.): The Textbook as Discourse. Sociocultural Dimensions of American Schoolbooks. London and New York: Routledge, 2011. s. 11-22. ISBN 9780415886468.
Průcha, Jan: Učebnice. Teorie a analýzy edukačního média. Brno: Paido, 1998. 148 s. ISBN 8085931494.
Rak, Jiří: Bývali Čechové. České historické mýty a stereotypy. Praha: H+H, 1994. 152 s. ISBN 80-85787-73-3.
Ranciére, Jacques: Emancipated Spectator. New York City: Verso, 2010. 144 s. ISBN 978-1844677610.
Reifová, Irena: Kryty moci a úkryty před mocí: Normalizační a postkomunistický seriál. In: Macek, Jakub; Köpplová, Barbara; Prázová, Irena (Eds.): Konsolidace vládnutí a podnikání v České republice a v Evropské unii II. Praha: Matfyz Press, 2002. s. 354-371. ISBN 80-86732-00-2.
Rigney, Ann: The Dynamics of Remembrance: Texts Between Monumentality and Morphing. In: Errl, Astrid; Nünning, Ansgar (Eds.): A Companion to Cultural Memory Studies. Berlin / Boston: Walter de Gruyter GmbH & Co. KG, 2012. s. 345-356. ISBN 978-3-11-022998-1.
Rose, Gillian: Visual Methodologies, 3rd Edition. London: SAGE, 2012. 386 s. ISBN 978-0-85702-887-7.
Rothe, Anne: Popular Trauma Culture: Selling the Pain of Others in the Mass Media. New Braunschweig and New Jersey: Rutgers University Press, 2011. 222 s. ISBN 978-0813551296.
Roubal, Petr: Československé spartakiády. Praha: Academia, 2016. 408 s. ISBN 978-80-200-2537-1.
Ryška, Pavel; Šrámek, Jan: Pionýři a roboti: Československá ilustrace a vizuální kultura 1950-1970. Brno: Paseka / FAVU, 2016. 160 s. ISBN 978-80-7432-745-2.
Said, Edward W.: Orientalismus. Brno: Paseka, 2006. 464 s. ISBN 978-80-7185-921-5.
Sauer, Michael: Bilder im Geschichtsunterricht: Typen Interpretationsmethoden Unterrichtsverfahren. Seelze: Friedrich Verlag, 2000. 211 s. ISBN 978-3780049230.
Schmidt, Siegfried J.: Kalte Faszination: Medien, Kultur, Wissenschaft in der Medien Gesellschaft. Weilerswist: Velbrück Wissenschaft, 2000. 407 s. ISBN 978-3934730205.
Sontag, Susan: O fotografii. Brno: Paseka / Barrister & Principal, 2002. 181 s. ISBN 80-7185-471-9.
Sontag, Susan: S bolestí druhých před očima. Brno: Paseka, 2011. 120 s. ISBN 978-80-7432-092-7.
Sosík, Alois; Vrabec, Vojtěch: Dějepis pro 7. ročník základní devítileté školy. Praha: SPN, 1962. 213 s.
Stier, Oren Baruch: Committed to Memory: Cultural Mediations of the Holocaust. MA: University of Massachusetts, 2003. 296 s. ISBN 978-1558494084.
Stehlík, Michal; Lukeš, Michal; Junek, Marek (Eds.): Naše osmičky: československé dějiny 20. století v osmičkových předělech. Praha: Radioservis, 2008. 98 s. ISBN 978-80-86212-82-1.
Sturken, Marita: Tangled Memories: The Vietnam War, the AIDS Epidemic, and the Politics of Remembering. Berkley: University of California Press, 1997. 368 s. ISBN 978-0520206205.
Sturken, Marita: Tourists of History: Memory, Kitsch, and Consumerism from Oklahoma City to Ground Zero. Durham and London: Duke University Press, 2007. 344 s. ISBN 978-0-8223-4122-2.
Sutton, Damian: Photography, Cinema, Memory: The Crystal Image of Time. Minneapolis: University of Minnesota Press, 2009. 269 s. ISBN 978-0-8166-4738-5.
Sv. Augustýn: Vyznání. Kostelní Vydří: Karmelitánské nakladatelství, 2015. 444s. ISBN 978-80-7195-789-6.
Šubrt, Jiří; Vinopal, Jiří: Historické vědomí obyvatel České republiky perspektivou sociologického výzkumu. Praha: Karolinum, 2013. 258 s. ISBN 978-80-246-2140-1.
Todorov, Tzvetan: Poetika prózy. Praha: Triáda, 2000. 335 s. ISBN 80-86138-27-5.
Twark, J. E. (Ed.): Strategies of Humour in Post-Unification German Literature, Film, and Other Media. Newcastle: Cambridge Scholars Publishing, 2011. 367 s. ISBN 978-1-4438-2703-4.
Van Leeuwen, Theo: Semiotics and iconography. In: Van Leeuwen, Theo; Jewitt, Carey (Eds.): Handbook of Visual Analysis. London: SAGE, 2001. s. 92-118. ISBN 978-0-7619-6476-6.
Van Leeuwen, Theo; Kress, Günter: Reading Images: The Grammar of Visual Design. London and New York: Routledge, 2006. 312 s. ISBN 978-0415319157.
Wahla, Arnošt: Strukturní složky učebnic geografie. Praha: SPN, 1983. 83 s. ISBN 80-859-3149-4.
Wertsch, James, V.: Voices in Mind: A Sociocultural Approach to Mediated Action. MA: Harvard University Press, 1993. 182 s. ISBN 9780674943049.
Williams, Paul: Memorial Museums and Objectification of Suffering. In: Marstine, Janet (Ed.): The Routledge Companion to Museum Ethics: Redefining Ethics for the Twenty-First Century Museum. London and New York: Routledge, 2011. s. 220-235. ISBN 978-0415566124.
Williams, Paul: Memorial Museums: The Global Rush to Commemorate Atrocities. Oxford and New York: Berg, 2007. 226 s. ISBN 978-1-84520-488-4.
Williamson, Judith: Decoding Advertisements. Ideology and Meaning in Advertising. London: Marion Boyars, 2002. 180 s. ISBN 978-0714526157.
Zelizer, Barbie: Remembering to Forget: Holocaust Memory through the Camera’s Eye. Chicago: University of Chicago Press, 1998. 300 s. ISBN 978-0226979731.
Zelizer, Barbie: The Voices of the Visual in Memory. In: Phillips, Kendall A. (Ed.): Framing Public Memory. Tuscaloosa: University of Alabama Press, 2000. s. 157-184. ISBN 978-0817354909.
Zerubavel, Eviatar: Time Maps. Chicago: University of Chicago Press, 2003. 187 s. ISBN 9780226981529.

Alexander, Jeffrey C.: Iconic Consciousness: The Material Feeling of Meaning. In: Thesis Eleven, 26 (5), October 2008. s. 782-794. ISSN 07255136.
Andermann, Jens: Showcasing Dictatorship: Memory and the Museum in Argentina and Chile. In: Journal of Educational Media, Memory and Society. Vol. 4, No. 2, 2012. s. 69-93. ISSN 2041-6938.
Anyon, Jean: Ideology and United States Textbooks. In: Harvard Educational Review, Vol. 49, No. 3, August 1979. s. 361-386. ISSN 0017-8055.
Barthes, Roland: Třetí smysl. Poznámky z výzkumu několika fotogramů S. M. Ejzenštejna. In: Iluminace, roč. 6, č. 1, 1994. s. 61-75. ISSN 0862-397X.
Belting, Hans: Image, Medium, Body: A New Approach to Iconology. In: Critical Inquiry, Vol. 31, No. 2, Winter 2005. s. 302-319. ISSN 0093-1896.
Beneš, Zdeněk: Co je (dnes) didaktika dějepisu? In: Pedagogická orientace, 21, 2. 2011. s. 193-206. ISSN 1211-4669.
Bennett, Tony: The Exhibitionary Complex. In: New Formations, No. 4, Spring 1998. s. 73-102. ISSN 0950-2378.
Berger, James: Which Prosthetic? Mass Media, Narrative, Empathy, and Progressive Politics. In: Rethinking History: The Journal of Theory and Practice, Vol. 11, No. 4, December 2007. s. 597-612. ISSN 1364-2529.
Brockmeier, Jens: Remembering and Forgetting: Narrative as Cultural Memory. In: Culture and Psychology, Vol. 8, No. 1, 2002. s. 15-44. ISSN 1354067X.
De Duve, Thierry: Time Exposure and Snapshot: The Photograph as Paradox. In: October, Vol. 5, Summer 1978. s. 113-125. ISSN 0162-2870.
Gracová, Blažena; Labischová, Denisa: Současná teorie a praxe dějepisného vzdělávání na školách. In: Pedagogická orientace, roč. 22, č. 4, 2012. s. 516-543. ISSN 1211-4669.
Havelka, Miloš: Paměť a dějiny, soužití a vyhnání. In: Dějiny, teorie, kritika, č. 1, 2004. s. 85-93. ISSN 1214-7249.
Hirst, William; Manier, David: Towards a Psychology of Collective Memory. In: Memory, Vol. 16, No. 3, April 2008. s. 183-200. doi: 10.1080/09658210701811912
Hladík, Radim: Traumatické komedie: Politika paměti v českém filmu. In: Sociální studia, roč. 7, č. 1, 2010. s. 9-26. ISSN 1214-813X.
Jareš, Jakub; Spurný, Matěj: Orgie národní mytologie. Expozice v Národním památníku na Vítkově. In: Dějiny a současnost. Kulturně historická revue, 32, 1, 2010. s. 9. ISSN 0418-5129.
Klein, Kerwin Lee: On the Emergence of Memory in Historical Discourse. In: Representations, No. 69, Winter 2009. S. 127-150. ISSN 0734-6018.
Krampen, Martin: Iconic Signs, Supersigns and Models. In: Versus, 4, 1973. s. 101-108. ISSN 0393-8255.
Labischová, Denisa: Možnosti využití metody eytrackingu ve výzkumu kompetencí historického myšlení na příkladu analýzy ikonografického materiálu. In: Pedagogická orientace, 25 (2), 2015. s. 271-299. ISSN 1211-4669.
Labischová, Denisa: Obraz Čechů, Poláků a jejich minulosti na stránkách amerických a britských učebnic dějepisu. In: Sborník prací Filosofické fakulty Ostravské univerzity. Historie = Acta Facultatis Philosophicae Universitatis Ostraviensis. Historica / Ostrava, č. 9, 2002. s. 151-169. ISSN 1213-8452.
Lévesque, Stephane; Ng-A-Fook, Nicholas; Corrigan, Julie: What Does the Eye See? Reading Online Primary Sources Photographs in History. In: Contemporary Issues in Technology and Teacher Education (CITE Journal), Vol. 14, No. 2., 2014. s. 101-114.
Nora, Pierre: Mezi pamětí a historií. Problematika míst. In: Cahiers du CEFRES, č. 10, Antologie francouzských společenských věd: město (Francoise Mayer, Alban Bensa, Václav Hubinger Eds.), 2010. s. 7-31. ISSN 1805-0336.
Ricouer, Paul: Paměť, historie, zapomnění. In: Kulturně-literární revue PANDORA, č. 24-25, 2012. s. 161-169. ISSN 1801-6782.
Švaříčková-Slabáková, Radmila: O paměti, historii, vědomí a nevědomí. Současná bádání v paměťových studiích. In: Dějiny, teorie, kritika, č. 2, 2007. s. 232-255. ISSN 1214-7249.
Šubrt, Jiří; Vinopal, Jiří: K otázce historického vědomí obyvatel České republiky. In: Naše společnost, roč. 8, č. 1, 2010. s. 9-20. ISSN 1214-438X.
Třeštík, Dušan: O dějinách paměti. In: Dějiny, teorie, kritika, č. 1, 2004. s. 107-113. ISSN 1214-7249.
White, Hayden: Historiography and Historiophoty. In: The American Historical Review, Vol. 93, No. 5, December 1988. s. 1193-1199. ISSN 0002-8762.
Zerubavel, Eviatar: Social Memories: Steps to a Sociology of the Past. In: Qualitative Sociology, Vol. 19, No. 3, September 1996. s. 283-299. ISNN 0162-0436.

Blažek, Petr: Vítězný únor cenzurovaný, 2016 [online]. Dostupné z URL (http://www.minulost.cz/cs/vitezny-unor-ve-fotografii). Poslední revize 19. 9. 2017.
Činátl, Kamil: Uchováváme dějiny, či paměť? Nač dnes vzpomínáme v pražském Památníku na Vítkově, 2010 [online]. Dostupné z URL. (http://www.advojka.cz/archiv/2010/17/uchovavame-dejiny-ci-pamet). Poslední revize 28. 1. 2018.
DUM, Metodický portál RVP [online]. Dostupné z URL (http://dum.rvp.cz/index.html). Poslední revize 27. 1. 2018.
Národní muzeum, Fenomén Masaryk [online]. Dostupné z URL (http://www.nm.cz/HIstoricke-muzeum/Pripravujeme-HM/Fenomen-Masaryk.html). Poslední revize 14. 9. 2017.
Minimetodika VÚP. Současné trendy ve výuce školního dějepisu. Praha: VÚP, 2011. [online]. Dostupné z URL (http://digifolio.rvp.cz/artefact/file/download.php?file=38953&view=5473). Poslední revize 19. 9. 2017.
Mitchell, W. J. T.: Vizuální gramotnost nebo gramotnostní vizuálnost, 2009. [online]. Dostupné z URL (http://clanky.rvp.cz/clanek/s/Z/3021/VIZUALNI-GRAMOTNOST-NEBO-GRAMOTNOSTNI-VIZUALNOST/). Poslední revize 19. 9. 2017.
Muzeum T. G. M., TGM mýty a skutečnost [online]. Dostupné z URL (http://www.muzeumtgm.cz/kulturni-program/aktualne/zahajeni-vystavy-tgm-myty-a-skutecnost). Poslední revize 19. 9. 2017.
Osudové osmičky, TV pořad, 2008 [online]. Dostupné z URL (http://www.ceskatelevize.cz/porady/10175172048-osudove-osmicky/20756223531). Poslední revize 19. 9. 2017.
Paul, Gerhard: Visual History, 2011 [online]. Dostupné z URL (http://Docupedia.de/zg/Visual_History_(english_version)#cite_ref-23). Poslední revize 27. 1. 2018.
Tomáš Masaryk, film, 1923 [online]. Dostupné z URL (http://film.nfa.cz/portal/avrecord/0060873). Poslední revize 19. 9. 2017.
SPL – Práce / Albra Katalog učebnic dějepisu [online]. Dostupné z URL (http://spl-prace.cz/katalog_dejepis3.htm). Poslední revize 19. 9. 2017.
SPN-pedagogické nakladatelství, a. s. Nakladatelství [online]. Dostupné z URL (http://www.spn.cz/nakladatelstvi/). Poslední revize 19. 9. 2017.
Vojtko, Tibor: Analýza prvků komunistické ideologie v učebnicích pro žáky ZvŠ vydaných v letech 1950 – 1989. Závěrečná zpráva projektu specifického výzkumu. Hradec Králové: UHK, 2011. [Zpráva online] Dostupné z URL (http://www.uhk.cz/cs-CZ/Download?DocumentID=9544). Poslední revize 19. 9. 2017.
Předběžná náplň práce
Projekt se zaměřuje na téma vztahu mezi kulturní pamětí a dějepisnými učebnicemi používanými během komunistického a postkomunistického období v českých a československých školách. Učebnice dějepisu představují významný sociologický výzkumný materiál, který se společně s oficiálními paměťovými institucemi, jakými jsou muzea či památníky, podílí na utváření kolektivní paměti společnosti. Cílém práce je prezentovat v současnosti stále ještě spíše opomíjenou část výzkumu učebnic - chce odhalit ideologický narativ skrytý za obrazy, jenž je sdílený učebnicemi pocházejícími z komunistického i postkomunistického období, a stejně tak poukázat na specifické způsoby, jimiž dochází k reprodukci národní identity prostřednictvím média obrazu. V českém akademickém prostředí projekt využívá velice často přehlíženou metodu vizuální analýzy. Na mezinárodní úrovni pak výzkum nabízí lokální případovou studii reflexe ideologického narativu české národní identity, jež může být shledána nápomocnou zejména v případě srovnání s dalšími postkomunistickými zeměmi.

První část projektu bude směřována k vybudování teoretického rámce, který bude především reflektovat sociologické a mediální teorie kolektivní a kulturní paměti. Ve druhé části bude na obrazové reprezentace v dějepisných učebnicích aplikována vizuální analýza a budou diskutovány komplexní sociální praktiky, které ovlivňují jejich užívání. Metody vizuální sémiotické a obsahové analýzy by měly odhalit vzorce reprodukce specifických vizuálních schémat, prostřednictvím nichž je reprezentována česká národní identita.
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
The project focuses on the topic of a relationship between the cultural memory and history textbooks used during the communist and post-communist period in the Czech(oslovak) education system. History textbooks represent an important sociological research material, which co-constitute the collective memory in the society along with other official memory institutions like museums or monuments. The aim of the thesis is to present up today merely an unreflected part of a textbook research; it wants to reveal a hidden ideological narrative shared by the communist and post-communist period textbooks that resides behind the pictures as well as to show the specific ways in which the Czech national identity has been reproduced by the medium of the image. At the field of the Czech academia the project employs the very often neglected method of visual analysis. On the international level the research project offers a local case study of the reflection of the ideological narratives of the Czech national identity that can be found helpful namely in comparison with other post-communist countries.

The first part of the project will be oriented on building a theoretical framework while reflecting on the sociological and the media theories of collective and cultural memory namely. The second part will apply visual analysis on pictures published in history textbooks and will discuss the complex social practices which influence their use. The methods of visual semiotic and content analysis should reveal the patterns of reproduction of specific visual schemes through which the Czech national identity has been represented.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK