Jazykové hry ve 3. a 4. ročníku na prvním stupni ZŠ
Název práce v češtině: | Jazykové hry ve 3. a 4. ročníku na prvním stupni ZŠ |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Language games in the 3rd and 4th year of primary school |
Klíčová slova: | jazyk, hra, didaktická hra, jazyková hra, český jazyk, vyjmenovaná slova, slovní druhy, motivace |
Klíčová slova anglicky: | language game, educational game, language, Czech language game, listed words, Word types, motivation |
Akademický rok vypsání: | 2012/2013 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra českého jazyka (41-KCJ) |
Vedoucí / školitel: | PaedDr. Simona Pišlová, Dr. |
Řešitel: | skrytý - zadáno vedoucím/školitelem |
Datum přihlášení: | 21.02.2013 |
Datum zadání: | 21.02.2013 |
Datum a čas obhajoby: | 21.05.2014 00:00 |
Místo konání obhajoby: | 21.5.2014 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 14.03.2014 |
Datum proběhlé obhajoby: | 21.05.2014 |
Předmět: | Obhajoba diplomové práce (OSZD005) |
Oponenti: | PhDr. Ladislav Janovec, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Studentka prostuduje literaturu a učebnice, sestaví dotazník pro učitele, sesbírá osvědčené hry a vytvoří a vyzkouší hry nové. |
Seznam odborné literatury |
Pišlová,S.: Jazykové hry, Fortuna 2008
Bakalář,R.: I dospělí si mohou hrát 1976 Zapletal,M.: Velká encyklopedie her, I.-IV.díl, 1985 Schneiderová,E.: Jazykové hry a hříčky, Portál 2010 Čechová,M.-Oliva,K.: Hrátky s češtinou I.SPN 1993 a II. ISV 2001 Houser,P.:Hry se slovy a jazykem, Portál 2002 učebnice, pracovní sešity, dětské časopisy |
Předběžná náplň práce |
Český jazyk je pro některé žáky předmětem nepřitažlivým a nezábavným. Ve své práci se zabývám jazykovou hrou, kterou bych chtěla podpořit zájem o tento předmět. V teoretické části vymezuji učivo o slovních druzích a vyjmenovaných slovech. Popisuji algoritmy a zásady, které by se při tomto učivu měly dodržovat. Dále se zabývám vymezením pojmu hra a jejímu místu v životě dítěte. Také vysvětluji pojmy didaktická hra a jazyková hra. V praktické části vyhodnocuji dotazník, který se týká jazykových her ve třetím a čtvrtém ročníku. Vyhodnocuji v něm, jak učitelé na hry nahlížejí, jak k nim žáky motivují a zda hrají žáci tyto hry se zájmem. Tato část také obsahuje zásobník jazykových her, které jsou určeny k upevnění a procvičení učiva vyjmenovaných slov a slovních druhů.
Po určitých úpravách můžeme tyto hry využít i při procvičení jiného učiva v českém jazyce.Snažila jsem se co nejvíce propojit teorii s praxí. Hlavním cílem mé práce je, aby uvedené poznatky a hry přinesly žákům zajímavější a zábavnější metody výuky. |
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
Czech language is an unattractive and boring subject for some pupils. In this work I deal with linguistic game, by which I would like to promote interest in the subject. In the theoretical part I determine the subject matter of the word classes, new algorithms and principles that should be followed in the curriculum. In addition, there is a definition of game and its place in the life of a child. Other concepts, such as “didactic play” and “language game”, are explained as well.In the practical part I analyze the questionnaire, which is concerned with language games in the third and fourth year of primary school. I evaluate teachers´ opinions on play, if they involve games during their lessons and whether pupils play these games with interest or not. This section also contains a reservoir of language games that are designed to practice and consolidate the particular curriculum. I tried to link theory with practice as much as possible. The main aim of my thesis is to use games to make teaching methods more interesting and fun for children. |