Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Ověření korespondence mezi mediální a veřejnou agendou
Název práce v češtině: Ověření korespondence mezi mediální a veřejnou agendou
Název v anglickém jazyce: The verification of correspondence between the media and the public agenda
Klíčová slova: Agenda setting, Církev, Církevní restituce, Česká republika, Mediální agenda, Sociologie médií, Teorie rámcování, Veřejná agenda
Klíčová slova anglicky: Agenda setting, Church, Church restitution, Czech republic, Media agenda, Sociology of media, Framing, Public agenda
Akademický rok vypsání: 2012/2013
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra sociologie (21-KSOC)
Vedoucí / školitel: PhDr. Jiří Vinopal, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 07.02.2013
Datum zadání: 07.02.2013
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 26.02.2013
Datum a čas obhajoby: 29.01.2014 08:30
Datum odevzdání elektronické podoby:19.12.2013
Datum proběhlé obhajoby: 29.01.2014
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: PhDr. Mgr. Petr Lupač, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
1. Východiska
Diplomová práce se bude zabývat agendou setting, tj. teorií nastolování témat, která zahrnuje tři typy agend: mediální, politickou a veřejnou agendu. Původní výzkumy se zaměřovaly na vztah masových médií a veřejnosti, později byl do výzkumů přidán i třetí aktér - tvůrce politik. Teoretické i empirické zkoumání se soustředilo na kombinace vztahů a směrů korespondence mezi třemi typy agend těchto aktérů. Sama se soustřeďuji na vztah mezi mediální a veřejnou agendou, tedy zda a jaký vztah je mezi médii a veřejností. Z mnoha dřívějších prací vyplývá, že spojitost mezi těmito agendami existuje. Platnost tohoto faktu ověřuji na konkrétních případech problematiky církevních restitucí a vztahu české veřejnosti k církvím obecně.
2. Cíle
Za cíl své práce si kladu ověřit korespondenci mezi veřejnou a mediální agendou na konkrétních příkladech vztahu médií a veřejnosti k církvím v České republice a kauzy navrácení majetku církvím. Zajímám se o to, jak veřejnost tuto problematiku vnímá a jak se k ní staví. Budu také ověřovat vztah médií k těmto tématům. Korespondenci agend budu hledat zvlášť v každé rovině a následně obě roviny vzájemně porovnám.

3. Postup řešení
Podle sekundární analýzy dat za září 2012 z kontinuálního výzkumu „Naše společnost“ vydávaným Centrem pro výzkum veřejného mínění (CVVM) budu zkoumat názory a postoje jedinců k církevním restitucím. Kromě zájmu, souhlasu a dalších názorů na kauzu církevních restitucí a vztahu k církvím se budu věnovat i tomu, jaký vliv mají sociodemografické ukazatele na zájem o tyto témata. Výstupy pak srovnám s obsahovou analýzou médií. V obsahové analýze budu zaznamenávat charakteristiky zpráv v kategoriích „restituce církevního majetku“ za září 2012, tedy za stejné období výzkumu CVVM, na kterém je prováděna sekundární analýza dat. Odhaduji, že budu na základě archivu Mediasearch analyzovat kolem 200 zpráv ve vybraných celostátních denících Blesk, Hospodářské noviny, Lidové noviny, MF Dnes a Právo. Vycházím z předpokladu, že pokud v tomto období budou média dané téma rozebírat, bude s tím korespondovat zájem respondentů o tuto tématiku ve výzkumu „Naše společnost“ z analyzovaných dat za září 2012. Na základě výsledků se pak pokusím vztah intenzity zájmu (popř. vztah vyjadřovaný v postojích) zanést do uceleného rámce pohledu veřejnosti a médií na církev v české společnosti. Podle závěrů budu ověřovat korespondenci mezi veřejnou a mediální agendou.
4. Předpokládané závěry/uplatnění výsledků
Z dřívější teorie předpokládám korespondenci mezi veřejnou agendou a mediální agendou a budu ověřovat, že i v tomto případě tento vztah platí. Na základě zmapování tématu o církevních restitucích přinesu vhled do názorů veřejnosti na toto téma a pohledu médií, která v této kauze sehrála nemalou úlohu. Podle výsledků se pokusím nastínit, jaký vztah k církvím zaujímá současná česká společnost a jak se k nim vyjadřují média. Předpokládám, že média (nebo veřejnost) se budou stavět k církvím a postojům k církevním restitucím negativně, a to se bude odrážet v názorech české veřejnosti (nebo médiích).
Seznam odborné literatury
Ďurďovič M. 2012.“Tisková zpráva: Názor veřejnosti na roli církví ve společnosti a na navrácení církevního majetku – září 2012“. Praha: Centrum pro výzkum veřejného mínění.
Kalvas, F., J. Váně, M. Štípková, M. Kreidl. 2012. „Rámcování a nastolování agendy: Dva paralelní procesy v interakci“. Sociologický časopis/Czech Sociological Review, 48 (1): 3-37.
McCombs, M. 2009. „Agenda setting: nastolování agendy – masová média a veřejné mínění“. Praha: Portál.
Shaw, D. L., M. McCombs. 1977. „The Emergence of American Political Issues: The Agenda- Setting Function of the Press“. St. Paul: West.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK