Svět dětské mozkové obrny : nahlížení vlastního postižení v průběhu socializace
Název práce v češtině: | Svět dětské mozkové obrny : nahlížení vlastního postižení v průběhu socializace |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | World of Cerebral Palsy |
Klíčová slova: | Dětská mozková obrna, postižení, sociální konstruktivismus, vývojová psychologie, stigma |
Klíčová slova anglicky: | Cerebral Palsy, disability, coping, social constructivism, psychology of development, stigma |
Akademický rok vypsání: | 2012/2013 |
Typ práce: | rigorózní práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra sociologie (23-KS) |
Vedoucí / školitel: | prof. PhDr. Jiří Kabele, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno vedoucím/školitelem |
Datum přihlášení: | 30.01.2013 |
Datum zadání: | 30.01.2013 |
Datum a čas obhajoby: | 25.03.2013 00:00 |
Místo konání obhajoby: | Jinonice, U Kříže 8, Praha 5 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 31.01.2013 |
Datum proběhlé obhajoby: | 25.03.2013 |
Oponenti: | doc. PhDr. Boris Titzl, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Práce chce popsat proces, jakým lidé s Dětskou mozkovou obrnou (dále jen DMO) poznávají své postižení. Pro symptomy tohoto postižení je totiž charakteristické, že vznikají nejpozději do jednoho roku po narození. Z toho plyne, že takto postižený člověk/dítě nemá zkušenost „být zdravý“. Proto musí své postižení nahlížet a konstruovat jiným způsobem než např. lidé po úrazu. Práce chce tedy popsat kognitivní proces, jakým takto postižení jedinci své postižení poznávají. Teoreticky se chci opírat o sociální konstruktivismus a vývojovou psychologii J. Piageta. Metodologická část by se měla sestávat z rozhovorů s lidmi s DMO.
Devět rozhovorů s jedinci s DMO Vlastní autobiografie Šest příběhů matek dětí s DMO |
Seznam odborné literatury |
Ahmad, Waqar, I. U. (ed.) (2000). Ethnicity, Disability, and Chronic Illness. Philadelphia: Open University Press.
Text analyzuje nemoc jako soubor medicímských, sociálních kulturních a dalších kontextů. Bártlová, S. (2005). Sociologie medicíny a zdravotnictví. Praha: Grada/Avicenum. Bellaby, P. (1996). The World of Illness of the Closed Head Injured. In A. Radley (ed.), Worlds of Illness: Biographical and Cultural Perspectives on Health and Disease. New York: Routledge, s. 161–178. Oba texty reflektují posun, který znamenal změnu postavení nemoci a nemocného ve společnosti. Berger, P., Luckmann, T. (1999). Sociální konstrukce reality. Brno: CDK. Beuf, A. H. (1979). Biting off the Bracelet: A Study of Children in Hospitals. Philadelphia: University of Pennsylvania Press. Autorka rozpracovává téma problematiky dlouhodobého pobytu dětí v nemocničních zařízeních. Poukazuje zejména na jejich citové strádání. Navazuje svou prací na Goffmanovu práci. Goffman, E. (1961). Asylums, Essays on the Social Situation of Mental Patiens. Englewood Cliffs, N. J.: Prentice-Hall. Goffman, E. (2003). Stigma, poznámky o způsobech zvládání narušené identity. Praha: Sociologické nakladatelství. Goffmanův koncept stigmatu a stigmatizace je založem na diskrepanci reality virtuální na straně jedné a reality sociální a biografické na straně druhé. Kraus, J. a kol. (2005). Dětská mozková obrna. Praha: Grada. Murphy, J. (2001). Umlčené tělo. Praha: Sociologické nakladatelství. Piaget, J. (1966). Psychologie inteligence. Praha: SPN. Piaget, J., Inhelder, B. (1970). Psychologie dítěte. Praha: SPN. Piaget, J. (1974). Theorien und Methoden der modernen Erzihnung. Frankfurt an Mein: Fischer Taschenbuch Verlag. Piagetův koncept akomodačně-asimilačních schémat nabízí teoretický koncept poznání, který je užit jako nástroj poznání vlastního postižení. |
Předběžná náplň práce |
Jak jedinec s DMO poznává vlastní postižení v průběhu socializace?
Jak se proces poznávání projevuje v průběhu školní docházky? Jak proces rozpoznávání ovlivnuje sociální imtegraci? 1. kapitola ozřejmuje vznik invalidity jakožto nového jevu v dvacátém století. V druhé části jsou objasněny sociální a medicínské determinanty, které umožnily vznik tzv. invalidity z mládí. 2. kapitola popisuje DMO. 3. kapitola popisuje pomocí pojmů sickness, disease a illness změnu vnímání nemoci a nemocného ve společnosti. Dále definuje pojmy impairment, disability a restricted participation a vztahuje je k DMO. 4. kapitola se zabývá problematikou diagnostikování DMO a diskutuje jednotlivé přístupy k tomuto probému uvnitř medicíny a střetávání se těchto přístupů s laickými pohledy matek dětí s DMO. 5. kapitola se věnuje vyrovnávání se - coping - rodin s přítomností postiženého dítěte v rodině. Dále kapitola popisuje existující léčebné postupy a propojuje je s následmou integrací a osamostatnováním. 6. kapitola definuje teoretické nástroje, které následně slouží k reflexi vlastního postižení. 7. kapitola popisuje autorovo rozpoznávání vlastního postižení, které je historicky zasazeno do prostředí totální instituce. 8. kapitpla analyzuje období školní docházky ve vztahu k rozpoznávání vlastního postižení. 9. kapitola analyzuje vliv obeznámenosti s vlastním postižením na proces sociální integrace. |