Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Problematické úlohy typu multiple-choice
Název práce v češtině: Problematické úlohy typu multiple-choice
Název v anglickém jazyce: Problematic multiple-choice problems
Klíčová slova: Úloha, testová úloha, uzavřená úloha s výběrem odpovědi, didaktický test, rámcový vzdělávací program, školní vzdělávací program
Klíčová slova anglicky: Task, quiz question, closed task with multiple choice answers, didactic test, Framework Educational Program, School Educational Program
Akademický rok vypsání: 2012/2013
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra matematiky a didaktiky matematiky (41-KMDM)
Vedoucí / školitel: doc. RNDr. Antonín Jančařík, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem
Datum přihlášení: 24.01.2013
Datum zadání: 24.01.2013
Datum a čas obhajoby: 09.01.2017 09:00
Místo konání obhajoby: M. Rettigové 4, Praha 1, R302, 302, Knihovna KMDM, 3. patro, vpravo
Datum odevzdání elektronické podoby:29.11.2016
Datum proběhlé obhajoby: 09.01.2017
Předmět: Obhajoba diplomové práce (OSZD005)
Oponenti: prof. RNDr. Naďa Vondrová, Ph.D.
 
 
 
Předběžná náplň práce
Diplomová práce se snaží nalézt odpověď na otázku, jaký je vliv zařazení učiva ve školním vzdělávacím programu na výsledky v soutěži Matematický klokan. Práce se zaměřuje na úlohy typu multiple-choice, u kterých žáci dosahovali velmi nízkých výsledků úspěšnosti. S takovýmito úlohami se žáci mohou setkávat v matematických soutěžích a výzkumech. Práce je členěna na teoretickou a empirickou část. V první části jsou čtenáři seznámeni s aktuální situací týkající se matematických soutěží v českém prostředí, a vymezuje pojmy týkající se dané problematiky. Dále charakterizuje vybrané soutěže, kterých se žáci základních škol účastní, a podrobněji se zaměřuje na soutěž Matematický klokan. V empirické části je popsána metodologie výzkumu kvalitativního charakteru, jehož cílem bylo ověřit vliv zařazení učiva v předmětu matematika do školního vzdělávacího programu na výsledky v soutěži Matematický klokan. V této části jsou zpracována a vyhodnocena dvě šetření, která probíhala v období školních let 2014/2015 a 2015/2016 na úplné základní škole. V šetření byla využita analýza rozboru úloh ze soutěže Matematický klokan, analýza učebnic, školního vzdělávacího programu a dalších školních dokumentů. Dále byly provedeny polostrukturované rozhovory s učiteli a žáky, které byly využity při vyhodnocování úloh. Šetření odhalilo, že testovaná skupina žáků se během dospívání zlepšuje ve svých výsledcích u stejného didaktického testu složeného z vybraných úloh ze soutěže Matematický klokan. Důležitý posun je z části přisuzován přístupu učitele k zařazování učiva do vzdělávacího programu základní školy v hodinách matematiky.
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
This thesis tries to answer the question what impact on the results in Mathematical Kangaroo competition has inclusion of specific curriculum into the School Education Program. The work focuses on multiple-choice type of tasks, where pupils fall short of success. Pupils can meet such tasks in mathematical competitions and research. The work is divided into theoretical and empirical part. The first part, makes readers familiar with current situation regarding mathematical competitions in Czech environment and defines terms related to the issue. It also characterizes selected competitions in which primary school pupils are involved, and focuses more on competition Mathematical Kangaroo. The empirical part describes methodology of qualitative research, aimed to verify the effect of inclusion specific curriculum in mathematics into the School Education Program on results of competition Mathematical Kangaroo. In this section two surveys are processed and analyzed, that took place during the school years 2014/2015 and 2015/2016 at complete primary school. The surveys were based on an analysis of tasks from competition Mathematical Kangaroo, analysis of textbooks, School Education Program and other school documents. Further there were conducted semi structured interviews with teachers and pupils, which were used in the evaluation of tasks. The investigation revealed that the test group of students during adolescence improved in their results for the same didactic test consisting of selected tasks from the competition Mathematical Kangaroo. This important shift is partly attributed to teacher’s approach in assigning curriculum into elementary school Educational Program in mathematics lessons.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK