Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Dramatická výchova jako nástroj k poznávání historického dědictví hlavního města Prahy
Název práce v češtině: Dramatická výchova jako nástroj k poznávání historického dědictví hlavního města Prahy
Název v anglickém jazyce: Drama in education as a tool for exploring the historical heritage of the City of Prague
Klíčová slova: dramatická výchova, základní škola, Rámcový vzdělávací program, historie, Praha
Klíčová slova anglicky: drama education, elementary school, Framework educational program, history, Prague
Akademický rok vypsání: 2012/2013
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP)
Vedoucí / školitel: doc. Mgr. Radek Marušák
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem
Datum přihlášení: 17.01.2013
Datum zadání: 17.01.2013
Datum a čas obhajoby: 03.09.2015 09:00
Místo konání obhajoby: M. Rettigové 4, Praha 1, R210, 210, 2. patro, vlevo
Datum odevzdání elektronické podoby:25.06.2015
Datum proběhlé obhajoby: 03.09.2015
Předmět: Obhajoba diplomové práce (OSZD005)
Oponenti: Mgr. Radmila Svobodová
 
 
 
Zásady pro vypracování
Tato práce bude rozdělena na dvě základní části. Část teoretickou a část praktickou. V části teoretické se budu zabývat dramatickou výchovou jako celkem, jejími principy, metodami a využitím ve vyučování na prvním stupni základní školy. Ve druhé, praktické části, provedu dotazníkové šetření, kde cílem bude zjistit, jaké povědomí mají prvostupňové děti o pražských památkách. Na základě vyhodnocení dotazování bude připraveno několik lekcí dramatické výchovy tematizovaným k těmto památkám.
Seznam odborné literatury
EVA MACHKOVÁ. Jak se učí dramatická výchova - Didaktika dramatické výchovy. Praha: Akademie múzických umění, 2007.
MARUŠÁK, Radek. Dramatická výchova v kurikulu současné školy. Praha: Portál, 2008.

MACKOVÁ, Silva. Dramatická výchova. Brno: Janáčkova akademie múzických umění, 2004.
MACHKOVÁ, Eva. Volba literární látky pro dramatickou výchovu, aneb, Hledání dramatičnosti. Praha: Akademie múzických umění, 2012.
VALENTA, Josef. Metody a techniky dramatické výchovy. Praha: Grada Publishing, 2008.
Předběžná náplň práce
Cílem této práce je zjistit, jak pražské děti znají místo, ve kterém žijí, popřípadě kde denně chodí do školy, a pomocí dramatické výchovy jim umožnit poznání historie a příběhů ze svého města. Práce ve své teoretické části shrnuje význam dramatické výchovy jako nástroje dětského poznávání a jejího využití ve výuce na prvním stupni, popisuje její principy, základní strategie a metody. V praktické části zkoumá přehled a povědomí dětí pražských škol o historickém a kulturním bohatství hlavního města Prahy. Na základě tohoto výzkumu je ve druhém úseku praktické části zařazeno několik návrhů na lekce dramatické výchovy, každá zaměřená na jedno vybrané místo v Praze, které je něčím zajímavé a významné. Děti by měly poznat pomocí dramatické výchovy nejnavštěvovanější a historicky nejzásadnější místa v Praze, objevit význam těchto míst a prožít si příběhy lidí s nimi spjatých. Lekce jsou strukturovány tak, aby jejich obsah byl dětem co nejbližší a aby v nich vzbudil touhu vše poznat i živě.
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
The aim of this work is to determine how the Prague children know the place where they live, or where they go to school every day, and use drama to allow them to gain knowledge of history and stories of their city. The theoretical part summarizes the importance of drama as a tool for children's learning and its use in teaching in the first level o primary education, describes its principles, basic strategies and methods. The practical part of the review examines the awareness of children and schools in Prague of the historical and cultural heritage of the City of Prague. In the second section of the practical part is included several proposals for drama lessons on the basis of this research, each focusing on a selected location in Prague, which is in some way interesting and significant. Children should learn through drama the most popular and historically important places in Prague, discover the importance of these places and experience the stories of people associated with them. Lessons are structured so that the content is close to children and inspires them with a desire to experience everything from the first hand.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK