Možnosti rozvíjení motivace současných žáků 1. stupně základní školy
Název práce v češtině: | Možnosti rozvíjení motivace současných žáků 1. stupně základní školy |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Possibility of developing the motivation of current pupils in the 1.st grade of primary school |
Klíčová slova: | motivace, motivace žáka k učení, výukové strategie, metody, inovativní přístupy |
Klíčová slova anglicky: | Motivation, pupil motivation for leraning, teaching strategies, methods, innovative approaches. |
Akademický rok vypsání: | 2012/2013 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP) |
Vedoucí / školitel: | PaedDr. Nataša Mazáčová, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno vedoucím/školitelem |
Datum přihlášení: | 26.12.2012 |
Datum zadání: | 26.12.2012 |
Datum a čas obhajoby: | 21.05.2015 09:00 |
Místo konání obhajoby: | M. Rettigové 4, Praha 1, R210, 210, 2. patro, vlevo |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 06.04.2015 |
Datum proběhlé obhajoby: | 21.05.2015 |
Předmět: | Obhajoba diplomové práce (OSZD005) |
Oponenti: | Mgr. Josef Novotný |
Zásady pro vypracování |
Zpracování rešerše na zadané téma
Studium a analýza odborné literatury Zpracování teoretické části práce Výzkumné šetření Vyhodnocení výzkumného šetření Závěry |
Seznam odborné literatury |
Pavelková, I.: Motivace žáků k učení. Univerzita Karlova v Praze – pedagogická fakulta 2002.
Mazáčová, N.: Vybrané pedagogické inovace v současné škole. Univerzita Karlova v Praze – pedagogická fakulta 2008. Spilová, V.: Didaktická východiska primárního vzdělávání dětí na základní škole. Pedagogická fakulta UK, Praha, 1996 Tomková, A., Kašová, J., Dvořáková, M.: Učíme v projektech. Praha, Portál 2009 Langr, L.: Úloha motivace ve vyučování na základní škole. Praha, SPN 1984 Skalková, J.: Za novou kvalitu vyučování. Brno, Paido 1995. Maňák, J., Švec, V.: Výukové metody. Brno, Paido 2003. Hanuš, R., Chytilová, L.: Zážitkové pedagogické učení. Praha, Grada Publishing, a.s. 2009. |
Předběžná náplň práce |
Zpracování mé diplomové práce je zaměřeno na možnosti podpory motivace u žáků 1. stupně základní školy.
Ve své teoretické části práce se zabývám obecně charakteristikou motivace žáka 1. stupně základní školy k učení. Podrobnější charakteristikou jednotlivých inovativních výukových strategií, které napomáhají ke zvyšování motivace žáka k učení, a jejich významem ve výuce. V praktické části se zabývám výzkumem s cílem zjistit, jak učitelé přemýšlí o motivaci žáků ve vztahu k využívání inovativních výukových strategií a jaké inovativní výukové strategie a přístupy ve výuce využívají. Výzkumné šetření je realizováno prostřednictvím dotazníku, který vyplní učitelé 1. stupně základní školy. Osnova: Úvod I. Teoretická část Vymezení řešeného problému Motivace Organizační formy Výuková (vyučovací) metoda Didaktická hra 1. Význam motivace žáků v učebním procesu 1.1 Zdroje motivace ke zvyšování učební výkonnosti žáků 1.2 Druhy motivací žáků k učení - Vnitřní a vnější motivace k učení - Poznávací, výkonová a sociální motivace 2. Organizační formy učebního procesu 2.1 Skupinové a kooperativní vyučování - Skupinové vyučování - Kooperativní vyučování - Příklady metod skupinového a kooperativního vyučování 2.2 Otevřené vyučování jako významná strategie motivace zvyšování učební výkonnosti - Aspekty otevřeného vyučování - Učební plány a plánování práce - Hodnocení otevřeného vyučování - Příklady aktivit využívané při otevřeném vyučování 3. Výukové metody 3.1 Klasifikace metod 3.2 Metody tradičního vyučování 3.3 Inovativní výukové metody 3.3.1 Projektové vyučování 3.3.2 Metody kritického myšlení 3.3.3 Problémové vyučování 3.3.4 Výuka dramatem 4. Didaktické hry a jejich význam při vyučování 4.1 Didaktické hry 4.2 Metodická příprava hry 4.3 Příklady didaktických her II. Praktická část 5. Předmět průzkumu 6. Cíle a předpoklady 7. Metodika práce 8. Diskuse 9. Závěr |
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
Processing of my thesis is focused on the possibilities of support of the first grade scholars on primary school.
In this theoretical part deals with the general characteristics of pupil motivation 1st grade of primary school learning. More detailed characteristics of individual innovative teaching strategies that help to increase pupils motivation for learning, and their importance in education. In the practical part deals with research to determine how teachers think about the motivation of students in relation to the use of innovative teaching strategies and identify innovative teaching strategies and approaches used in teaching. The survey is carried out through a questionnaire completed by the teachers of the first grade of primary school. |