Co děti kreslí (nejen) na asfalt
Název práce v češtině: | Co děti kreslí (nejen) na asfalt |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | What do children draw (not only ) on the asphalt |
Klíčová slova: | městské prostředí, krajina, stopa, materiál, nestandardní prostředky, výtvarná výchova, náhoda, záměr |
Klíčová slova anglicky: | urban environment, landscape, footprint, material, non-standard resources, art education, a coincidence, intent |
Akademický rok vypsání: | 2012/2013 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra výtvarné výchovy (41-KVV) |
Vedoucí / školitel: | prof. ak. mal. Martin Velíšek, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 17.12.2012 |
Datum zadání: | 17.12.2012 |
Datum a čas obhajoby: | 04.09.2013 00:00 |
Místo konání obhajoby: | UK Pedf - KVV |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 21.06.2013 |
Datum proběhlé obhajoby: | 04.09.2013 |
Předmět: | Obhajoba diplomové práce (OSZD005) |
Oponenti: | Mgr. Helena Kafková, Ph.D. |
Konzultanti: | Mgr. Magdalena Novotná, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
V teoretické části prozkoumejte možnosti obohacení výuky výtvarné výchovy o materiálová specifika městského prostoru (komparativně zaznamenejte situaci v mimoměstském prostředí), na základě zkoumání postulujte nestandardní podložky a kresebné (malířské) materiály, naznačte jejich vazby k podložkám a materiálům standardním, vztáhněte vybrané problémy k vybraným ukázkám z dějin umění
V praktické části na základě provedeného zkoumání vytvořte sérii volných prací s různě úzkou nestandardních prostředků vazbou k realitě, při práci využijte obsahový a formální potenciál tématu, pracujte programově s minimálními prostředky, hledejte krajní i zdánlivě nevýtvarná řešení V didaktické části vytvořte řadu výtvarných úlohy pro žáky prvního stupně základní školy s využitím postupů, zmapovaných v teoretické části, uveďte „minimální“ prostředky do souvislostí se „standardními“ prostředky a ve vazbě na RVP. |
Seznam odborné literatury |
ECO, U. Meze interpretace. Praha : Karolinum, 2004
KRATOCHVÍL, Z.; BOUZEK, J. Proměny interpretací. Praha : Herrmann & synové, 1996 KULKA, J. Psychologie umění. Praha:Grada, 2008 SLAVÍK, J. Od výrazu k dialogu ve výchově. Artefiletika. Praha: Univerzita Karlova, 1997 PETŘÍČEK, M. Pohledy, Karolinum, 2012 PETŘÍČEK, M. Myšlení obrazem – průvodce současným filosofickým myšlením pro středně nepokročilé, Herrmann & synové, 2009 ROESELOVÁ, V. Námět ve výtvarné výchově, Praha : Sarah. 2000 |
Předběžná náplň práce |
Mapování materiálového potenciálu městského prostředí jako specifického prostředku pro výuku výtvarné výchovy. Hledání souvislosti a paralel mezi standardními a nestandardními prostředky. Výběr vhodných prostředků s ohledem na cílovou skupinu. Ověření předpokládaného potenciálu. Provázání s tradičními postupy. Evaluace a autoevaluace. |
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
Mapping the material potential of urban environment as a specific medium for teaching Art. Search for links and parallels between standard and non-standard means of Art. Selecting the appropriate means with regard to the target group. Verification of the expected potential. Linking with traditional practices. Evaluation and self-evaluation. |