Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Rodinné rituály s tématikou školy
Název práce v češtině: Rodinné rituály s tématikou školy
Název v anglickém jazyce: Family rituals with the theme of school
Klíčová slova: rituály, rodinné rituály, school, family
Klíčová slova anglicky: rituals, family rituals, school, family
Akademický rok vypsání: 2012/2013
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra psychologie (41-KPSY)
Vedoucí / školitel: PhDr. Ida Viktorová, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem
Datum přihlášení: 17.12.2012
Datum zadání: 17.12.2012
Datum a čas obhajoby: 27.05.2014 00:00
Datum odevzdání elektronické podoby:15.04.2014
Datum proběhlé obhajoby: 27.05.2014
Předmět: Obhajoba diplomové práce (OSZD005)
Oponenti: doc. PhDr. Miloš Kučera, CSc.
 
 
 
Zásady pro vypracování
V diplomové práci se budu zabývat rodinnými rituály, které jsou součástí života každé rodiny. Pro její členy jedním ze zdrojů pocitu bezpečí a jistoty. Bude mě zajímat, jak rodinné rituály ve vybraných rodinách vypadají, jak plní funkci, jaký mají význam, jak jsou pro respondenty významné. Můj zájem se bude soustředit na více generací v rámci jedné rodiny. S jejími členy povedu rozhovory. Díky rozhovorům bych ráda zjistila, jestli se určité rodinné rituály zachovávají i po další generaci, jestli v nich potomek pokračuje i u své vlastní rodiny. Dále by mě zajímalo, jaký vliv mají rodinné rituály na rodinnou soudržnost, na vztahy mezi jednotlivými členy, na rodinnou identitu a například na výchovu. Můj zájem bude soustředěn na takové rodinné rituály, které se dotýkají školy (prohlížení vysvědčení, domácí příprava ad.), protože s touto institucí je po určitou dobu svého života spjat každý z nás. Skrze vyprávění o rodinných rituálech bych se pak mohla například dozvědět, jestli tyto rituály usnadňují práci pro školu a jak školní docházku v rodině pojímají.
Seznam odborné literatury
• KAUFMANN-HUBER, Gertrud. Děti potřebují rituály. Vyd. 1. Překlad Alžběta Sirovátková. Praha: Portál, 1998, 94 s. Rádci pro rodiče a vychovatele. ISBN 80-717-8203-3.
• KURR VAN GENNEP, Charles-Arnold. Přechodové rituály: systematické studium rituálů. Překlad Helena Beguivinová. Praha: Lidové noviny, 1997, 201 s. Mythologie, sv. 1. ISBN 80-710-6178-6.
• FRIESEN, J. D. Rituals and Family Strength. Direction. 1990, vol. 19, no. 1, 39-48. Dostupný z WWW: http://www.directionjournal.org/article/?654
• MATĚJČEK, Zdeněk. Co, kdy a jak ve výchově dětí. Vyd. 3. Praha: Portál, 2000, 143 s. Rádci pro rodiče a vychovatele. ISBN 80-717-8494-X.
• SOBOTKOVÁ, I.: Psychologie rodiny. Praha : Portál, 2001. ISBN 80-7178-559-8.
• MATOUŠEK, Oldřich. Rodina jako instituce a vztahová síť. 2., rozš. a přeprac. vyd. Praha: Sociologické nakladatelství, 1997, 144 s. Studijní texty (Sociologické nakladatelství), sv. 3. ISBN 80-858-5024-9.
• BARKER, Philip. Rodinná terapie. 1. vyd. Praha: Triton, 2012, 324 s. Psyché (Triton). ISBN 978-807-3875-305.
• REISS, David. The Family ´s Construction of Reality. Harvard: Harvad Univesity Press, 1981. ISBN 0-674-29416-5.

Předběžná náplň práce
Diplomová práce je zaměřena na rodinné rituály, které se dotýkají školy a školního prostředí. V teoretické části nejprve čtenáři přibližuje, co je obecněji rituály myšleno. Seznamuje s vymezeními rituálů různými autory a jejich pohledy porovnává. Další text se týká již rodinných rituálů – obsah je zaměřen na význam a funkci rodinných rituálů, jejich dělení a možnou typologii rodin dle úrovně a struktury rodinných rituálů. Další část tvoří kapitoly o rodině a škole. V případě kapitoly o rodině hovoříme o jejím významu, o rodině jako systému, zároveň k této kapitole řadíme text o rodinných příbězích a mezigeneračním přenosu. Kapitola o škole pracuje s významem školy a s vývojovými obdobími dítěte během povinné školní docházky. Závěrečná kapitola hovoří o vzájemném vztahu a kontaktu rodiny a školy. Druhou část práce tvoří empirický výzkum. Výzkum se zaměřuje na zkoumání rodinných rituálů a dává si za cíl zachytit a blíže poznat, jaký význam a funkci plní rodinné rituály v případě školní docházky jak pro rodinu samotnou, tak pro instituci školy. Pro naplnění výzkumného záměru nám posloužily rozhovory s šestnácti respondenty, kteří o rodinných rituálech s tématem školy hovořili. Sebraná data byla následně kvalitativní metodou zpracována.
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
The diploma thesis is focused on family rituals that affect schools and school environment. A theoretical part deals with a general meaning of rituals. Besides, it gives an introduction to definitions of rituals by various authors and compares their views. The following text refers to family rituals in particular – the content consists of importance and function of family rituals and their division and typology according to the level and structure of these rituals. A subsequent part consists of chapters focusing on family and school. The chapter about family analyses its importance and system, as well as family stories and intergenerational transmissions. The following chapter, concerning the school, studies position of school and development of children during compulsory school attendance. The final chapter describes the interrelationship and contact of a family and school. The second part of the thesis consists of empirical research. The research focuses on examining the family rituals. Moreover, it gives a goal to discover and describe this issue in a context of school attendance as an important obligation for a family and also, on the other side, as a situation for a school institution. To fulfil the research, sixteen respondents were interviewed. Afterwards, the collected data were processed by a qualitative method.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK