Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Způsob výuky kombinatoriky na střední škole a jeho vliv na řešitelské strategie žáků
Název práce v češtině: Způsob výuky kombinatoriky na střední škole a jeho vliv na řešitelské strategie žáků
Název v anglickém jazyce: Ways of Teaching Combinatorics at the Secondary School and their Influence on Pupils' Solving Strategies
Klíčová slova: výuka kombinatoriky, učebnice matematiky pro SŠ, strategie řešení kombinatorických úloh
Klíčová slova anglicky: teaching of combinatorics, secondary school mathematics, solving strategy for combinatorial problems
Akademický rok vypsání: 2012/2013
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra matematiky a didaktiky matematiky (41-KMDM)
Vedoucí / školitel: prof. RNDr. Naďa Vondrová, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem
Datum přihlášení: 14.12.2012
Datum zadání: 14.12.2012
Datum a čas obhajoby: 13.01.2015 13:00
Místo konání obhajoby: M. Rettigové 4, Praha 1, R302, 302, Knihovna KMDM, 3. patro, vpravo
Datum odevzdání elektronické podoby:04.12.2014
Datum proběhlé obhajoby: 13.01.2015
Předmět: Obhajoba diplomové práce (OSZD005)
Oponenti: prof. RNDr. Ladislav Kvasz, DSc., Dr.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Diplomantka provede analýzu učebnic střední školy z hlediska přístupů k výuce kombinatoriky. Dále provede rešerši české, slovenské a pokud možné anglické literatury z hlediska přístupů k výuce kombinatoriky a z hlediska problémů, které přitom vznikají, a chyb, kterých se žáci dopouštějí.

Vybere dvě až čtyři vhodné střední školy, kde provede vlastní výzkum s cílem popsat reálnou výuku kombinatoriky, identifikovat učitelské strategie v této oblasti a žákovské chyby.

Výzkum bude sestávat ze tří částí. Za prvé, diplomantka provede rozhovory s učiteli matematiky zaměřené na jejich přístup k výuce kombinatoriky. Za druhé, pokud to bude možné, provede náslechy na několika vstupních hodinách tématu kombinatorika a s následným rozhovorem s učitelem. Za třetí, sestaví diagnostický test s úlohami z kombinatoriky, který zadá na zkoumaných školách žákům v době, kdy už budou mít kombinatoriku probranou.

Výsledky výzkumu a studie literatury povedou k návrhu vlastního přístupu k výuce části kombinatoriky.
Seznam odborné literatury
Česká a slovenská literatura týkající se kombinatoriky (výuky, chyb žáků apod.).
Středoškolské učebnice matematiky (tištěné i elektronické).
Anglické výzkumné články (např. z databáze Scopus).
Závěrečné (diplomové, bakalářské, disertační) práce na téma kombinatoriky.
Předběžná náplň práce
1. Úvod
2. Kombinatorika v pedagogických dokumentech (RVP, ŠVP)
3. Kombinatorika v učebnicích
4. Výuka kombinatoriky a výzkum v didaktice matematiky, žákovské chyby v řešení úloh z kombinatoriky apod.
5. Vlastní výzkum - rozhovory s učiteli a náslechy na hodinách
6. Vlastní výzkum - diagnostický text
7. Závěr
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK