Referenční vokalizace primátů
Název práce v češtině: | Referenční vokalizace primátů |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Referential vocalization of primates |
Klíčová slova: | referenční komunikace, vokalizace, primáti, antipredační chování, potravní chování |
Klíčová slova anglicky: | referential communication, vocalization, primates, anti-predator behavior, feeding behavior |
Akademický rok vypsání: | 2012/2013 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra zoologie (31-170) |
Vedoucí / školitel: | PhDr. RNDr. Tereza Nekovářová, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno vedoucím/školitelem |
Datum přihlášení: | 27.11.2012 |
Datum zadání: | 21.12.2012 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 23.08.2013 |
Datum proběhlé obhajoby: | 11.09.2013 |
Oponenti: | RNDr. Tomáš Petrásek, Ph.D. |
Předběžná náplň práce |
Primáti disponují určitými kognitivními schopnostmi, které jim umožňují interakci v sociálním prostředí. Mezi tyto schopnosti patří například vnímání a rozeznávání ostatních jedinců, predikování jejich chování, případně manipulace a kooperace. Oblast sociální kognice může být rozčleněna do tří základních oblastí: 1) sociální interakce (rozeznávání ostatních, tvoření aliancí, kooperace), 2) komunikace, 3) sociální učení. Některé typy vokalizace nekódují pouze jednotlivé vlastnosti vokalizujícího jedince jako je druh, velikost a jeho motivační stav, ale informují také o událostech a objektech v okolí. Tato vokalizace se nazývá„ funkčně referenční“. Referenční komunikace se akusticky odlišuje od ostatních druhů vokalizace a je produkována pouze v reakci na specifické podněty. Recipient reaguje na vokalizací zprostředkovanou informaci stejným způsobem, jako by byl podnětu přítomen. |
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
Prmates possess some cognitive abilities, that allsow them to interact in social environment. These abilities include for example perceiving, recognizing, manipulating, and predicting other individuals. Social cognition could be divided into three main areas: 1) social interaction (e.g. knowledge of individuals, of social relationships, alliance formation, cooperation); (2) communication (3) social learning, including the “cultural transmission”. Some types of vocalization encode only the individual properties of vocalization individuals such as species, size, and its motivational state, but also inform about events and objects around. This vocalization is called "functional reference." Referential communication acoustically different from other kinds of vocalization, and is produced only in response to specific stimulus. Recipient responds to vocalizations indirect information in the same manner as if the present initiative. |