Parafráze klasického uměleckého díla - didaktická transformace a aplikace tématu do výuky výtvarné výchovy
Název práce v češtině: | Parafráze klasického uměleckého díla - didaktická transformace a aplikace tématu do výuky výtvarné výchovy |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Paraphrase classical artwork - a didactic transformation and application of topics in art education |
Klíčová slova: | parafráze, klasické umělecké dílo, analýza, tvar, transformace, alterace, fotografie, výtvarné umění, výtvarná výchova, žák |
Klíčová slova anglicky: | paraphrase,classic artwork, transformation, analysis, shape, photography, alteration, art, art education, pupil |
Akademický rok vypsání: | 2012/2013 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra výtvarné výchovy (41-KVV) |
Vedoucí / školitel: | PhDr. Jan Šmíd, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 22.11.2012 |
Datum zadání: | 22.11.2012 |
Datum a čas obhajoby: | 08.09.2014 00:00 |
Místo konání obhajoby: | UK Pedf - KVV |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 20.06.2014 |
Datum proběhlé obhajoby: | 08.09.2014 |
Předmět: | Obhajoba diplomové práce (OSZD005) |
Oponenti: | doc. MgA. Michal Sedlák, Ph.D. |
Konzultanti: | prof. ak. mal. Martin Velíšek, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
V diplomové práci se zaměřte na problém řešící parafrázi jako nástroj proměny klasického výtvarného díla. Zabývejte se možnostmi parafráze, citacemi a eventuelně take dalšími možnostmi transformací uměleckého díla. Téma vztáhněte do širších uměleckých, umělecko historických, filosofických a sociokulturních oblastí. Ve své práci se zaměřte také na rozbor uměleckého díla, na hledání významů ve vybraných dílech a práci s jednotlivými kompozičními prvky.
V rámci výtvarné části vytvořte soubor autorských fotografií, vycházející z klasických, Vámi zvolených malířských děl, demonstrující proměnu a autorský posun. Zkoumejte také úlohu jednotlivých prvků v obraze a pracujte s nimi. V didaktické části vytvořte projekt pro žáky 2. stupně základní školy, vycházející z tématu diplomové práce, navazujícíjí na poznatky teoretické i výtvarné části práce. Paralelně vycházejte také z uměleckohistorických kontextů a ze současných kurikulárních dokumentů RVP. |
Seznam odborné literatury |
BECKER U. Slovník symbolů, Portál, 2002
HALL J. Slovník námětů a symbolů ve výtvarném umění, MF, 1991 LURKER M. Slovník biblických obrazů a symbolů, Vyšehrad, 1999 PETŘÍČEK M. Myšlení obrazem – průvodce současným filosofickým myšlením pro středně nepokročilé, Herrmann & synové, 2009 PETŘÍČEK M., VELÍŠEK M. Pohledy (které tvoří obrazy), nakl.PedfUK, 2012 ROYT J., ŠEDINOVÁ H. Slovník symbolů, MF, 1998 BENOIST, L.; Znaky, symboly a mýty. Praha: Victoria Publishing, 1995 DOUBRAVOVÁ, J.; Sémiotika obecná, uměnovědná a hudební. Bratislava: 1993. FONTANA, D.; Tajemný jazyk symbolů. 1. vyd. Praha – Litomyšl: Paseka, 1994. ISBN 80-85192-91-8. FOUCAULT, M.; Archeologie vědění. Praha: Herman a synové, 2000. KOMÁREK, S.; Příroda a kultura: svět jevů a svět interpretací. Praha: Vesmír, 2000. PANOFSKY, E.; Význam ve výtvarném umění. 1. vyd. Praha: Odeon 1981. ADORNO, T.; Estetická teorie. 1.vyd. Praha: Panglos, 1997. ISBN 80-902205-4-1. AGENTURA BLACKCOFEE: Ikony, symboly, piktogramy. Praha: Slovart, 2006. ISBN 80-7209-824-1. AUERBACH, E.; Mimésis. Zobrazení skutečnosti v západoevropských literaturách. Praha: 1998. AUMONT, J.; Obraz. 1. vyd. Praha: Akademie múzických umění, 2005. ISBN 80-7331-045-7. HLAVÁČEK, J.; Kompozice podle Rudolfa Arnheima. Praha: Ped F UK, 1997. BLÁHA, J., ŠAMŠULA, P.; Průvodce výtvarným uměním 3, 4, 5. Praha: Práce, 1996. ISBN 80-208-0386-6 |
Předběžná náplň práce |
Systematické studium odborných pramenů, průběžné řešení didaktické a výtvarné části práce. |
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
Systematical study of special resources, resolution of didactic and author´s part of diploma work. |