Prekoncepce žáků v oblasti termiky
Název práce v češtině: | Prekoncepce žáků v oblasti termiky |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Pupil`s preconceptions about heat and temperature |
Klíčová slova: | prekoncepce, miskoncepce, teplo, teplota |
Klíčová slova anglicky: | preconceptions, misconceptions, heat, temperature |
Akademický rok vypsání: | 2012/2013 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra didaktiky fyziky (32-KDF) |
Vedoucí / školitel: | RNDr. Dana Mandíková, CSc. |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 07.11.2012 |
Datum zadání: | 08.11.2012 |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 16.11.2012 |
Datum a čas obhajoby: | 12.09.2014 00:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 21.07.2014 |
Datum odevzdání tištěné podoby: | 31.07.2014 |
Datum proběhlé obhajoby: | 12.09.2014 |
Oponenti: | doc. RNDr. Růžena Kolářová, CSc. |
Konzultanti: | doc. RNDr. Petr Kácovský, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
1. Prostudovat literaturu týkající se výzkumů prekoncepcí v oblasti termiky a sepsat krátký úvod do problematiky.
2. Na základě užívaných učebnic udělat přehled toho, co a kdy se žáci na základní škole z termiky dovídají. 3. Sestavit test ke zjištění prekoncepcí žáků v termice, s využitím úloh užitých v dalších výzkumech (možnost srovnání). 4. Provést pomocí sestaveného testu průzkum u žáků základních škol a odpovídajících ročníků osmiletých gymnázií před probíráním termiky v hodinách fyziky a po jejím probrání. 5. Zpracovat a shrnout výsledky průzkumu a porovnat je s výsledky podobných průzkumů. 6. Na základě publikace [6] se seznámit s hlavními myšlenkami metody aktivního učení a interaktivních demonstrací v hodinách. 7. Sestavit 2-3 pracovní listy zaměřené na miskoncepce žáků zjištěné v rámci průzkumu a odzkoušet je se žáky. |
Seznam odborné literatury |
[1] DRIVER, R., SQUIRES, A., RUSHFORD, P., WOOD-ROBINSON, V.: Making Sense of Secondary Science. Routledge Falmer, New York, 2003.
[2] MANDÍKOVÁ, D., TRNA, J.: Žákovské prekoncepce ve výuce fyziky. Paido, Brno, 2011 [3] DUIT, R.: Wärmevorstellungen. In: Naturwissenschaften im Untericht. Physik/Chemie 34, (1986), č.13 s. 30-33 [4] LIKUSOVÁ, D.: Představy žáků o teple a teplotě. Diplomová práce. MFF UK, Praha 1994. [5] THORNTON, R. K., SOKOLOFF, D.: The Heat and Temperature Conceptual Evaluation (HTCE), (2001). [6] THORNTON, R. K., SOKOLOFF, D.: Interactive Lecture Demonstrations. Active Learning in Introductory Physics. The Physics Suite. John Wiley & Sons, 2004 [7] WARREN, J. W.: The teaching of the concept of heat. Physics Education 7, 1972. s.41-44 [8] CLOUGH, E. E., DRIVER, R.: Secondary students´conceptions of the conduction of heat: bringing together scientific and personal views. Physics Education 20, 1985. s.176-182 [9] MILLER, R. L., STREVELER, R. A., DAZHI, Y., SANTIAGO ROMAN, A. Y.: Identifying and Repairing Students Misconceptions in Thermal and Transport Science. Paper Presented at the AIChE Annual Meeting Nashville, Tennessee, November 10, 2009. Dostupné na: http://www.aicheproceedings.org/2009/Fall/data/papers/Paper163869.pdf [10] PATHARE, S. R., PRADHAN, H. C.: Students` alternative conceptions in pressure, heat and temperature. Trends in Science Education Research. Dostupné na: http://www.hbcse.tifr.res.in/episteme/episteme-1/allabs/shirish_abs.pdf [11] PATHARE, S. R., PRADHAN, H. C.: Students` misconceptions about heat transfer mechanism and elementary kinetic theory. Physics Education 45 (6), 2010. s.629-634 |
Předběžná náplň práce |
V rámci práce bude sestaven test a proveden průzkum prekoncepcí žáků v oblasti termiky před probíráním tohoto tématu ve výuce a po jeho probrání. Výsledky budou porovnány s obdobnými průzkumy provedenými v ČR i v zahraničí. |
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
The work will deal with pupil`s preconceptions about heat and temperature. There will be done a research among pupils before dealing with these theme in school lessons and after it. The results of this research will be compared with results of similar researches done in Czech Republic and abroad. |