Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Učení se češtiny v důchodovém věku
Název práce v češtině: Učení se češtiny v důchodovém věku
Název v anglickém jazyce: Learning the Czech language in retirement age
Klíčová slova: stáří, změny ve stáří, důchodový věk, učení se cizího jazyka, komunikační metoda, vnější a vnitřní motivace, role učitele při výuce, organizační formy výuky, kurzy češtiny pro cizince, kvalitativní výzkum, mnohočetná případová studie, polostrukturovaný rozhovor
Klíčová slova anglicky: old age, changes in the old age, retirement age, foreign language learning, communicative approach, extrinsic and intrinsic motivation, teacher´s role in education, organizational forms of education, Czech for Foreigners, qualitative research, multiple case study, semi-structured interview
Akademický rok vypsání: 2012/2013
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Ústav českého jazyka a teorie komunikace (21-UCJTK)
Vedoucí / školitel: Mgr. Tamah Sherman, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 31.10.2012
Datum zadání: 12.11.2012
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 26.11.2012
Datum a čas obhajoby: 16.09.2013 00:00
Datum odevzdání elektronické podoby:14.08.2013
Datum proběhlé obhajoby: 16.09.2013
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: prof. PhDr. Karel Šebesta, CSc.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Práce se bude zabývat z interdisciplinárního hlediska problematikou učení se cizích jazyků v důchodovém věku, který může být charakterizován tím, že dotyčná osoba již není ekonomicky aktivní, disponuje volným časem a může mít určité fyzické bariery (např. zhoršený zrak nebo sluch). V rámci evropské společnosti tím práce přispívá k aktuálnímu tématu stárnutí obyvatelstva a problémům k němu se vážícím. Jako příklad učení se cizího jazyka bude sloužit případ cizinců důchodového věku v České republice, kteří se učí česky.
Práce se bude skládat z několika částí. V první, obecné části poskytne diplomantka přehled realizace výuky češtiny pro lidi v důchodovém věku – do jaké míry nabízejí jazykové školy či jiná zařízení kurzy speciálně určené pro seniory, porovná situaci s tou ve vybraných jiných evropských zemích (např.s Německem), a postaví situaci výuky češtiny jako cizího jazyka do sociálního a historického kontextu. Druhá část se bude zabývat specifickými psychologickými-pedagogickými aspekty jazykové akvizice seniorů. V poslední části provede diplomantka kvalitativní výzkum – rozhovory s lektory seniorů učících se češtinu a se samotnými seniory (konkrétní podobu rozhovorů určí diplomantka během výzkumu). Otázky budou mj. jaká je jejich motivace učit se češtinu ve vyšším věku, zda preferují individuální výuku nebo výuku v jazykových kurzech, resp. jaké mají zkušenosti, popř. jaké výhody/nevýhody jednotlivé možnosti podle nich skýtají, zda se chtějí učit spíše gramatiku nebo chtějí mluvit (konverzace), a jak by podle nich měla výuka vypadat. Otázky na lektory budou mj. zda přizpůsobují výuku, pokud mají ve skupině/vyučují individuálně seniora, jaká je podle nich motivace seniorů učit se cizí jazyk nebo zda senioři mají nějaké zvláštní požadavky. Závěr práce bude jasně konstatovat, v čem může situace seniorů učících se češtinu jako cizí jazyk přispět k povědomí o této problematice v Evropě, a dále v čem může přispět k popisu situace s akvizicí češtiny ze strany cizinců v České republice.
Seznam odborné literatury
BOČKOVÁ, L. a kol. 50+ aktivně: fakta, inspirace a rady do druhé poloviny života. Praha: Respekt institut, 2011. 95 s. ISBN 978-80-904153-2-4
ČÁP, J. Psychologie pro učitele. 3. vyd. Praha: SPN, 1987. 381 s.
FINDSEN, B. Lifelong Learning in later life: a handbook on older adult learning. 1. vyd. Rotterdam: Sense Publishers, 2012. 218 s. ISBN 978-94-6091-649-6.
ČÍŽOVÁ, Z. Vzdelávanie ako prvok zvyšovania kvality života seniorov. Praha, 2011. Bakalářská práce (Bc.) Univerzita Karlova v Praze, Filozofická fakulta, Katedra andragogiky a personálního řízení. 2011-02-16.
HRDLIČKA, M. Kapitoly o češtině jako cizím jazyku. Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni, 2010. 245 s. ISBN 978-80-7043-867-1.
HRDLIČKA, M. Cizí jazyk čeština. 1. vyd. Praha: ISV nakladatelství, 2002. 150 s. ISBN 80-85866-98-6.
HENDL, J. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. 2. akt. vyd. Praha: Portál, 2008. 407 s. ISBN 978-80-7367-485-4.
JANÍKOVÁ, V. a kol. Výuka cizích jazyků. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2011. 200 s. ISBN 978-80-247-3512-2.
NAKONEČNÝ, M. Motivace lidského chování. 1. vyd. Praha: Academia, 1997. 270 s. ISBN 80-200-0592-7.
PLOCKOVÁ, D. Výuka mateřštiny u seniorů z krajanské komunity v Buenos Aires z hlediska sociálně pedagogického. Praha, 2012. Univerzita Karlova v Praze, Filozofická fakulta, Katedra pedagogiky. 2012-05-30.
POKORNÁ, A. Komunikace se seniory. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2010. 158 s. ISBN 978-80-247-3271-8.
ŠERÁK, M. Zájmové vzdělávání dospělých. 1. vyd. Praha: Portál, 2009. 207 s. ISBN 978-80-7367-551-6.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK