Učení se češtiny v důchodovém věku
Název práce v češtině: | Učení se češtiny v důchodovém věku |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Learning the Czech language in retirement age |
Klíčová slova: | stáří, změny ve stáří, důchodový věk, učení se cizího jazyka, komunikační metoda, vnější a vnitřní motivace, role učitele při výuce, organizační formy výuky, kurzy češtiny pro cizince, kvalitativní výzkum, mnohočetná případová studie, polostrukturovaný rozhovor |
Klíčová slova anglicky: | old age, changes in the old age, retirement age, foreign language learning, communicative approach, extrinsic and intrinsic motivation, teacher´s role in education, organizational forms of education, Czech for Foreigners, qualitative research, multiple case study, semi-structured interview |
Akademický rok vypsání: | 2012/2013 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Ústav českého jazyka a teorie komunikace (21-UCJTK) |
Vedoucí / školitel: | Mgr. Tamah Sherman, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 31.10.2012 |
Datum zadání: | 12.11.2012 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 26.11.2012 |
Datum a čas obhajoby: | 16.09.2013 00:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 14.08.2013 |
Datum proběhlé obhajoby: | 16.09.2013 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | prof. PhDr. Karel Šebesta, CSc. |
Zásady pro vypracování |
Práce se bude zabývat z interdisciplinárního hlediska problematikou učení se cizích jazyků v důchodovém věku, který může být charakterizován tím, že dotyčná osoba již není ekonomicky aktivní, disponuje volným časem a může mít určité fyzické bariery (např. zhoršený zrak nebo sluch). V rámci evropské společnosti tím práce přispívá k aktuálnímu tématu stárnutí obyvatelstva a problémům k němu se vážícím. Jako příklad učení se cizího jazyka bude sloužit případ cizinců důchodového věku v České republice, kteří se učí česky.
Práce se bude skládat z několika částí. V první, obecné části poskytne diplomantka přehled realizace výuky češtiny pro lidi v důchodovém věku – do jaké míry nabízejí jazykové školy či jiná zařízení kurzy speciálně určené pro seniory, porovná situaci s tou ve vybraných jiných evropských zemích (např.s Německem), a postaví situaci výuky češtiny jako cizího jazyka do sociálního a historického kontextu. Druhá část se bude zabývat specifickými psychologickými-pedagogickými aspekty jazykové akvizice seniorů. V poslední části provede diplomantka kvalitativní výzkum – rozhovory s lektory seniorů učících se češtinu a se samotnými seniory (konkrétní podobu rozhovorů určí diplomantka během výzkumu). Otázky budou mj. jaká je jejich motivace učit se češtinu ve vyšším věku, zda preferují individuální výuku nebo výuku v jazykových kurzech, resp. jaké mají zkušenosti, popř. jaké výhody/nevýhody jednotlivé možnosti podle nich skýtají, zda se chtějí učit spíše gramatiku nebo chtějí mluvit (konverzace), a jak by podle nich měla výuka vypadat. Otázky na lektory budou mj. zda přizpůsobují výuku, pokud mají ve skupině/vyučují individuálně seniora, jaká je podle nich motivace seniorů učit se cizí jazyk nebo zda senioři mají nějaké zvláštní požadavky. Závěr práce bude jasně konstatovat, v čem může situace seniorů učících se češtinu jako cizí jazyk přispět k povědomí o této problematice v Evropě, a dále v čem může přispět k popisu situace s akvizicí češtiny ze strany cizinců v České republice. |
Seznam odborné literatury |
BOČKOVÁ, L. a kol. 50+ aktivně: fakta, inspirace a rady do druhé poloviny života. Praha: Respekt institut, 2011. 95 s. ISBN 978-80-904153-2-4
ČÁP, J. Psychologie pro učitele. 3. vyd. Praha: SPN, 1987. 381 s. FINDSEN, B. Lifelong Learning in later life: a handbook on older adult learning. 1. vyd. Rotterdam: Sense Publishers, 2012. 218 s. ISBN 978-94-6091-649-6. ČÍŽOVÁ, Z. Vzdelávanie ako prvok zvyšovania kvality života seniorov. Praha, 2011. Bakalářská práce (Bc.) Univerzita Karlova v Praze, Filozofická fakulta, Katedra andragogiky a personálního řízení. 2011-02-16. HRDLIČKA, M. Kapitoly o češtině jako cizím jazyku. Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni, 2010. 245 s. ISBN 978-80-7043-867-1. HRDLIČKA, M. Cizí jazyk čeština. 1. vyd. Praha: ISV nakladatelství, 2002. 150 s. ISBN 80-85866-98-6. HENDL, J. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. 2. akt. vyd. Praha: Portál, 2008. 407 s. ISBN 978-80-7367-485-4. JANÍKOVÁ, V. a kol. Výuka cizích jazyků. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2011. 200 s. ISBN 978-80-247-3512-2. NAKONEČNÝ, M. Motivace lidského chování. 1. vyd. Praha: Academia, 1997. 270 s. ISBN 80-200-0592-7. PLOCKOVÁ, D. Výuka mateřštiny u seniorů z krajanské komunity v Buenos Aires z hlediska sociálně pedagogického. Praha, 2012. Univerzita Karlova v Praze, Filozofická fakulta, Katedra pedagogiky. 2012-05-30. POKORNÁ, A. Komunikace se seniory. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2010. 158 s. ISBN 978-80-247-3271-8. ŠERÁK, M. Zájmové vzdělávání dospělých. 1. vyd. Praha: Portál, 2009. 207 s. ISBN 978-80-7367-551-6. |