Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Cesty a strategie žáků 10-12letých při řešení vybraného typu slovních úloh
Název práce v češtině: Cesty a strategie žáků 10-12letých při řešení vybraného typu slovních úloh
Název v anglickém jazyce: Ways and strategies of 10-12 years old pupils when solving selected type of word problems
Klíčová slova: slovní úloha, strategie řešení, chyba, příčiny chyby, uchopení slovní úlohy,
Klíčová slova anglicky: word problem, solving strategy, mistake, source of mistake, grasping of word problem
Akademický rok vypsání: 2012/2013
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra matematiky a didaktiky matematiky (41-KMDM)
Vedoucí / školitel: doc. RNDr. Darina Jirotková, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem
Datum přihlášení: 22.10.2012
Datum zadání: 22.10.2012
Datum a čas obhajoby: 02.09.2014 11:00
Místo konání obhajoby: M. Rettigové 4, Praha 1, R302, 302, Knihovna KMDM, 3. patro, vpravo
Datum odevzdání elektronické podoby:19.06.2014
Datum proběhlé obhajoby: 02.09.2014
Předmět: Obhajoba diplomové práce (OSZD005)
Oponenti: prof. RNDr. Milan Hejný, CSc.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Diplomantka
1. seseznámí se s problematikou - vyhledá a prostuduje odbornou literaturu k tématu DP
2. připraví, provede a vyhodnotí dotazníkové šetření pro učitele
3. připraví a provede analýzu úloh pro žáky - s antisignálem, dynamické, komplementární, zadané grafem (v textu, obrázkem, tabulkou)
4. vytipuje vhodné úlohy a provede jejich analýzu
5. připraví experiment
5. formuluje očekávání sama i jiné učitelky
6. realizuje experiment
7. přepíše důležité rozhovory
8. analyzuje experiment
9. sepíše DP
Seznam odborné literatury
Milan Hejný, František Kuřina, Dítě, škola a matematika. Praha: Portál, 2009

CHRÁSKA M. Didaktické testy. Brno: Paido, 1999

CHRÁSKA M. Metody pedagogického výzkumu. Praha: Grada, 2007.

KALHOUS Z., OBST O. Školní didaktika. Olomouc: UP Olomouc

KONFOROVIČ A.G. Významné matematické úlohy. Praha: SPN, 1989

ODVÁRKO O., CALDA E., ŠEDIVÝ J., ŽIDEK S. Metody k řešení matematických úloh.Praha: Státní nakladatelství, 1990
P
EJSAR Z. Vybrané kapitoly z didaktiky matematiky. Ústí nad Labem: Pedagogická fakulta
v Ústí nad Labem, 1990

ZELINA M. Tvořivost v matematice. Ostrava: Krajský pedagogický ústav Ostrava, 1990.

MATEMATICKÉ A PŘÍRODOVĚDNÉ ÚLOHY pro první stupeň základního vzdělávání, Náměty pro rozvoj kompetencí žáků na základě zjištění výzkumu TIMSS 2007, Milan Hejný, Jitka Houfková, Darina Jirotková, Dana Mandíková a kol.

Hejný, M., Novotná, J., Stehlíková, N. Dvacet pět kapitol z didaktiky matematiky, Praha 2004
Stehlíková, N. Náměty na podnětné vyučování v matematice, Praha 2007
Předběžná náplň práce
DP bude mít dvě části - teoretickou a praktickou.
V teoretické části autorka provede rešerši dostupné literatury na dané téma.
Praktická část bude postavena na experimentu se žáky 10-12letými:
1. seznámí se situací ve škole prostřednictvím dotazníkového šetření
2. připraví nástroj experimentu - "obtížné" slovní úlohy pro žáky 5.,6. ročníku
3. realizuje experiment
4. analyzuje žákovská řešení z hlediska zvolených parametrů

Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
Diploma thesis will consist of two parts - theoretical and practical.
An author will do bibliographic search of available literature in the theoretical part.
Practical part will be based on an experiment with 10-12 years old pupils:
1. using questionnaire the situation in schools will be mapped
2. tool of experiment will be prepared - "difficult" word problems for pupils of 5th and 6th grades
3. an experiment will be realized
4. pupils solutions will be analysed from the point of view of chosen parameters
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK