Cesty a strategie žáků 10-12letých při řešení vybraného typu slovních úloh
Název práce v češtině: | Cesty a strategie žáků 10-12letých při řešení vybraného typu slovních úloh |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Ways and strategies of 10-12 years old pupils when solving selected type of word problems |
Klíčová slova: | slovní úloha, strategie řešení, chyba, příčiny chyby, uchopení slovní úlohy, |
Klíčová slova anglicky: | word problem, solving strategy, mistake, source of mistake, grasping of word problem |
Akademický rok vypsání: | 2012/2013 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra matematiky a didaktiky matematiky (41-KMDM) |
Vedoucí / školitel: | doc. RNDr. Darina Jirotková, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno vedoucím/školitelem |
Datum přihlášení: | 22.10.2012 |
Datum zadání: | 22.10.2012 |
Datum a čas obhajoby: | 02.09.2014 11:00 |
Místo konání obhajoby: | M. Rettigové 4, Praha 1, R302, 302, Knihovna KMDM, 3. patro, vpravo |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 19.06.2014 |
Datum proběhlé obhajoby: | 02.09.2014 |
Předmět: | Obhajoba diplomové práce (OSZD005) |
Oponenti: | prof. RNDr. Milan Hejný, CSc. |
Zásady pro vypracování |
Diplomantka
1. seseznámí se s problematikou - vyhledá a prostuduje odbornou literaturu k tématu DP 2. připraví, provede a vyhodnotí dotazníkové šetření pro učitele 3. připraví a provede analýzu úloh pro žáky - s antisignálem, dynamické, komplementární, zadané grafem (v textu, obrázkem, tabulkou) 4. vytipuje vhodné úlohy a provede jejich analýzu 5. připraví experiment 5. formuluje očekávání sama i jiné učitelky 6. realizuje experiment 7. přepíše důležité rozhovory 8. analyzuje experiment 9. sepíše DP |
Seznam odborné literatury |
Milan Hejný, František Kuřina, Dítě, škola a matematika. Praha: Portál, 2009
CHRÁSKA M. Didaktické testy. Brno: Paido, 1999 CHRÁSKA M. Metody pedagogického výzkumu. Praha: Grada, 2007. KALHOUS Z., OBST O. Školní didaktika. Olomouc: UP Olomouc KONFOROVIČ A.G. Významné matematické úlohy. Praha: SPN, 1989 ODVÁRKO O., CALDA E., ŠEDIVÝ J., ŽIDEK S. Metody k řešení matematických úloh.Praha: Státní nakladatelství, 1990 P EJSAR Z. Vybrané kapitoly z didaktiky matematiky. Ústí nad Labem: Pedagogická fakulta v Ústí nad Labem, 1990 ZELINA M. Tvořivost v matematice. Ostrava: Krajský pedagogický ústav Ostrava, 1990. MATEMATICKÉ A PŘÍRODOVĚDNÉ ÚLOHY pro první stupeň základního vzdělávání, Náměty pro rozvoj kompetencí žáků na základě zjištění výzkumu TIMSS 2007, Milan Hejný, Jitka Houfková, Darina Jirotková, Dana Mandíková a kol. Hejný, M., Novotná, J., Stehlíková, N. Dvacet pět kapitol z didaktiky matematiky, Praha 2004 Stehlíková, N. Náměty na podnětné vyučování v matematice, Praha 2007 |
Předběžná náplň práce |
DP bude mít dvě části - teoretickou a praktickou.
V teoretické části autorka provede rešerši dostupné literatury na dané téma. Praktická část bude postavena na experimentu se žáky 10-12letými: 1. seznámí se situací ve škole prostřednictvím dotazníkového šetření 2. připraví nástroj experimentu - "obtížné" slovní úlohy pro žáky 5.,6. ročníku 3. realizuje experiment 4. analyzuje žákovská řešení z hlediska zvolených parametrů |
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
Diploma thesis will consist of two parts - theoretical and practical.
An author will do bibliographic search of available literature in the theoretical part. Practical part will be based on an experiment with 10-12 years old pupils: 1. using questionnaire the situation in schools will be mapped 2. tool of experiment will be prepared - "difficult" word problems for pupils of 5th and 6th grades 3. an experiment will be realized 4. pupils solutions will be analysed from the point of view of chosen parameters |