Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Čtení u žáků s Aspergerovým syndromem
Název práce v češtině: Čtení u žáků s Aspergerovým syndromem
Název v anglickém jazyce: Reading in children with Asperger syndrome
Klíčová slova: Aspergerův syndrom, čtení, kognitivní aspekty čtení, čtenářská gramotnost, roviny čtenářské gramotnosti, technika čtení, porozumění čtenému
Klíčová slova anglicky: Asperger syndrome, reading, cognitive aspects of reading, literacy, literacy levels, reading technique, reading comprehension
Akademický rok vypsání: 2012/2013
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra psychologie (41-KPSY)
Vedoucí / školitel: doc. PhDr. PaedDr. Anna Kucharská, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem
Datum přihlášení: 24.10.2012
Datum zadání: 11.03.2013
Datum a čas obhajoby: 05.09.2014 10:30
Místo konání obhajoby: M303
Datum odevzdání elektronické podoby:26.06.2014
Datum proběhlé obhajoby: 05.09.2014
Předmět: Obhajoba bakalářské práce (OSZD004)
Oponenti: PhDr. Hana Sotáková, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Cílem této práce bude zmapování porozumění čtenému textu u žáků s Aspergerovým syndromem, kteří navštěvují 1. stupeň základní školy, výběr respondentů bude realizován ve spolupráci s organizací APLA.
Pro šetření budou využívány čtenářské testy, včetně hodnocení čtení s porozuměním, dále test naslouchání a text čtení s vizuální oporou.
Výsledkem práce bude kvalitativní rozbor těchto dovedností u vybraných žáků s následným orientačním srovnáním s výkony vrstevníků běžné populace.
Seznam odborné literatury
BOSÁKOVÁ, Markéta. Porozumění čtenému textu. Praha, 2008. 113 s. Vedoucí práce Anna Kucharská.
BOYD, Brenda. Výchova dítěte s Aspergerovým syndromem. Praha. Portál, 2011
FERJENČÍK, Ján. Úvod do metodologie psychologického výzkumu. Praha. Portál, 2010
CHURCH, Chatharine; ALISANSKI, Susan; AMANULLAH, Siraj. The Social, Behavioral, and Academic Experiences of Children with Asperger Syndrome. Focus on autism and other developmental disabilities, 2000, vol.15 Issue 1, p12, 9p, 2 Charts
JAMES, M. Ioan. Aspergerův syndrom: mimořádní lidé – mimořádné výkony. Praha. Triton, 2008
MYLES, Brenda Smith; HILGENFELD D.Tracy; BARNHILL P.Gena; GRIWOLD E. Deborah; HAGIWARA Taku; SIMPSON L.Richard. Analysis of Reading Skills in Individuals with Asperger syndrome. Focus on autism and other developmental disabilities, 2002, vol.17, num.2, str. 44-47
NAJVAROVÁ, Veronika. Čtenářská gramotnost žáků prvního stupně základní školy. Brno, 2008. Disertační práce.
PUPALA, Branislav; KOLLÁRIKOVÁ, Zuzana. Předškolní a primární pedagogika. Praha. Portál, 2010
PORTEŠOVÁ, Šárka. Skryté nadání: psychologická specifika rozumově nadaných žáků s dyslexií. Brno. Masarykova Univerzita, 2009
Pražská skupina školní etnografie. Psychický vývoj dítěte od 1. do 5.třídy. Praha. Univerzita Karlova v Praze, Karolinum, 2005
STRAUSSOVÁ, Romana; KNOTKOVÁ, Monika. Průvodce rodičů dětí s poruchou autistického spektra: Jak začít a proč?. Praha. Portál, 2011
THOROVÁ, Kateřina. Poruchy autistického spektra: dětský autismus, atypický autismus, Aspergerův syndrom, dezintegrační porucha. Praha. Portál, 2006.
THOROVÁ, Kateřina. Výjimečné děti – Aspergerův syndrom, informační příručka. Praha. APLA, 2008
VOSMIK, Miroslav; BĚLOHLÁVKOVÁ, Lucie. Žáci s poruchou autistického spektra v běžné škole: možnosti integrace na ZŠ a SŠ. Praha. Portál, 2010
Předběžná náplň práce
Cílem této práce bude zmapování porozumění čtenému textu u žáků s Aspergerovým syndromem, kteří navštěvují 1. stupeň základní školy, výběr respondentů bude realizován ve spolupráci s organizací APLA.
Pro šetření budou využívány čtenářské testy, včetně hodnocení čtení s porozuměním, dále test naslouchání a text čtení s vizuální oporou.
Výsledkem práce bude kvalitativní rozbor těchto dovedností u vybraných žáků s následným orientačním srovnáním s výkony vrstevníků běžné populace.
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
The aim of this bachelor thesis is to explore the understanding of text by elementary school pupils with Asperger syndrome, the respondent selection is implemented in collaboration with APLA - organization for people with autism.
For our research is used reading tests, including assesment of reading comprehension, listening test and reading test with visual support.
The result of this bachelor thesis will be qualitative analysis of these skills for selected pupils with subsequent orientation by comparing the performance of peers from the general population.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK