Čtení u žáků s Aspergerovým syndromem
Název práce v češtině: | Čtení u žáků s Aspergerovým syndromem |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Reading in children with Asperger syndrome |
Klíčová slova: | Aspergerův syndrom, čtení, kognitivní aspekty čtení, čtenářská gramotnost, roviny čtenářské gramotnosti, technika čtení, porozumění čtenému |
Klíčová slova anglicky: | Asperger syndrome, reading, cognitive aspects of reading, literacy, literacy levels, reading technique, reading comprehension |
Akademický rok vypsání: | 2012/2013 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra psychologie (41-KPSY) |
Vedoucí / školitel: | doc. PhDr. PaedDr. Anna Kucharská, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno vedoucím/školitelem |
Datum přihlášení: | 24.10.2012 |
Datum zadání: | 11.03.2013 |
Datum a čas obhajoby: | 05.09.2014 10:30 |
Místo konání obhajoby: | M303 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 26.06.2014 |
Datum proběhlé obhajoby: | 05.09.2014 |
Předmět: | Obhajoba bakalářské práce (OSZD004) |
Oponenti: | PhDr. Hana Sotáková, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Cílem této práce bude zmapování porozumění čtenému textu u žáků s Aspergerovým syndromem, kteří navštěvují 1. stupeň základní školy, výběr respondentů bude realizován ve spolupráci s organizací APLA.
Pro šetření budou využívány čtenářské testy, včetně hodnocení čtení s porozuměním, dále test naslouchání a text čtení s vizuální oporou. Výsledkem práce bude kvalitativní rozbor těchto dovedností u vybraných žáků s následným orientačním srovnáním s výkony vrstevníků běžné populace. |
Seznam odborné literatury |
BOSÁKOVÁ, Markéta. Porozumění čtenému textu. Praha, 2008. 113 s. Vedoucí práce Anna Kucharská.
BOYD, Brenda. Výchova dítěte s Aspergerovým syndromem. Praha. Portál, 2011 FERJENČÍK, Ján. Úvod do metodologie psychologického výzkumu. Praha. Portál, 2010 CHURCH, Chatharine; ALISANSKI, Susan; AMANULLAH, Siraj. The Social, Behavioral, and Academic Experiences of Children with Asperger Syndrome. Focus on autism and other developmental disabilities, 2000, vol.15 Issue 1, p12, 9p, 2 Charts JAMES, M. Ioan. Aspergerův syndrom: mimořádní lidé – mimořádné výkony. Praha. Triton, 2008 MYLES, Brenda Smith; HILGENFELD D.Tracy; BARNHILL P.Gena; GRIWOLD E. Deborah; HAGIWARA Taku; SIMPSON L.Richard. Analysis of Reading Skills in Individuals with Asperger syndrome. Focus on autism and other developmental disabilities, 2002, vol.17, num.2, str. 44-47 NAJVAROVÁ, Veronika. Čtenářská gramotnost žáků prvního stupně základní školy. Brno, 2008. Disertační práce. PUPALA, Branislav; KOLLÁRIKOVÁ, Zuzana. Předškolní a primární pedagogika. Praha. Portál, 2010 PORTEŠOVÁ, Šárka. Skryté nadání: psychologická specifika rozumově nadaných žáků s dyslexií. Brno. Masarykova Univerzita, 2009 Pražská skupina školní etnografie. Psychický vývoj dítěte od 1. do 5.třídy. Praha. Univerzita Karlova v Praze, Karolinum, 2005 STRAUSSOVÁ, Romana; KNOTKOVÁ, Monika. Průvodce rodičů dětí s poruchou autistického spektra: Jak začít a proč?. Praha. Portál, 2011 THOROVÁ, Kateřina. Poruchy autistického spektra: dětský autismus, atypický autismus, Aspergerův syndrom, dezintegrační porucha. Praha. Portál, 2006. THOROVÁ, Kateřina. Výjimečné děti – Aspergerův syndrom, informační příručka. Praha. APLA, 2008 VOSMIK, Miroslav; BĚLOHLÁVKOVÁ, Lucie. Žáci s poruchou autistického spektra v běžné škole: možnosti integrace na ZŠ a SŠ. Praha. Portál, 2010 |
Předběžná náplň práce |
Cílem této práce bude zmapování porozumění čtenému textu u žáků s Aspergerovým syndromem, kteří navštěvují 1. stupeň základní školy, výběr respondentů bude realizován ve spolupráci s organizací APLA.
Pro šetření budou využívány čtenářské testy, včetně hodnocení čtení s porozuměním, dále test naslouchání a text čtení s vizuální oporou. Výsledkem práce bude kvalitativní rozbor těchto dovedností u vybraných žáků s následným orientačním srovnáním s výkony vrstevníků běžné populace. |
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
The aim of this bachelor thesis is to explore the understanding of text by elementary school pupils with Asperger syndrome, the respondent selection is implemented in collaboration with APLA - organization for people with autism.
For our research is used reading tests, including assesment of reading comprehension, listening test and reading test with visual support. The result of this bachelor thesis will be qualitative analysis of these skills for selected pupils with subsequent orientation by comparing the performance of peers from the general population. |