Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
The Role of Gender in Selected Irish Plays
Název práce v češtině: Role genderu ve vybraných irských dramatech
Název v anglickém jazyce: The Role of Gender in Selected Irish Plays
Klíčová slova: Modern Irish drama, Brian Friel, Marina Carr, Frank McGuinness, Gender, Sexuality, Performativity, The Mai, Carthaginians, Dancing at Lughnasa
Klíčová slova anglicky: Moderni irske drama, Brian Friel, Marina Carr, Frank McGuinness, Gender, Sexualita, Performativita, The Mai, Carthaginians, Dancing at Lughnasa
Akademický rok vypsání: 2011/2012
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: angličtina
Ústav: Ústav anglofonních literatur a kultur (21-UALK)
Vedoucí / školitel: doc. Clare Wallace, M.A., Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 16.08.2012
Datum zadání: 22.08.2012
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 09.10.2012
Datum a čas obhajoby: 16.09.2013 08:30
Datum odevzdání elektronické podoby:23.08.2013
Datum proběhlé obhajoby: 16.09.2013
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: prof. Mgr. Ondřej Pilný, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
The thesis will focus on modern Irish drama and will examine three plays, Carthaginians by Frank McGuinness, Dancing at Lughnasa by Brian Friel and Marina Carr´s The Mai. These three plays have been thoroughly discussed from various perspectives in terms of their political or historical contexts but in my work I would like to focus rather on the importance and representation of gender and sexuality in these dramas. I would like to examine these plays within a sociological and historical conceptual framework, further engaging with te existing scholarship focusing on the performativity of gender.
Only four years separated the respective openings of Brian Friel´s Dancing at Lughnasa and Marina Carr´s The Mai, which both marked a new turn in modern Irish drama by communicating an (almost) exclusively female perspective and focus, thus filling an empty space on the traditionally predominantly male Irish stage. As Helen Lojek remarks, the sudden expansion of the debate focusing on historical portrayals of women was not unprecedented in the Irish society: “women were suddenly highly visible in Irish politics, especially when Mary Robinson was elected President in1990shortly after the play’s premiere.” (Lojek)
Similarly,McGuinness provocatively challenged the modern Irish stage with characters that disturbed the once clearly divided gender roles and disrupted compulsory heterosexual inclinations, profoundly provoking the rule-bound and family-oriented society in Ireland (Singleton 107). Being an outspoken representative of the homosexual minority himself, McGuinness seems to be constantly revisiting the topics of sexuality intermingled with history in his work. Although they might be seen as less audacious and more conventional in comparison to McGuinness, Friel and Carr do not offer a likeable neatly conformist representation of a family either.
I will argue thatgender and its commonly attached social expectations, implications and perceptions, generating numerous clashes in the dramas, play a crucial part in the characters´ lives and in an inescapable way determine their fates (and hence feed the plot of the plays); the extent of the characters´ suffering seems almost equal to the extent of their deviation from the supposed gender and sexual norm. Moreover, apart from giving voice to formerly mute groups, I will contend that the three plays are entwined in many further aspects of representing gender-related traumas and dealing with them. Overall, having carefully delved into the three plays, I would like to advocate the view that it is precisely the characters´ gender and sexuality that stands at the root and contributes to the dramas´ crises. However, at the same time, it is precisely gender and sexuality that ultimately enables the characters´ redemption (if any at all is possible) and catharsis in the plays.
Tato diplomová práce bude věnována modernímu irskému dramatu a bude se detailně zabývat třemi hrami - Carthaginians Franka McGuinnesse, Dancing at Lughnasa Briana Friela a The Mai od Mariny Carr. Tato dramata byla již mnohokrát středem pozornosti četných kritiků, kteří je zkoumali z různých úhlů pohledu, nejčastěji pak v kontextu historickém a politickém. Ve své práci bych ráda nabídla i jinou perspektivu – chtěla bych se zaměřit na důležitost a zobrazení genderu a sexuality v těchto hrách a nahlížet tyto hry spíše v socio-historickém kontextu s použitím teoretických materiálů z oblasti genderových studií a zdrojů zabývajících se performativitou genderu.
Pouze čtyři roky dělily premiéry her Briana Friela Dancing at Lughnasa a The Mai Mariny Carr, které do jisté míry znamenaly obrat a nový směr v irském dramatu – jeviště, do té doby zaplněná téměř výlučně mužskými postavami (z per autorů-mužů), nabízela nově prostor hrám, ve kterých narůstal počet a význam ženských hrdinek a dostalo se pozornosti jejich náhledu na život. Jak si všímá Helen Lojek, tato sílící tendence je opodstatněna i vývojem v irské společnosti: „ženy byly náhle velmi vidět i irské politice, zejména v roce 1990, krátce po premiéře Frielovy hry, kdy byla Mary Robinson zvolena irskou prezidentkou.“ (Lojek)
Hry Franka McGuinnesse pak odvážně provokovaly irskou veřejnost (svázanou mnoha pravidly a vyznávající klasické rodinné hodnoty) postavami, které narušovaly kdysi jasně definované a vymezené genderové role a zpochybňovaly téměř povinnou heterosexualitu. Zdá se, že téměř veškerou tvorbou McGuinnesse, coby velmi hlasitého obhájce homosexuální menšiny, probíhají provázaná témata historie a sexuality jako pověstná zlatá nit. A přestože v porovnání s jeho hrami může dílo Mariny Carr a Briana Friela vyznít poněkud krotce a konvenčně, ani oni nenabízejí jednoduchý konformní obraz irské rodiny.
Ve své práci bych chtěla dokázat, že gender a jemu připisovaný význam, stereotypy a (ne)naplnění očekávání společnosti s ním spojená pohánějí zápletku zmíněných tří her a neopominutelnou měrou určují osudy jejich hrdinů. Míra jejich utrpení se zdá přímo úměrná míře jejich odchýlení se od očekávání společnosti a jí nastavených sexuálních a genderových norem. Dále bych také chtěla ukázat, že tato dramata nespojují jen postavy pocházející z řad těch, kterým nebylo dříve dáno na irských jevištích příliš prostoru, ale i v dalších aspektech spojených s traumaty souvisejícími s genderem a vyrovnáváním se s nimi. Ve výsledku bych chtěla přesvědčit, že je to právě gender a sexualita, které stojí u zrodu a jsou peripetiemi konfliktů zobrazených ve zmíněných třech hrách. Zároveň jsou to ovšem tyto dva aspekty, které, pokud je to vůbec možné, jsou zdrojem katarze a spásy.
Seznam odborné literatury
Primary Sources:
Friel, Brian. Dancing at Lughnasa. London: Faber and Faber, 1990.
Carr, Marina. Plays 1. London: Faber and Faber, 1999.
McGuinness, Frank. Plays 1. London: Faber and Faber, 1996.
Secondary Sources:
Abdo, Diya M. “Redefining the Warring Self in Hanan Al-Shaykh's the "Story of Zahra" and FrankMcGuinness' "Carthaginians". Pacific Coast Philology 2 (2007): 217-237.
Connors, Timothy D. “Derry Comes to Mid-Michigan: Staging Carthaginians at Central Michingan University.” The Theatre of Frank McGuinness: Stages of Mutability. ed. Helen Lojek. Dublin: Carysfort Press, 2006. 79-91.
Corbett, Tony. Brian Friel: Decoding the Language of the Tribe. Dublin: The Liffey Press, 2002.
Cullingford, Elizabeth Butler. “British Romans and Irish Carthaginians: Anticolonial Metaphor in Heaney, Friel, and McGuinness.“ PMLA 2 (1996): 222-239.
Gibbons, Luke. “Projecting the Nation.” The Cambridge Companion to Modern Irish Culture. Eds. Joe Cleary and Claire Connolly. Cambridge: Cambridge University Press, 2005.
Grene, Nicholas. The Politics of Irish Drama: Plays in Context from Boucicault to Friel. Cambridge: Cambridge University Press, 2003.
Jordan, Eamonn. Theatre Stuff: Critical Essays on Contemporary Irish Theatre. Dublin: Carysfort Press, 2000.
Kelly-O´Reilly, Anne F. “Carthaginians: Narratives of Death and Resurrection in a Derry Graveyard.” The Theatre of Frank McGuinness: Stages of Mutability. ed. Helen Lojek . Dublin: Carysfort Press, 2002. 92 – 107.
Leeney, Cathy and McMullan, Anna ed. The Theatre of Marina Carr: Before Rules Was Made. Dublin: Carysfort Press, 2003.
Lojek, Helen. “Troubling Perspectives: Northern Ireland, the ´Troubles´ and Drama.” A Companion to Modern British and Irish Drama 1880-2005. Malden: Blackwell Publishing, 2006. 329-340.
McGrath, F.C. Brian Friel´s (Post)Colonial Drama: Language, Illusion, and Politics. New York: Syracuse University Press, 1999.
Nic Suibhne, Maire. “Outcasts from another age: Homosexuality in Ireland is still criminal.“ The Independent (29th July 1992).
Pilný, Ondřej. Irony and Identity in Modern Irish Drama. Praha: Litteraria Pragensia, 2006.
Richards, Shaun. The Cambridge Companion to Twentieth Century Irish Drama. Cambridge: Cambridge University Press, 2004.
Sihra, Melissa. Women in Irish Drama – A Century of Authorship and Representation. New York: Palgrave Macmillan, 2007.
Singleton, Brian. Masculinities and the Contemporary Irish Theatre. New York: Palgrave Macmilan, 2011.
Sweeney, Bernardette. Performing the Body in Irish Theatre. New York: Palgrave Macmillan, 2008.
Taggart, Ashley. “Theatre of War? Contemporary Drama in Northern Ireland” in Theatre Stuff: Critical Essays on Contemporary Irish Theatre ed. Eamonn Jordan. Dublin: Carysfort Press, 2000. 67 – 83.
Trotter, Mary. “Translating Women into Irish Theatre History” in A Century of Irish Drama: Widening the Stage. eds. Stephen Watt et al. Bloomington, Indiana: Indiana University Press, 2000. 163 – 178.
Wallace, Clare. Suspect Cultures: Narrative, Identity and Citation in 1990s New Drama. Praha: Litteraria Pragensia, 2006.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK