Tvořivě výrazové aktivity ve výuce na 1.st. ZŠ (se zaměřením na výtvarnou výchovu jako integrující disciplínu)
Název práce v češtině: | Tvořivě výrazové aktivity ve výuce na 1.st. ZŠ (se zaměřením na výtvarnou výchovu jako integrující disciplínu) |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Expressive and creatrive activities in primary school |
Klíčová slova: | kompetence učitelů, motivace a aktivita žáků, prožitkové učení, výtvarná výchova, tvořivost, expresivita, vzdělávací program, realita školní praxe |
Klíčová slova anglicky: | teaching competencies, motivation and activity of pupils, art education, creativity, expressivity, educational policy, school situation |
Akademický rok vypsání: | 2011/2012 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra výtvarné výchovy (41-KVV) |
Vedoucí / školitel: | PaedDr. Helena Hazuková, CSc. |
Řešitel: | skrytý - zadáno vedoucím/školitelem |
Datum přihlášení: | 09.07.2012 |
Datum zadání: | 09.07.2012 |
Datum a čas obhajoby: | 11.06.2013 00:00 |
Místo konání obhajoby: | UK Pedf - KVV |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 14.03.2013 |
Datum proběhlé obhajoby: | 11.06.2013 |
Předmět: | Obhajoba diplomové práce (OSZD005) |
Oponenti: | Mgr. Magdalena Novotná, Ph.D. |
Konzultanti: | Mgr. Lucie Jakubcová Hajdušková, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Zásady pro vypracování
Zdůvodněte závažnost daného tématu DP, charakterizujte předmět zkoumání, zformulujte cíl/e DP, uveďte prostředky jeho/jejich dosažení a předpokládané výstupy. V teoretické části se zaměřte na publikace s poznatky, které tvoří širší rámec zkoumané problematiky. Vybrané poznatky přehledně zpracujte do logicky strukturovaných celků jako východiska pro další zkoumání. Ve výzkumné části zformulujte výzkumný problém a dílčí cíle výzkumu.Rozhodněte, o druhu výzkumu, v němž bude těžiště výzkumného šetření a na tomto základě zvolte vhodné výzkumné metody., Pozornost věnujte závaznému vzdělávacímu dokumentu – RVP ZV a možnostem, které pro tvorbu integrovaných výukových celků s uplatněním tvořivě-expresivních momentů poskytuje. Vytvořte metodiku pro zjištění, jak jsou tyto možnosti využívány ve výuce na primárním stupni školy a ověřte její funkčnost. Na základě získaných poznatků z literatury a výzkumných nálezů vypracujte vlastní příklady plánu výtvarných řad jako osy integrovaných tematických celků, v nichž se tvořivě-výrazové aspekty uplatní i v dalších vzdělávacích obsazích. Jejich část realizujte se žáky na 1.st.ZŠ. Vedoucí diplomové práce: PaedDr. Hazuková Helena Předpokládaný rozsah diplomové práce: 65NS Datum zadání práce: 1. 2. 2012 Předběžný termín odevzdání práce: květen 2013 |
Seznam odborné literatury |
Seznam odborné literatury
HELUS, Z. Dítě v osobnostním pojetí. Praha, Portál 2006. HENDL, J. Úvod do kvalitativního výzkumu. Praha : Karolinum, 1997. JANÍK,T. Znalost jako klíčová kategorie učitelského vzdělávání. 1.vyd. Brno: Paido,2005. 171 s. ISBN 80-7315-080-8. KRATOCHVÍLOVÁ, J. Teorie a praxe projektové výuky. Brno: Pedagogická fakulta Masarykovy univerzity, 2006. PRŮCHA, J. Pedagogický výzkum : Uvedení do teorie a praxe. Praha : Karolinum, 1995. ISBN 80-7184-132-3. SLAVÍK,J. Od výrazu k dialogu ve výtvarné výchovy. Artefiletika. Praha: Karolinum, 1997. ISBN 80-7184-437-3. SLAVÍK, J.,DYTRTOVÁ,K.,FULKOVÁ,M.(2010) Konceptová ananalýza tvořivých úloh jako nástroj učitelské reflexe. Pedagogika, roč.LX,2010,str.223-24. ISSN 0031-3815 SKUTIL, M. at al. Základy pedagogicko-psychologického výzkumu pro studenty učitelství. Praha : Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-778-7. ŠTECH,S.(1992) Škola stále nová.Praha: Nakladatelství Karolinum,UK, ISBN 80-7066-673-0. GAVORA, P. Výzkumné metody pedagogice. Brno: Paido,1996. ISBN 80-85931-15-X. VALENTA, J. Kapitoly z teorie výchovné dramatiky. (Hraní rolí ve výchově a ve vyučování). Dramatická výchova a rozvoj sebevědomí). Praha: Institut sociálních vztahů, 1995. ISBN80-85866-06-4. VALENTA, J. Metody a techniky dramatické výchovy. Praha:Agentura Strom, 1997. ISBN 80-901954-1-5. VANČÁT, J. Poznávací a komunikační obsah výtvarné výchovy v kurikulárních dokumentech. Praha: Sdružení MAC, s.r.o.,2002. ISBN 80-86015-90-4. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praha: VÚP, 2007 |
Předběžná náplň práce |
Předběžná náplň práce
Cílem DP je přispět k rozvoji profesionálních kompetencí učitelů 1.stupně ZŠ k tvorbě integrovaných tematických celků (např. výtvarných řad a projektů), v nichž využijí tvořivě výrazových aktivit ve výtvarné výchově i v dalších vyučovacích předmětech k dosahování cílů RVP ZV. Výstupem je shrnutí výzkumných nálezů a příklad/y jejich využití ve výuce na primárním stupni školy. Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
The objective of this thesis is to contribute to professional competences of teachers of primary level of elementary education to create integrated units (e.g. projects). The text offers ways to develop creative and expressive activities both in Art Education and other subject across the curriculum as well, with respect to the national educational policies. |