Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Role mediální výchovy v utváření mediální gramotnosti dětí a mládeže
Název práce v češtině: Role mediální výchovy v utváření mediální gramotnosti dětí a mládeže
Název v anglickém jazyce: Role of media education in the forming of media literacy of children and young people
Klíčová slova: masová média, mediální výchova, mediální gramotnost, enkulturace
Klíčová slova anglicky: mass media, media education, media literacy, enculturation
Akademický rok vypsání: 2011/2012
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Ústav etnologie (21-UETN)
Vedoucí / školitel: PhDr. Ondřej Hubáček, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 04.06.2012
Datum zadání: 14.06.2012
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 26.07.2012
Datum a čas obhajoby: 08.09.2015 14:30
Datum odevzdání elektronické podoby:18.08.2015
Datum proběhlé obhajoby: 08.09.2015
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: PhDr. Markéta Poláková, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Práce se zabývá problematikou role mediální výchovy při utváření mediální gramotnosti dětí a mládeže, tedy segmentu populace ve věku formování systému životních hodnot, vytváření podstatných životních návyků a získávání základních funkčních kompetencí.
Práce je pojata jako teoreticko-empirická kulturologická studie, zkoumající mediální chování a vnímání mediálních obsahů z hlediska jejich atraktivity a kompatibility s každodenním životem daného segmentu populace. Vychází z předpokladu, že mediální obsahy mají na mladé lidi větší vliv než škola. Usiluje o zodpovězení klíčových otázek, jež z tohoto předpokladu vyplývají, jako zda jsou mediální obsahy v rozporu s náplní výuky ve školách, zda je slučitelný rodičovský přístup s mediálními obsahy, do jaké míry jsou děti integrované v rodinném prostředí a do jaké míry napojením například na sociální sítě jsou v rodinném prostředí izolovaní.
Základními metodami práce jsou kvantitativní dotazníkové šetření výběrového souboru daného segmentu populace a kvalitativní šetření reprezentantů učitelů, prováděné technikou hloubkových rozhovorů. Doplňkovou metodou je obsahová analýza typických mediálních obsahů přijímaných dětmi a mládeží.
Práce bude mít tři části – úvodní teoretickou, obsahující teoretická východiska a konceptualizaci problematiky, empirickou, obsahující operacionalizaci řešených témat a výsledky empirických šetření, a syntetizující, obsahující zobecňující interpretaci výsledků a závěry.
Seznam odborné literatury
Buermann, U.: Jak (pře)žít s médii, Hranice, Fabula 2009
Mc Quail, D.: Úvod do teorie masové komunikace, Praha, Portál 1999.
Mičienka, M., Jirák, J. kol.: Základy mediální výchovy, Praha, Portál 2007
Možný, I.: Sociologie rodiny,Praha, Sociologické nakladatelství 1999.
Murphy, R. F.: Úvod do kulturní a sociální antropologie, Praha, Sociologické nakladatelství 1999.
Musil, J.: Sociální a mediální komunikace, Praha, Univerzita Jana Amose Komenského 2010
Petrusek, M.: Základy sociologie,Praha, Akademie veřejné správy o.p. s. 2009.
Sociální a kulturní antropologie, Praha, Sociologické nakladatelství 1994.
Soukup, V.: Dějiny antropologie, Praha, Karolinum 2004.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK