Role mediální výchovy v utváření mediální gramotnosti dětí a mládeže
Název práce v češtině: | Role mediální výchovy v utváření mediální gramotnosti dětí a mládeže |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Role of media education in the forming of media literacy of children and young people |
Klíčová slova: | masová média, mediální výchova, mediální gramotnost, enkulturace |
Klíčová slova anglicky: | mass media, media education, media literacy, enculturation |
Akademický rok vypsání: | 2011/2012 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Ústav etnologie (21-UETN) |
Vedoucí / školitel: | PhDr. Ondřej Hubáček, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 04.06.2012 |
Datum zadání: | 14.06.2012 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 26.07.2012 |
Datum a čas obhajoby: | 08.09.2015 14:30 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 18.08.2015 |
Datum proběhlé obhajoby: | 08.09.2015 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | PhDr. Markéta Poláková, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Práce se zabývá problematikou role mediální výchovy při utváření mediální gramotnosti dětí a mládeže, tedy segmentu populace ve věku formování systému životních hodnot, vytváření podstatných životních návyků a získávání základních funkčních kompetencí. Práce je pojata jako teoreticko-empirická kulturologická studie, zkoumající mediální chování a vnímání mediálních obsahů z hlediska jejich atraktivity a kompatibility s každodenním životem daného segmentu populace. Vychází z předpokladu, že mediální obsahy mají na mladé lidi větší vliv než škola. Usiluje o zodpovězení klíčových otázek, jež z tohoto předpokladu vyplývají, jako zda jsou mediální obsahy v rozporu s náplní výuky ve školách, zda je slučitelný rodičovský přístup s mediálními obsahy, do jaké míry jsou děti integrované v rodinném prostředí a do jaké míry napojením například na sociální sítě jsou v rodinném prostředí izolovaní. Základními metodami práce jsou kvantitativní dotazníkové šetření výběrového souboru daného segmentu populace a kvalitativní šetření reprezentantů učitelů, prováděné technikou hloubkových rozhovorů. Doplňkovou metodou je obsahová analýza typických mediálních obsahů přijímaných dětmi a mládeží. Práce bude mít tři části – úvodní teoretickou, obsahující teoretická východiska a konceptualizaci problematiky, empirickou, obsahující operacionalizaci řešených témat a výsledky empirických šetření, a syntetizující, obsahující zobecňující interpretaci výsledků a závěry. |
Seznam odborné literatury |
Buermann, U.: Jak (pře)žít s médii, Hranice, Fabula 2009 Mc Quail, D.: Úvod do teorie masové komunikace, Praha, Portál 1999. Mičienka, M., Jirák, J. kol.: Základy mediální výchovy, Praha, Portál 2007 Možný, I.: Sociologie rodiny,Praha, Sociologické nakladatelství 1999. Murphy, R. F.: Úvod do kulturní a sociální antropologie, Praha, Sociologické nakladatelství 1999. Musil, J.: Sociální a mediální komunikace, Praha, Univerzita Jana Amose Komenského 2010 Petrusek, M.: Základy sociologie,Praha, Akademie veřejné správy o.p. s. 2009. Sociální a kulturní antropologie, Praha, Sociologické nakladatelství 1994. Soukup, V.: Dějiny antropologie, Praha, Karolinum 2004. |