Diagnostikování verbálních schopností dětí pohledem lingvistiky
Název práce v češtině: | Diagnostikování verbálních schopností dětí pohledem lingvistiky |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Diagnostics of verbal abilities of children from a linguistic point of view |
Klíčová slova: | verbální schopnosti, diagnostické testy, slovní zásoba, dětská řeč, komunikační dovednosti |
Klíčová slova anglicky: | verbal abilities, diagnostic tests, vocabulary, child talk, communication skills |
Akademický rok vypsání: | 2011/2012 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Ústav českého jazyka a teorie komunikace (21-UCJTK) |
Vedoucí / školitel: | doc. PhDr. Lucie Saicová Římalová, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 15.05.2012 |
Datum zadání: | 15.05.2012 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 08.01.2013 |
Datum a čas obhajoby: | 24.06.2013 00:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 06.05.2013 |
Datum proběhlé obhajoby: | 24.06.2013 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | prof. PhDr. Karel Šebesta, CSc. |
Zásady pro vypracování |
Cílem práce je analyzovat složky vybraných testů intelektových schopností zaměřené na testování verbálních schopností z hlediska toho, jaké jazykové schopnosti a komunikační dovednosti jsou testy zkoumány a jaké typy úkolů jsou v této oblasti využívány. Práce se soustřeďuje na testy užívané při diagnostikování verbálních schopností česky hovořících dětí do cca 12 let věku. Postup práce: - studium dostupné odborné literatury související s tématem (relevantní poznatky vývojové psychologie, teorie inteligence a vymezení jazykových schopností, otázky spojené s testováním verbálních schopností a s testováním dětí různého věku, základní charakteristika testů verbálních schopností, základní charakteristika testovaných jazykových schopností a komunikačních dovedností atd.) - analýza vybraných dostupných testů zaměřená na typologii užívaných úkolů z různých hledisek: jazykové znalosti a komunikační dovednosti, vztah produkce a recepce, psaní a mluvení atp. - vyvození závěrů: hodnocení testů jako diagnostického nástroje komunikační kompetence dětí daného věku |
Seznam odborné literatury |
Bednářová, J. – Šmardová, V.: Diagnostika dítěte předškolního věku. Brno 2011. Bednářová, J. – Šmardová, V.: Školní zralost. Brno 2010. Blatný, M.: Psychologie osobnosti. Praha 2010. (relevantní části) Ferjenčík, J.: Úvod do metodologie psychologického výzkumu. Praha 2010. Healy, L.: Psychotesty u přijímacích pohovorů. Praha 2004. Langmajer, J. - Krejčířová, D.: Vývojová psychologie. Praha 1998. (popř. jiné práce o vývojové psychologii či dětské klinické psychologii, např. Říčan, P. – Vágnerová, M.: Dětská klinická psychologie. Praha 1991.) Lechta, V. a kol.: Diagnostika narušené komunikační schopnosti. Praha 2003. (relevantní části) Novák, Z. - Pstružinová, J.: Verbální složka intelektové schopnosti žáků. Praha 1982. Plháková, A.: Přístupy ke studiu inteligence. Olomouc 1999. Říčan, P.: Psychologie osobnosti. Praha 2010. (relevantní části) Říčan, P. - Ženatý, J.: K teorii a praxi projektivních technik. Bratislava 1988. Svoboda, M.: Metody psychologické diagnostiky dospělých. Praha 1992. (vybrané části) Svoboda, M. - Krejčířová, D. - Vágnerová, M.: Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Praha 2001. Vágnerová, M. – Klégrová, J.: Poradenská psychologická diagnostika dětí a dospívajících. Praha 2008. |