Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Diagnostikování verbálních schopností dětí pohledem lingvistiky
Název práce v češtině: Diagnostikování verbálních schopností dětí pohledem lingvistiky
Název v anglickém jazyce: Diagnostics of verbal abilities of children from a linguistic point of view
Klíčová slova: verbální schopnosti, diagnostické testy, slovní zásoba, dětská řeč, komunikační dovednosti
Klíčová slova anglicky: verbal abilities, diagnostic tests, vocabulary, child talk, communication skills
Akademický rok vypsání: 2011/2012
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Ústav českého jazyka a teorie komunikace (21-UCJTK)
Vedoucí / školitel: doc. PhDr. Lucie Saicová Římalová, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 15.05.2012
Datum zadání: 15.05.2012
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 08.01.2013
Datum a čas obhajoby: 24.06.2013 00:00
Datum odevzdání elektronické podoby:06.05.2013
Datum proběhlé obhajoby: 24.06.2013
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: prof. PhDr. Karel Šebesta, CSc.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Cílem práce je analyzovat složky vybraných testů intelektových schopností zaměřené na testování verbálních schopností z hlediska toho, jaké jazykové schopnosti a komunikační dovednosti jsou testy zkoumány a jaké typy úkolů jsou v této oblasti využívány. Práce se soustřeďuje na testy užívané při diagnostikování verbálních schopností česky hovořících dětí do cca 12 let věku.
Postup práce:
- studium dostupné odborné literatury související s tématem (relevantní poznatky vývojové psychologie, teorie inteligence a vymezení jazykových schopností, otázky spojené s testováním verbálních schopností a s testováním dětí různého věku, základní charakteristika testů verbálních schopností, základní charakteristika testovaných jazykových schopností a komunikačních dovedností atd.)
- analýza vybraných dostupných testů zaměřená na typologii užívaných úkolů z různých hledisek: jazykové znalosti a komunikační dovednosti, vztah produkce a recepce, psaní a mluvení atp.
- vyvození závěrů: hodnocení testů jako diagnostického nástroje komunikační kompetence dětí daného věku
Seznam odborné literatury
Bednářová, J. – Šmardová, V.: Diagnostika dítěte předškolního věku. Brno 2011.
Bednářová, J. – Šmardová, V.: Školní zralost. Brno 2010.
Blatný, M.: Psychologie osobnosti. Praha 2010. (relevantní části)
Ferjenčík, J.: Úvod do metodologie psychologického výzkumu. Praha 2010.
Healy, L.: Psychotesty u přijímacích pohovorů. Praha 2004.
Langmajer, J. - Krejčířová, D.: Vývojová psychologie. Praha 1998. (popř. jiné práce o vývojové psychologii či dětské klinické psychologii, např. Říčan, P. – Vágnerová, M.: Dětská klinická psychologie. Praha 1991.)
Lechta, V. a kol.: Diagnostika narušené komunikační schopnosti. Praha 2003. (relevantní části)
Novák, Z. - Pstružinová, J.: Verbální složka intelektové schopnosti žáků. Praha 1982.
Plháková, A.: Přístupy ke studiu inteligence. Olomouc 1999.
Říčan, P.: Psychologie osobnosti. Praha 2010. (relevantní části)
Říčan, P. - Ženatý, J.: K teorii a praxi projektivních technik. Bratislava 1988.
Svoboda, M.: Metody psychologické diagnostiky dospělých. Praha 1992. (vybrané části)
Svoboda, M. - Krejčířová, D. - Vágnerová, M.: Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Praha 2001.
Vágnerová, M. – Klégrová, J.: Poradenská psychologická diagnostika dětí a dospívajících. Praha 2008.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK