Hodnotový systém ve výuce Normální školy v Praze na přelomu 18. a 19. století
Název práce v češtině: | Hodnotový systém ve výuce Normální školy v Praze na přelomu 18. a 19. století |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Value System at Teaching of the Normal school in Prague at the Turn of 18th and 19th Century |
Klíčová slova: | školství, vzdělávání, osvícenství,učitelé, Normální škola v Praze, |
Klíčová slova anglicky: | Schooling, Education, Enlighment, Teachers, Normal School in Prague |
Akademický rok vypsání: | 2011/2012 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Ústav českých dějin (21-UCD) |
Vedoucí / školitel: | doc. Mgr. Daniela Tinková, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 10.05.2012 |
Datum zadání: | 10.05.2012 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 06.06.2012 |
Datum a čas obhajoby: | 10.09.2013 09:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 30.07.2013 |
Datum proběhlé obhajoby: | 10.09.2013 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | doc. PhDr. Magdaléna Pokorná, CSc. |
Zásady pro vypracování |
Tato bakalářská práce si klade za cíl popsat základní kontury vzdělávací strategie habsburského soustátí na pražské Normální škole od zavedení povinné školní docházky roku 1774 do prvních let 19. století. Chci se věnovat zejména tomu, jak nejdůležitější vzdělávací instituce nižšího školství v Čechách – Normální škola v Praze – konstruovala nového loajálního občana státu a to jak na úrovni povinné docházky pro místní děti, tak na úrovni vzdělávání učitelů, kteří pocházeli ze všech částí Čech a po absolvování učitelského kurzu byli umístěni tam, kde se naskytlo volné učitelské místo. Mou pracovní tezí je, že obligatorizace základního vzdělání nezpůsobila pouze plošnou alfabetizace obyvatelstva, ale zároveň měla i za následek díky každodennímu střetu žáka a státní instituce – školy – rozšíření povědomí o státě a respektu k němu do všech vrstev obyvatelstva. |
Seznam odborné literatury |
ADORNO, Theodore, HORKHEIMER, Max, Dialektika osvícenství, Praha 2009
BĚLINA, Pavel, Česká města v 18. století a osvícenské reformy, Praha 1985 BĚLINA, Pavel a kol., Velké dějiny zemí Koruny české X. (1740 – 1792), Praha 2001 BĚLINA, Pavel a kolektiv, Dějiny Prahy I. Od nejstarších dob do sloučení pražských měst, Praha 1997 ČINÁTL, Kamil, Čtenář - produkt osvícenské reformy školství,in: Kuděj 7, , Praha 2005 ČINÁTL, Kamil, Kapitoly z dějin katolické církve v českých zemích 18. a 19. století, Praha 2000 (diplomová práce FF UK) FOUCAULT, Michel, Dohlížet a trestat, Praha 2000 HANZAL Josef, K dějinám nižšího školství před rokem 1775; in: AUC-HUCP, Praha 1965 HANZAL Josef, Rozvoj nižšího školství v Čechách na konci 18. století; in: AUC-HUCP, Praha 1966 HLEDÍKOVÁ, Zdena a kol., Dějiny správy v českých zemích, Praha 2005 HORN MELTON, James van, Absolutism and the eighteenth-century origins of compulsory schooling in Prussia and Austria, Cambridge, 1988 HROCH, Miroslav, Národy nejsou dílem náhody, Praha 2009 JARITZ, Gerhard (hrsg.), Disziplinierung im Alltag des Mittelalters und der frühen Neuzeit, Wien, 1999 KLÍMA, Arnošt, Manufakturní období v Čechách, Praha 1955 KÁDNER, Otakar, Dějiny pedagogiky. Díl 2., Do konce století osmnáctého, Praha 1910 KLUSÁKOVÁ, Luďa, Evropská města na prahu kapitalismu, Praha 1986 KOČÍ, Josef, České národní obrození, Praha 1978 KNEBLÍK, Michal, "Disciplinace" lidových vrstev, reforma elementárního školství a vzdělávací literatura v jazykově českém prostředí 1774-1805, Praha 2009 (diplomová práce FF UK) KUTNAR, František: Sociálně myšlenková tvářnost obrozenského lidu. Trojí pohled na český lid jako příspěvek k jeho duchovním dějinám, Praha 1948. KUTNAR, František: Obrozenské vlastenectví a nacionalismus. Příspěvek k národnímu a společenskému obsahu češství doby obrozenské, Praha 2003. ONG, Walter J., Technologizace slova: mluvená a psaná řeč, Praha 2006 PETRÁŇ, Josef, KOČÍ, Josef (eds.), Počátky českého národního obrození 1770-1791, Praha 1990 PETRÁŇ, Josef, Dějiny hmotné kultury II, Praha 1995 Pražský sborník historický 1967/1968, Praha 1968 PINKASOVÁ, Dominika, Školní řád jako prvek disciplinačního procesu (diplomová práce FSV UK) REINALTER, Helmut (hrsg.), Josephinismus als aufgeklärter Absolutismus, Wien 2008 ŠAFRÁNEK, Jan, Školy české, svazek 1, Praha 1913 ŠAFRÁNEK, Jan, Vývoj soustavy obecného školství v království českém od roku 1769-1895, Praha 1897 TINKOVÁ, Daniela, LORMAN, Jaroslav (eds.), Post tenebras spero lucem - duchovní tvář českého a moravského osvícenství, Praha 2009 WINTER, Eduard, Josefinismus a jeho dějiny : příspěvky k duchovním dějinám Čech a Moravy 1740-1848, Praha 1945 Prameny vydané: BÖHM, I., Histrorische Nachricht von der Entstehungsart und der Verbreitung des Normalschulinstitutes in Böhmen, Prag 1784 KLUETING, Harm (hrsg.), Der Josephinismus, ausgewählte Quellen zur Geschichte der theresianisch-josephinischen Reformen, Darmstadt 1995 PAŘÍZEK, Aleš, Alsse Pařjzka Wýklad na Nedělnj Episstoly we sskolách k prospěchu katechetů, Praha 1827 PAŘÍZEK, Aleš, Obraz Dokonalého Včitele, Praha 1822 PAŘÍZEK, Aleš, O prawém způsobu cwičenj mládeže we sskolách českých, Praha 1811 PELCL, František Martin, Paměti: Česká kronika za vlády římského císaře a českého krále Josefa II., Praha 1931 SEIBT, Karl Heinrich, Von dem Einflusse der Erziehung auf die Glückseligkeit des Staates, Praha 1771 Nešťastné příhody k výstraze nezkušené mládeži v pronikavých příkladech a obrázcích, kteří je vysvětlují, Praha 1794 WEISS, Anton (vyd.), Geschichte der Theresianischen Schulreform in Böhmen, zusammengestellt aus den halbjährigen Berichten der Schulen-Oberdirektor 17. 9. 1777 – 14. 3. 1792, Wien 1906 Prameny nevydané: Fond Normální škola v Praze 1775 – 1870 (1883), Národní archiv Školní fasse |