Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Hodnotový systém ve výuce Normální školy v Praze na přelomu 18. a 19. století
Název práce v češtině: Hodnotový systém ve výuce Normální školy v Praze na přelomu 18. a 19. století
Název v anglickém jazyce: Value System at Teaching of the Normal school in Prague at the Turn of 18th and 19th Century
Klíčová slova: školství, vzdělávání, osvícenství,učitelé, Normální škola v Praze,
Klíčová slova anglicky: Schooling, Education, Enlighment, Teachers, Normal School in Prague
Akademický rok vypsání: 2011/2012
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Ústav českých dějin (21-UCD)
Vedoucí / školitel: doc. Mgr. Daniela Tinková, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 10.05.2012
Datum zadání: 10.05.2012
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 06.06.2012
Datum a čas obhajoby: 10.09.2013 09:00
Datum odevzdání elektronické podoby:30.07.2013
Datum proběhlé obhajoby: 10.09.2013
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: doc. PhDr. Magdaléna Pokorná, CSc.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Tato bakalářská práce si klade za cíl popsat základní kontury vzdělávací strategie habsburského soustátí na pražské Normální škole od zavedení povinné školní docházky roku 1774 do prvních let 19. století. Chci se věnovat zejména tomu, jak nejdůležitější vzdělávací instituce nižšího školství v Čechách – Normální škola v Praze – konstruovala nového loajálního občana státu a to jak na úrovni povinné docházky pro místní děti, tak na úrovni vzdělávání učitelů, kteří pocházeli ze všech částí Čech a po absolvování učitelského kurzu byli umístěni tam, kde se naskytlo volné učitelské místo. Mou pracovní tezí je, že obligatorizace základního vzdělání nezpůsobila pouze plošnou alfabetizace obyvatelstva, ale zároveň měla i za následek díky každodennímu střetu žáka a státní instituce – školy – rozšíření povědomí o státě a respektu k němu do všech vrstev obyvatelstva.
Seznam odborné literatury
ADORNO, Theodore, HORKHEIMER, Max, Dialektika osvícenství, Praha 2009
BĚLINA, Pavel, Česká města v 18. století a osvícenské reformy, Praha 1985
BĚLINA, Pavel a kol., Velké dějiny zemí Koruny české X. (1740 – 1792), Praha 2001
BĚLINA, Pavel a kolektiv, Dějiny Prahy I. Od nejstarších dob do sloučení pražských měst, Praha 1997
ČINÁTL, Kamil, Čtenář - produkt osvícenské reformy školství,in: Kuděj 7, , Praha 2005
ČINÁTL, Kamil, Kapitoly z dějin katolické církve v českých zemích 18. a 19. století, Praha 2000 (diplomová práce FF UK)
FOUCAULT, Michel, Dohlížet a trestat, Praha 2000
HANZAL Josef, K dějinám nižšího školství před rokem 1775; in: AUC-HUCP, Praha 1965
HANZAL Josef, Rozvoj nižšího školství v Čechách na konci 18. století; in: AUC-HUCP, Praha 1966
HLEDÍKOVÁ, Zdena a kol., Dějiny správy v českých zemích, Praha 2005
HORN MELTON, James van, Absolutism and the eighteenth-century origins of compulsory schooling in Prussia and Austria, Cambridge, 1988
HROCH, Miroslav, Národy nejsou dílem náhody, Praha 2009
JARITZ, Gerhard (hrsg.), Disziplinierung im Alltag des Mittelalters und der frühen Neuzeit, Wien, 1999
KLÍMA, Arnošt, Manufakturní období v Čechách, Praha 1955
KÁDNER, Otakar, Dějiny pedagogiky. Díl 2., Do konce století osmnáctého, Praha 1910
KLUSÁKOVÁ, Luďa, Evropská města na prahu kapitalismu, Praha 1986
KOČÍ, Josef, České národní obrození, Praha 1978
KNEBLÍK, Michal, "Disciplinace" lidových vrstev, reforma elementárního školství a vzdělávací literatura v jazykově českém prostředí 1774-1805, Praha 2009 (diplomová práce FF UK)
KUTNAR, František: Sociálně myšlenková tvářnost obrozenského lidu. Trojí pohled na český lid jako příspěvek k jeho duchovním dějinám, Praha 1948.
KUTNAR, František: Obrozenské vlastenectví a nacionalismus. Příspěvek k národnímu a společenskému obsahu češství doby obrozenské, Praha 2003.
ONG, Walter J., Technologizace slova: mluvená a psaná řeč, Praha 2006
PETRÁŇ, Josef, KOČÍ, Josef (eds.), Počátky českého národního obrození 1770-1791, Praha 1990
PETRÁŇ, Josef, Dějiny hmotné kultury II, Praha 1995
Pražský sborník historický 1967/1968, Praha 1968
PINKASOVÁ, Dominika, Školní řád jako prvek disciplinačního procesu (diplomová práce FSV UK)
REINALTER, Helmut (hrsg.), Josephinismus als aufgeklärter Absolutismus, Wien 2008
ŠAFRÁNEK, Jan, Školy české, svazek 1, Praha 1913
ŠAFRÁNEK, Jan, Vývoj soustavy obecného školství v království českém od roku 1769-1895, Praha 1897
TINKOVÁ, Daniela, LORMAN, Jaroslav (eds.), Post tenebras spero lucem - duchovní tvář českého a moravského osvícenství, Praha 2009
WINTER, Eduard, Josefinismus a jeho dějiny : příspěvky k duchovním dějinám Čech a Moravy 1740-1848, Praha 1945


Prameny vydané:
BÖHM, I., Histrorische Nachricht von der Entstehungsart und der Verbreitung des Normalschulinstitutes in Böhmen, Prag 1784
KLUETING, Harm (hrsg.), Der Josephinismus, ausgewählte Quellen zur Geschichte der theresianisch-josephinischen Reformen, Darmstadt 1995
PAŘÍZEK, Aleš, Alsse Pařjzka Wýklad na Nedělnj Episstoly we sskolách k prospěchu katechetů, Praha 1827
PAŘÍZEK, Aleš, Obraz Dokonalého Včitele, Praha 1822
PAŘÍZEK, Aleš, O prawém způsobu cwičenj mládeže we sskolách českých, Praha 1811 PELCL, František Martin, Paměti: Česká kronika za vlády římského císaře a českého krále Josefa II., Praha 1931
SEIBT, Karl Heinrich, Von dem Einflusse der Erziehung auf die Glückseligkeit des Staates, Praha 1771
Nešťastné příhody k výstraze nezkušené mládeži v pronikavých příkladech a obrázcích, kteří je vysvětlují, Praha 1794
WEISS, Anton (vyd.), Geschichte der Theresianischen Schulreform in Böhmen, zusammengestellt aus den halbjährigen Berichten der Schulen-Oberdirektor 17. 9. 1777 – 14. 3. 1792, Wien 1906

Prameny nevydané:
Fond Normální škola v Praze 1775 – 1870 (1883), Národní archiv
Školní fasse
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK