Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Ideologické působení v dětských časopisech v Československu 70. let 20. století
Název práce v češtině: Ideologické působení v dětských časopisech v Československu 70. let 20. století
Název v anglickém jazyce: Ideological Influencing in the Czechoslovak Children´s Magazines of the 1970s
Klíčová slova: Československo; sociální dějiny; normalizace; propaganda; dětské časopisy
Klíčová slova anglicky: Czechoslovakia; social history; period of normalization; propaganda; children´s magazine
Akademický rok vypsání: 2011/2012
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Ústav hospodářských a sociálních dějin (21-UHSD)
Vedoucí / školitel: doc. JUDr. PhDr. Jakub Rákosník, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 15.05.2012
Datum zadání: 15.05.2012
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 14.08.2015
Datum a čas obhajoby: 08.09.2015 09:00
Datum odevzdání elektronické podoby:14.08.2015
Datum proběhlé obhajoby: 08.09.2015
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: doc. PhDr. Michal Pullmann, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Děti a mládež vždy byli a vždy budou nejsnáze ovlivnitelnou skupinou společnosti. Praktiky užívané k manipulaci s nimi nám mohou pomoci lépe proniknout do samotné podstaty společenského systému minulého století. V materiálech určených dětem se můžeme setkat s myšlenkami neobalenými dobovými hesly a frázemi, často je téma skryto za nevinnými příběhy, které mají proniknout do dětské fantazie a tam zakořenit. Časopis Mateřídouška patří k nejdéle vydávanému časopisu pro děti a mládež. Pro jméno, které si vytvořil ve svých začátcích, se lehce mohl stát nástrojem manipulace v době nesvobody. Později začínají vycházet i další časopisy, jedním z nich je i Ohníček. Práce tedy bude zaměřená na propagandu v těchto dvou dětských časopisech, s důrazem na období převážně normalizace, ale i několika následujících let. Cílem bude nejprve dešifrovat viditelné i skryté symboly a techniky užívané k přetváření čtenářova vnímání reality. Předpokládá se, že takový způsob ovlivňování postupuje podle daného plánu a s jasným cílem. Moc ke svým záměrům používá určité jazykové prostředky, které by v práci neměly chybět. Otázkou je, zda se zaměřuje na všechny sociální vrstvy a na všechny oblasti života. Pokud ne, jaká hlavní témata svým čtenářům, dětem, předkládá? Každý z časopisů je zaměřen na jinou věkovou skupinu. Časopisy tudíž nebudou srovnávány, ale samostatně rozebrány a bude zhodnoceno jak vypadal jejich vývoj v 70. letech 20. století a jaký obraz světa prezentovaly svým čtenářům.
Seznam odborné literatury
Mateřídouška: časopis pro malé čtenáře, Praha: Mladá fronta, 1945-; mezi lety 1968 – 1978
Ohníček: zábavný měsíčník, Praha: Mladá fronta, 1951-2001; mezi lety 1968 – 1978
Vladimír Macura, Šťastný věk a jiné studie o socialistické kultuře, Praha: Academia, 2008
Petr Fidelius, Řeč komunistické moci, Praha: Triáda, 1998
Alex Röhrich, Ideologie, jazyky, texty. Analýza a interpretace textů Rudého práva z roku 1953 a 1975 a Práva z roku 1997, Liberec: Nakladatelství Bor, 2008
Jiří Knapík, Únor a kultura, Praha: Libri, 2004
Jana Čeňková, Vývoj literatury pro mládež a její žánrové struktury: adaptace mýtů, pohádek a pověstí, autorská pohádka, poezie, próza a komiks pro děti a mládež, Praha: Portál, 2006
L. V. Dubrovinová, Dětská literatura z hlediska úkolů komunistické výchovy, Praha 1953
A. S. Makarenko, Metodika organisace výchovného procesu, Praha 1953
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK