Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Přístup senzorické integrace v pediatrii
Název práce v češtině: Přístup senzorické integrace v pediatrii
Název v anglickém jazyce: Sensory integration approach in paediatrics
Klíčová slova: senzorická integrace, poruchy senzorické integrace, taktilní čití, propriocepce, vestibulární aparát
Klíčová slova anglicky: sensory integration, sensory processing disorder, touch, proprioception, vestibular system
Akademický rok vypsání: 2011/2012
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Klinika rehabilitace a tělovýchovného lékařství (13-432)
Vedoucí / školitel: Bc. Zdenka Hyttichová
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 16.04.2012
Datum zadání: 16.04.2012
Datum potvrzení stud. oddělením: 16.04.2012
Datum a čas obhajoby: 24.05.2012 08:20
Datum odevzdání elektronické podoby:30.04.2012
Datum odevzdání tištěné podoby:30.04.2012
Do kdy má student odevzdat:30.04.2012
Datum proběhlé obhajoby: 24.05.2012
Oponenti: PaedDr. Irena Zounková, Ph.D.
 
 
 
Seznam odborné literatury
AYRES, A. J. Sensory integration and the child: Understanding hidden sensory challenges. 1st edition. Los Angeles: Western Psychological Services, 2005. ISBN 978-087424-437-3.
BLANCHE, E. I., REINOSO, G. The Use of Clinical Observations To Evaluate Proprioceptive and Vestibular Functions. OT practice, September 2008, vol. 22.
BUNDY, A. C., LANE, E., MURRAY E. A. Sensory integration: Theory and practice. 2nd edition. Philadelphia: F. A. Davis company Philadelphia, 2002. ISBN-13: 978-0-8036-0545-9.
CALDWELL, P. Using Intensive Interaction and Sensory Integration: A Handbook for Those who Support People with Severe Autistic Spectrum Disorder. [online]. London, GBR: Jessica Kingsley Publishers, 2008. [cit. 22.2.2012]. Dostupný z WWW:<http://books.google.cz/books?id=W4l_71gjin8C&printsec=frontcover&hl=cs#v=onepage&q&f=false>.
ČIHÁK, R. Anatomie 1. 3. vyd. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3817-8.
ČIHÁK, R. Anatomie 3. 2. vyd. Praha: Grada, 2004. ISBN 80-247-1132-X.
DAVIES, P. L., GAVIN, W. J. Validating the diagnosis of sensory processing disorders using EEG technology. The American Journal of Occupational Therapy, 2007, March/April 2007, vol.61, no. 2.
DYLEVSKÝ, I. et al. Funkční anatomie člověka. 1. vyd. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-3240.4.
DYLEVSKÝ, I., DRUGA, R., MRÁZOVÁ, O. Funkční anatomie člověka. 1. vyd. Praha: Grada, 2000. ISBN 80-7169-681-1.
FRIEDLOVÁ, K. Uplatnění konceptu bazální stimulace v neonatologii. Sestra. 2012, roč. 22, č. 3, s. 43 - 45. ISSN 1210-0404.
GANONG, W. F. Přehled lékařské fyziologie. 1. vyd. Praha: H, 1999. ISBN 80-857-8736-9.
GANONG, W. F. Přehled lékařské fyziologie. 20. vyd. Praha: Galén, 2004. ISBN 80-7262-311-7.
HOEN, T. P., BAUMEISTER, A. A critique the application of sensory integration therapy to children with learnong disabilities. Journal of learning disabilities, June/July 1994, vol.27, no. 6. PMID 8051507.
KOLÁŘ, P. et al. Rehabilitace v klinické praxi. 1. vyd. Praha: Galén, 2009. ISBN 978-80-7262-657-1.
KOOMAR, J. A., BUNDY, A. C. Creating direct intervention from theory. In Bundy, A. C., Lane, S. J., Murray, E. A., ed. Sensory integration: Theory and practice. Philadelphia: F. A. Davis company Philadelphia, 2002. ISBN-13: 978-0-8036-0545-9.
MARTINI, F.H., TIMMONS, M. J. Human anatomy. 2. vyd. New Jersey: Prentice hall, 1999. ISBN 0-23-849381-2.
MILLER, L. J., ANZALONE, M. E., LANE, S. J., CERMAK, S. A., OSTEN, E. T. Concept evolution in sensory inegration: A proposed nosology for diagnosis. The American Journal of Ocupational Therapy, March/April 2007a, vol.61, no. 2.
MILLER, L. J., SCHOEN, S. A., JAMES, K., SCHAAF, R. C. Lessons learned: A pilot study on occupational therapy effectiveness for children with sensory modualtion disorder. The American Journal of Ocupational Therapy, March/April 2007b, vol.61, no. 2.
MILLER, J. L., ROBINSON, J., MOULTON, D. Sensory modulation dysfuncion: Identication in early childehood. In DelCarmen-Wiggins, R., Carter, A., ed. Handbook of infakt, toddler and preschool menthal health assessment. [online]. New York: Oxford university press, 2004. [cit. dne 12.3.2012]. Dostupný na WWW: >http://spdfoundation.net/pdf/Miller_Robinson.pdf<. ISBN 0-19-514438-4.
NAŇKA, O., ELIŠKOVÁ, M. Přehled anatomie. 2. vyd. Praha: Galén, 2009. ISBN 978-80-7262-612-0.
REEVES, G. D., CERMAK, S. A. Disorder of praxis. In Bundy, A. C., Lane, S. J., Murray, E. A., ed. Sensory integration: Theory and practice. Philadelphia: F. A. Davis company Philadelphia, 2002. ISBN-13: 978-0-8036-0545-9.
PARHAM, L. D., COHN, E. S., SPITZER, S., KOOMAR, J. A., MILLER, L. J., BURKE, P. J., BRETT-GREEN, B., MAILLOUX, Z., MAY-BENSON, T. A., ROLEY, S. S., SCHAAF, R. C., SCHOEN, S. A., SUMMARS, C. A. Fidelity in senory integration intervention reasearch. The American Journal of Ocupational Therapy, March/April 2007, vol.61, no. 2.
POKORNÁ, V. Teorie a náprava vývojových poruch učení a chování. 4. vyd. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-817-3.
ROKYTA, R. et al. Fyziologie pro bakalářská studia v medicíně, ošetřovatelství, přírodovědných, pedagogických a tělovýchovných oborech. 2. vyd. Praha: ISV nakladatelství, 2008. ISBN 80-86642-47-X.
SCHAAF, R. C., BENEVIDES, T., BLANCHE, I. E., BRETT-GREEN, B. A., BURKE, J. P., COHN, E. S., KOOMAR, J., LANE, S. J., MILLER, L. J., MAY-BERSON, T. A., PARHAM, D., REYNOLDS, S., SCHOEN, S. A. Parasympathetic functions in children with sensory processing disorder. Frontiers in integrative neuroscience,March 2010, no. 9. PMID: 20300470.
SCHNEIDER, M. L., MOORE, C. F., GAJEWSKI, L. L., LAUGHLIN, N. K., LARSON, J. A., GAY, C. L. Sensory processing disorders in a nonhuman primate model: Evidence for occupational therapy practice. The American Journal of Occupational Therapy,March/April 2007, vol. 61, no. 2.
SEIDL, Z., OBENBERGER. Neurologie pro studium a praxi. 1. vyd. Praha: Grada, 2004. ISBN 80-247-0623-7.
TROJAN, S. et al. Lékařská fyziologie. 4. vyd., Praha: Grada, 2003. ISBN 80-247-0512-5.
TROJAN, S. et al. Fyziologie: Učebnice pro lékařské fakulty. 1. vyd., Praha: Avicenum, 1988. ISBN 08-027-87.
YACK, E., AQUILLA, P, SUTTON, S. Buiding bridges through sensoryintegration. 2. ed., Canada: Future hozons, 2002. ISBN 13:978-1-932565-45-4.
WILBARGER, J., WILBARGER, P. Clinical application of the sensory diet. In Bundy, A. C., Lane, S. J., Murray, E. A., ed. Sensory integration: Theory and practice. Philadelphia: F. A. Davis company Philadelphia, 2002. ISBN-13: 978-0-8036-0545-9.
http://classes.kumc.edu/sah/resources/sensory_processing/learning_opportunities/concepts/sp_measures_sensory_profile.htm [cit. dne 9.4.2012].
http://www.livestrong.com/article/14754-sensory-modulation-training/ [cit. dne 19.3.2012].
http://portal.wpspublish.com/portal/page?_pageid=53,69707&_dad=portal&_schema=PORTAL [cit. dne 9.4.2012].
http://www.ssvp.wz.cz/Texty/vyvojovkateorie.html?p=2#piaget [cit. dne 13.4.2012].
http://www.vsafl.org/sites/default/files/Short%20Sensory%20Profile.pdf [cit. dne 12.3.2012].
http://en.wikipedia.org/wiki/Anna_Jean_Ayres#cite_ref-LATimes_7-3 [cit. dne 15.3.2012].
http://southpawenterprises.com/ [cit. dne 10.4.2012].
Předběžná náplň práce
Bakalářská práce přibližuje pohled a přístup senzorické integrace podle Jean Ayres, shrnuje základní neuroanatomické poznatky související s tímto přístupem, zabývá se poruchami senzorické integrace, jejich diagnostikou a terapií. Součástí bakalářské práce je kazuistika obsahující vyšetření, hodnocení a návrh terapie podle přístupu senzorické integrace. Poruchy senzorické integrace jsou funkční poruchy vnímání, filtrace, zpracování či organizace podnětů přicházejících ze senzorických systémů. Na tomto podkladě dochází k poruchám modulace, diskriminace v různých senzorických oblastech nebo k poruchám motoriky. Poruchy senzorické integrace mohou také doprovázet jiné diagnózy, např. Downům syndrom, syndrom ADHD. Diagnostika se provádí pomocí anamnézy, klinického testování a standardizovaných testů. K terapii se využívá množství pomůcek a speciálně upravených místností stimulujících a podporujících hlavně systém vestibulární, taktilní a proprioceptivní. Přístup senzorické integrace je součástí uceleného pohledu na jedince a jeho poruchy a je součástí ucelené rehabilitace.
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
The thesis describes the approach of sensory integration of Jean Ayres, summarizes a basic neuroanatomy knowledge related to this approach and deals with sensory processing disorder, their diagnosis and therapy. There is a case study in the thesis containing an examination, assessment and the suggestion of therapy according to the approach of sensory integration theory. The sensory processing disorders are functional disorders of perception, filtering and organizing of stimulus coming from sensory systems. On this basis the sensory modulation processing and sensory discrimination disorder in different sensory system occur or sensory – based motor disorder can occur too. Sensory processing disorders may occur simultaneously with another diagnosis, for example the Down syndrom, syndrom ADHD. We create diagnosis from history, clinical observation and tests and from standardized tests. The therapy uses a number of
different tools and special equipped rooms to provide adequate sensory stimulation, especially for vestibular, touch and proprioception. The approach of sensory integration is a part of integrated look at an individual and his problems and it is a part of the whole rehabilitation too.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK