Výtvarným uměním k environmentální senzitivitě
Název práce v češtině: | Výtvarným uměním k environmentální senzitivitě |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Developing environmental sensitivity through the fine art |
Klíčová slova: | environmentální senzitivita, environmentální výchova, zážitková pedagogika, zážitek, vnímání, prostředí, environmentální psychologie, environmentální estetika, ekopsychologie |
Klíčová slova anglicky: | environmental sensitivity, environmental education, experiential education, experience, perception, environment, environmental psychology, environmental esthetics, ekopsychology |
Akademický rok vypsání: | 2011/2012 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra výtvarné výchovy (41-KVV) |
Vedoucí / školitel: | doc. ak. mal. Zdenek Hůla |
Řešitel: | skrytý - zadáno vedoucím/školitelem |
Datum přihlášení: | 13.03.2012 |
Datum zadání: | 13.03.2012 |
Datum a čas obhajoby: | 09.09.2013 00:00 |
Místo konání obhajoby: | UK Pedf - KVV |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 21.06.2013 |
Datum proběhlé obhajoby: | 09.09.2013 |
Předmět: | Obhajoba bakalářské práce (OSZD004) |
Oponenti: | PhDr. Leonora Kitzbergerová, Ph.D. |
Konzultanti: | doc. PhDr. Kateřina Jančaříková, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Teoretická část: Zkoumejte průniky výtvarného provozu a environmentální výchovy. Nastiňte možnosti uměleckého vnímání krajiny a lidské postoje, jež se od nich odvíjejí. Zaměřte se na zkoumání procesů, kterými se u člověka utvářejí postoje a hodnoty.
Výtvarná část: Hledejte vhodné způsoby vyjádření svých prožitků z konkrétních míst. Zkoumejte, jak vhodná je pro tuto problematiku malba. Skrze tvorbu zkoumejte různé nové pohledy na prostor kolem sebe. Didaktická část: Navrhněte environmentálně výchovný program, který bude sestávat ze série jednoduchých aktivit v přírodě, výtvarné tvorby a řízené diskuze. Cílem bude schopnost kritické reflexe a kompetence uvědoměle pracovat s procesy utváření postojů a hodnot. |
Seznam odborné literatury |
Bedrník, časopis pro ekogramotnost. Číslo 1, ročník 6, únor 2008. (téma čísla: Umění). SEV Pavučina: Praha, 2008
CIKÁNOVÁ, Karla, SEDLÁK, Michal Výtvarná výchova k projektu environmentálním vzdělávání. Metodika pro 2. stupeň ZŠ a víceletá gymnázia. PedF UK: Praha 2007 CÍLEK, Václav. Krajiny vnitřní a vnější. Praha 2002. Nakladatelství Dokořán. ISBN 80-86569-29-2 ČINČERA, Jan. Výchova jako projekt pro budoucnost. Paido: Brno 2007 KOHÁK, Erazim. Zelená svatozář. Slon: Praha 2002 KRAJHANZL, Jan. Osobní vztah člověka k přírodě. Katedra psychologie FF UK: Praha 2004 LIBROVÁ, Hana. Láska ke krajině? Blok: Brno 2004 SMRTOVÁ, E., ZABADAL, R., KOVÁŘÍKOVÁ Z., a kol. Za naturou na tůru. Metodika terénní výuky. Apus: Praha 2012 ŠMÍD, Jan. Výtvarná výchova v environmentálním vzdělávání. Příručka k projektu Alma Mater Studiorum. PedF UK: Praha 2010 |