Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Praktické využití aplikované behaviorální analýzy při tvorbě individuálně vzdělávacích plánů u dětí s autismem
Název práce v češtině: Praktické využití aplikované behaviorální analýzy při tvorbě individuálně vzdělávacích plánů u dětí s autismem
Název v anglickém jazyce: Practical use of Applied Behavioural Analysis in the creation of individual educational plans for children with autism
Klíčová slova: Aplikovaná behaviorální analýza (ABA), Verbální chování – aplikovaná behaviorální analýza (VB-ABA), individuální vzdělávací plán (IVP), autismus, poruchy autistického spektra (PAS).
Klíčová slova anglicky: Applied Behavioral Analysis (ABA), Verbal Behavior - Applied Behavioral Analysis (ABA-VB), Individual Education Plan (IEP), Autism, Autism Spectrum Disorders (ASD).
Akademický rok vypsání: 2011/2012
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Vedoucí / školitel: PaedDr. Jaroslava Zemková, Ph.D.
Řešitel: Mgr. Kateřina Chrapková - zadáno vedoucím/školitelem
Datum přihlášení: 06.03.2012
Datum zadání: 01.03.2013
Datum a čas obhajoby: 16.09.2013 00:00
Datum odevzdání elektronické podoby:27.06.2013
Datum proběhlé obhajoby: 16.09.2013
Předmět: Obhajoba bakalářské práce (OSZD004)
Oponenti: doc. PhDr. Jan Šiška, Ph.D.
 
 
 
Předběžná náplň práce
Bakalářská práce se zabývá praktickým využitím aplikované behaviorální analýzy (ABA) při tvorbě individuálního vzdělávacího planu (IVP) u dítěte s autismem. Pokouší se také přinést ucelenější pohled na intervenci ABA, která osobám s poruchami autistického spektra (PAS) nabízí další možnost výchovně-vzdělávacího procesu.
Obsah práce je členěn do čtyř částí. V první kapitole jsou charakterizovány poruchy autistického spektra a jejich klasifikace. Jsou zde popsány možnosti vzdělávaní osob s PAS a také strategie tvorby individuálního vzdělávacího plánu.
Druhá kapitola seznamuje s historií a vývojem aplikované behaviorální analýzy a specifickým přístupem Verbálního chování - aplikované behaviorální analýzy (VB-ABA). Pro komplexní pohled na intervenci VB-ABA je do teoretické části zahrnut nástin struktury a organizace programu, vymezení terminologie a stručný přehled metod učení.
Poslední kapitola je zaměřena na tvorbu individuálního vzdělávacího plánu a má teoreticko-aplikační charakter. Teoretická část seznamuje se strategií tvorby IVP a edukačně hodnotícím profilem VB-MAPP, který vychází z metodologie VB-ABA. Praktickou část tvoří kazuistika žáka s PAS, tvorba IVP s evaluací dílčích cílů a doporučené strategie pro rozvoj sociální oblasti.
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
This bachelor`s thesis deals with the practical use of Applied Behavioral Analysis (ABA) in creating an Individual Education Plan (IEP) for child with autism. It also attempts to provide a more comprehensive view of the ABA intervention, which provides individuals with Autistic Spectrum Disorder (ASD) an additional option in their educational process.
The work is divided into four parts. The first chapter characterizes autistic spectrum disorder and its classification. Included are descriptions of education possibilities for individuals with ASD as well as strategies for making an Individual Education Plan.
The second chapter introduces the history and development of Applied Behavioral Analysis and specific Verbal Behavior Approach of Applied Behavioral Analysis (VB-ABA). To give a comprehensive view of VB-ABA intervention, included are the theoretical outlines of the structure and organization of the program, terminology defined as well as a brief overview of learning methods.
The last chapter is focused on creating an Individual Education Plan and details the theory and its practical application. The theoretical part introduces the strategy of creating an IEP and assessment tool VB-MAPP, which is based on the methodology of VB-ABA. The practical part consists of case report of a pupil with ASD, his IEP with evaluation of specific objectives and recommended strategies for social skills development.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK